Mystery Shopper Review Felicia’s Choice

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Felicia’s Choice. Een webwinkel met duurzame producten voor kinderen.

De eerste indruk

Door het kiezen van groen als belangrijkste kleur voor de webwinkel is het direct duidelijk dat er duurzame producten verkocht worden. Dit wordt nog eens bevestigd door de slogan onder het logo: ‘Mooi duurzaam voor heel het gezin’. Wel oogt de homepage wat druk en daardoor rommelig. Door de grote afbeelding bovenaan de homepage te vervangen door een mooie sfeerfoto ontstaat er een veel rustiger beeld.

Mystery Shopper Review Felicia’s Choice

Ik vind het goed om te zien dat de bestelknoppen een opvallende kleur hebben. Helemaal goed! De bruinige kleur past bij de rest van het design en valt voldoende op.

Opvallend is dat op meerdere plekken staat aangegeven dat de producten voor het hele gezin zijn. In het productaanbod zie ik daar echter niets van terug. Er zijn uitsluitend producten voor kinderen te vinden. Zorg dat je precies weet wie je doelgroep is en stem slogans en dergelijke echt af op je assortiment. Zo voorkom je teleurstellingen en verkeerde verwachtingen.

Structuur en navigatie

Het menu is logisch ingedeeld, waardoor bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken. Naast de productcategorieën bevat het menu ook pagina’s met nieuwe producten, aanbiedingen en een speciale pagina voor de feestdagen. Deze laatste pagina bevat zowel links naar producten voor Pasen als voor Sinterklaas en Kerst. Ik raad je aan om de link tijdelijk aan te passen zodat bezoekers direct bij de Sinterklaas en Kerst producten uitkomen. Zodra deze feestdagen voorbij zijn pas je de link aan naar de Paasproducten. Bezoekers hoeven zo minder te klikken en vinden sneller waar zij naar op zoek zijn.

Mystery Shopper Review Felicia’s Choice

Over de zoekfunctie ben ik helaas minder enthousiast. Bij de zoekterm ‘krijtjes’ worden er relevante zoekresultaten getoond. Echter, als ik zoek op ‘klei’ dan krijg ik eerst een aantal irrelevante producten te zien. De klei waarnaar ik op zoek was wordt ergens onderaan de eerste pagina getoond. Jammer.

Mystery Shopper Review Felicia’s Choice

Teksten en informatie

Deze webshop scoort redelijk als het gaat over teksten. Elke categorie pagina bevat een korte inleiding. Indien mogelijk raad ik aan om ook onder de producten nog een tekst te plaatsen die je optimaliseert voor belangrijke zoektermen. Zo zal de webwinkel beter gevonden worden in zoekmachines. Een mooie bron van gratis bezoekers en mogelijke klanten, aangezien veel online shoppers hun zoektocht naar een bepaald product in een zoekmachine starten.

Ook de productteksten zijn overal aanwezig, maar soms erg summier. Geef zoveel mogelijk informatie over elk product. Leef je in in je doelgroep en onderzoek aan welke informatie zij behoefte hebben om een product aan te schaffen.

Klein puntje van kritiek: in de webwinkel worden verschillende aanspreekvormen (je en u) door elkaar gebruikt. Kies voor één van beide opties en wees daar consequent in. Kies voor de optie die het beste bij de doelgroep past. Hoe wordt je ideale klant graag aangesproken?

Productfoto’s

De productfoto’s in deze webwinkel zijn duidelijk en hebben een witte of lichtgrijze achtergrond. Met een dienst als Pixelz kun je heel eenvoudig en redelijk goedkoop de achtergrond op een productfoto laten verwijderen. Het oogt rustiger als alle productfoto’s in je webwinkel dezelfde uitstraling en achtergrond hebben. Zorg er meteen voor dat de foto’s wat meer ingezoomd kunnen worden, zodat bezoekers ook de details van de producten goed kunnen bekijken. Het nadeel van online shoppen is dat je een product niet kunt vasthouden, voelen en van alle kanten kunt bekijken. Probeer om de ervaring zoals die in een fysieke winkel is zoveel mogelijk te evenaren. Dat doe je met goede productfoto’s en uitgebreide teksten in je webwinkel.

