Mystery Shopper Review CateringBOX.nl

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel CateringBOX.nl, die pas dit jaar geopend is.

De eerste indruk

Mijn eerste indruk van CateringBOX.nl is positief. Een mooie, duidelijke website, niet te groot menu, goed leesbaar lettertype en de groene kleur past perfect bij de filosofie van het bedrijf en de producten die aangeboden worden: duurzaam, biologisch afbreekbaar wegwerpservies. Direct wordt duidelijk wat er verkocht wordt en alle vaste elementen staan op de plek waar ik dat ook verwacht. Het logo staat linksboven, de zoekfunctie bovenaan en de Unique Selling Points staan netjes aan de rechterkant. Daarnaast is het direct duidelijk op welke manier consumenten hun aankopen kunnen afrekenen, wat de levertijd is en boven welk bedrag de verzendkosten komen te vervallen.

Mystery Shopper Review CateringBOX.nl

Rechtsboven aan de website staat bovendien duidelijk het telefoonnummer met de openingstijden vermeld, om snel contact op te kunnen nemen. Hier kunnen veel webwinkeliers een voorbeeld aan nemen!

Klein puntje van kritiek, dat overigens wel een grote impact kan hebben: de bestelknop valt nu weg in het design. In plaats van de lichtbruine kleur is het aan te raden om een kleur te gebruiken die er direct uitspringt, zoals oranje. Zoek naar een kleur en tint die past in de vormgeving maar die er ook voldoende uitspringt.

Mystery Shopper Review CateringBOX.nl

Structuur en navigatie

Het menu is logisch ingedeeld, waardoor bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken. Je kunt zoeken op productsoort, gelegenheid en materiaal. De dropdown menu’s zijn niet te groot waardoor ze lekker overzichtelijk zijn. En op de categorie- en productpagina’s biedt ook de linkerkolom voldoende mogelijkheden om eenvoudig het gewenste product te vinden. Dit vergroot de gebruiksvriendelijkheid.

Over de zoekfunctie ben ik helaas minder enthousiast. Bij de zoekterm ‘eetbare bakjes’ wordt er geen enkel resultaat gevonden, terwijl deze producten wel degelijk in het assortiment aanwezig zijn. In maar liefst 5 verschillende varianten.

Mystery Shopper Review CateringBOX.nl

Waarschijnlijk is dit eenvoudig te verhelpen door voor elk product ook synoniemen op te nemen in de productomschrijvingen. De producten zijn namelijk wel te vinden als ik ‘eetbaar schaaltje’ ingetypt zou hebben. Niet elke bezoeker gebruikt dezelfde benaming voor een product, houd daar rekening mee.

Dat brengt me meteen bij het volgende punt, de teksten en informatie in de webwinkel.

Teksten en informatie

Ook op dit punt is er nog wat winst te behalen voor deze webwinkel. Zo mist op de categoriepagina’s een inleidende tekst. Voeg op elke categorie pagina een tekst toe die geoptimaliseerd is voor de belangrijkste zoekterm voor die pagina. Deze teksten zijn niet alleen fijn voor bezoekers, maar vergroten bovendien je vindbaarheid in zoekmachines.

Ook op de productpagina’s mogen de teksten wat uitgebreid worden. Vanwege de eenvoud van de producten (iedereen gebruikt immers bestek en servies) hebben de producten voor bezoekers geen hele lange beschrijving nodig, maar om goed gevonden te worden in zoekmachines raad ik aan om de teksten toch wat uit te breiden. Bijvoorbeeld door het gebruik van synoniemen, zoals ik eerder noemde. Maar vertel bijvoorbeeld ook meer over het materiaal dat gebruikt is en wat daarvan de voordelen zijn voor de gebruiker. Schrijf de teksten zo dat ze bezoekers tot een aankoop verleiden.