Mystery Shopper Review Felicia’s Choice

Service

De webwinkel straalt vertrouwen uit. Onder meer door het WebwinkelKeur logo, de volledige informatie op de contactpagina en de duidelijke weergave van zaken als verzendkosten, diverse betaalmethoden en levertijd. Er is een Over Ons pagina aanwezig en daarnaast zijn er diverse servicepagina’s met meer informatie over levering, retourneren, garantie en verzendkosten. Hier heb ik niets op aan te merken.

De testbestelling

Het plaatsen van de testbestelling verliep soepel. In de winkelwagen worden relevante producten getoond. Soms zie je dan dat bezoekers teruggeleid worden naar de productpagina’s. Dat is hier niet het geval. Door op ‘bestel’ te klikken wordt het product direct toegevoegd in de winkelwagen. Een pluspunt!

Toch heb ik ook een punt van kritiek over de checkout van deze webwinkel. Iets waar veel webwinkeliers mee worstelen en zeker als je kant en klare webwinkelsoftware gebruikt is het niet altijd aan te passen. Ik raad je aan om zoveel mogelijk afleiding te verwijderen. In dit geval het hoofdmenu bovenaan, de kolom aan de linkerkant met links naar producten en merken en de footer. Hoe meer afleiding er is, des te groter de kans dat een bezoeker de winkelwagen weer verlaat en de bestelling niet afrondt.

Mystery Shopper Review Felicia’s Choice

Tijdens het bestellen wordt er veel irrelevante informatie gevraagd: het geslacht, de geboortedatum, hoe de klant de webwinkel gevonden heeft en of de klant een nieuwsbrief wil ontvangen. Het invullen van deze gegevens is optioneel, maar het zorgt er wel voor dat het bestelformulier erg lang wordt, wat bezoekers kan ontmoedigen om er aan te beginnen.

Overweeg om klanten op een ander moment om deze informatie te vragen. Dat kan prima via een e-mailcampagne of via social media. Heb je er een goede reden voor om deze informatie bij het bestellen al te vragen, meld dit dan. Zeg bijvoorbeeld: ‘vul je geboortedatum in zodat we je bij je verjaardag iets leuks kunnen sturen’.

De verzending was keurig, mooi op tijd en goed verpakt in een doos van precies het juiste formaat voor het kleine product dat ik bestelde. Enige puntje van kritiek is dat er zowel een pakbon als een factuur bijgevoegd waren. Aangezien duurzaamheid hoog in het vaandel staat bij deze webwinkel is het prima om de factuur per mail te sturen. En voor een bestelling van slechts één product een pakbon bijvoegen is wellicht ook wat overbodig.

Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om compliment te maken aan PostNL, die zaterdag – toen ik niet op kantoor was – nog naar mijn huis zijn gereden om het pakketje af te geven. Top! Als webwinkel eigenaar heb je hier natuurlijk geen invloed op, maar deze service draagt wel bij aan het positieve gevoel dat je klant overhoudt aan je webwinkel.

Felicia’s Choice

Bij Felicia’s Choice vind je mooie en duurzame producten voor baby’s en kinderen. Van speelgoed tot verzorgingsproducten en van kinderservies tot knutselspullen. De producten dragen bij aan de vermindering van afval en zijn vrij van schadelijke stoffen.

Heb jij een webwinkel en wil je je ook aanmelden voor een mystery shopper review? Dat kan hier!

Hi! Ik ben Astrid van Kollenburg. Ik help ambitieuze webwinkeliers bij het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Zodat zij meer plezier uit hun werk halen en zichzelf een lekker salaris kunnen uitbetalen.

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Berichten
Producten
Pagina
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Webwinkel starten
Filter by Tags
external
grouped
simple
subscription
variable
Variable Subscription

Meer Webwinkel Tips ontvangen?

Meld je aan en ontvang mijn Webwinkel Tips in je mailbox. Alleen voor ambitieuze webwinkeliers die willen groeien! En nu je hier toch bent, word dan ook gratis lid van de Webwinkel Club. Een besloten community waar je met al je webwinkel-vragen terecht kunt.

Zie ik je daar?