Productfoto’s

De productfoto’s in deze webwinkel zijn duidelijk. De details zijn goed zichtbaar en er wordt slim gebruik gemaakt van sfeerbeelden. Ik raad je wel aan om alle productfoto’s op de categorie pagina’s dezelfde achtergrond te geven. Bij voorkeur een witte achtergrond. Dat oogt een stuk rustiger.

Mystery Shopper Review CateringBOX.nl

Service

De webwinkel wordt gerund door twee ondernemers met ruime ervaring in horeca, catering en evenementen. Hierdoor zijn ze goed in staat om met klanten mee te denken. De Over Ons pagina geeft een goede indruk van de personen achter de webwinkel. Heel belangrijk, omdat veel online shoppers deze pagina bekijken om vervolgens te beoordelen of de webwinkel betrouwbaar is of niet. Opvallend is dat van beide personen de social media accounts genoemd worden, maar dat bedrijfsaccounts ontbreken. Onder andere Facebook is een goede manier om in contact te komen met je doelgroep, dus onderzoek zeker de mogelijkheden voor bedrijfsaccounts op social media.

Op de contactpagina staan voldoende contact mogelijkheden. Ook is er een chatfunctie zodat bezoekers nog makkelijker contact kunnen opnemen. De diverse servicepagina’s bieden voldoende informatie. Ook dit vergroot het vertrouwen van bezoekers. De verzendkosten zijn aan de hoge kant. De meeste webwinkeliers kiezen ervoor om de verzendkosten onder de €6,95 te houden, waardoor dat een soort standaard geworden is. Door hier boven te gaan zitten werp je een drempel op voor bezoekers. De kans is aanwezig dat ze bij een concurrent gaan kijken. Zeker de bezoekers die het milieu wel belangrijk vinden, maar ook hun budget scherp in de gaten houden kun je hierdoor verliezen. Een tip is om een deel van de verzendkosten in de productprijzen door te berekenen.

De testbestelling

Het plaatsen van de testbestelling verliep vlot en zonder problemen. De checkout bevindt zich op één pagina waardoor bezoekers niet hoeven wachten tot de volgende pagina geladen is. Absoluut een pluspunt!

Jammer is echter de zin “Stuur mij een kortingscode …”. Dit stimuleert potentiële klanten om de checkout weer te verlaten en op zoek te gaan naar de kortingscode. Want uiteraard ontvangt iemand die liever vóór het plaatsen van de bestelling dan daarna pas. Het doel hier is om bezoekers zo snel mogelijk door het bestelproces te leiden. Dit gaat je daarbij zeker niet helpen. Mijn advies: de kortingscode al eerder aanbieden of het pas na het plaatsen van de bestelling noemen. Stuur hem als onverwacht cadeautje per mail of op een kaartje dat je toevoegt bij de bestelling. Dat stimuleert de herhalingsaankopen.

Mystery Shopper Review CateringBOX.nl

De verzending was echt supersnel te noemen. Al 5 minuten na het plaatsen van de bestelling ontving ik een mail dat het pakket onderweg was. En dat terwijl ik na de cut-off tijd van 15.00 uur besteld had. Sneller heb ik het nog niet meegemaakt. Zoals verwacht was het pakketje dus de volgende dag in huis. Netjes ingepakt, op een manier die je verwacht: met recyclebare materialen. Zelfs de bijgevoegde informatie is gedrukt op gerecycled papier. Aan dit soort details merk je dat ‘duurzaamheid’ niet alleen een modewoord is dat door de webwinkel gebruikt wordt, maar dat het echt een hoofdrol speelt in het bedrijf.

Leuk is dat bij de bestelling een samplepakket toegevoegd is met een voorbeeld van elke materiaalsoort die in de webwinkel verkocht wordt. Omdat de producten nog vrij onbekend zijn is dit een slimme manier om consumenten er mee kennis te laten maken.

Over CateringBOX.nl

CateringBOX is onderdeel van BIOdisposables.shop. De webwinkel verkoopt duurzaam, biologisch wegwerpservies. De eigenaren willen met hun producten bijdragen aan een wereld met minder plastic.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief