Mystery Shopper Review For-You-Only

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel For-You-Only.

De eerste indruk

Mijn eerste indruk van de website is oké. Op een slechte kwaliteit afbeelding in de slider bovenaan de homepage na, ziet de webwinkel er professioneel uit. In de header zijn de unique selling points opgenomen, de vormgeving is rustig en overzichtelijk en daarnaast is de homepage slim ingedeeld. Deze bevat naast de slider diverse afbeeldingen met links naar productcategorieën, een informatieve tekst, links naar nieuwe producten en een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief.

De belangrijkste kleuren die gebruikt worden zijn zwart en wit. Hierdoor gaat alle aandacht naar de productfoto’s. Prima dus. Wel mis ik een accentkleur om daarmee belangrijke elementen goed op te laten vallen. Denk aan de bestelknoppen. Deze zijn nu ook zwart, waardoor ze minder goed opvallen dan wanneer deze een afwijkende kleur zouden hebben.

Mystery Shopper Review For-You-Only

Het aanbod

Door de tagline onder het logo: “Hair and more”, de foto’s en de getoonde producten op de homepage was mijn eerste indruk dat de webwinkel haarverzorgingsproducten verkoopt. Het assortiment is echter veel breder; er worden ook hairextensions, sieraden, tassen en zelfbruiningsproducten aangeboden en daarnaast knuffels en pantoffels voor in de magnetron. Een hele bijzondere combinatie dus, waarbij ik me afvraag hoe men tot de samenstelling van dit assortiment is gekomen.

Ook consumenten zullen dit verwarrend vinden en daarnaast maak je het jezelf enorm lastig met zo’n gevarieerd assortiment. Je bedient nu verschillende doelgroepen waardoor je ontzettend veel aan marketing moet doen om al deze mensen te bereiken en te enthousiasmeren. Veel duidelijker en makkelijker is het om echt in een niche te gaan zitten: te kiezen voor een bepaalde doelgroep met bijbehorend productaanbod.

Structuur en navigatie

Het hoofdmenu van de webwinkel bevindt zich horizontaal bovenaan de website en is overzichtelijk ingedeeld. Jammer is dat ook de afbeeldingen die in het (mega-)menu gebruikt worden niet allemaal even scherp zijn. Hier kunnen nog wat puntjes op de i gezet worden.

Teksten en informatie

De informatievoorziening is prima, maar ook hier ligt nog wat ruimte voor verbetering. Zo wordt op de homepage aangegeven dat men er terecht kan voor een persoonlijk advies. Helemaal goed natuurlijk, maar plaats er dan wel even een link bij naar de contactpagina, of nog beter: zet het telefoonnummer in de tekst.

De producten zijn voorzien van een informatieve tekst, ook hier pluspunten dus. Wel is de tekst bij de hairextensions (pony tails) wat summier, gezien de prijs en de aard van de producten. Deze teksten zouden bijvoorbeeld uitgebreid kunnen worden met een gebruiksaanwijzing en een onderhoudsadvies. Hoe meer informatie een bezoeker krijgt over het product, des te beter deze een oordeel kan vormen en een beslissing kan maken. Goede teksten kunnen niet alleen klanten over de streep trekken, maar kunnen ook het aantal retouren enorm verminderen.

Extra tip: tekst in volledige hoofdletters komt schreeuwerig over. Dit kun je beter vermijden op je website. Wil je een bepaalde tekst benadrukken, maak hem dan liever dikgedrukt of eventueel in een andere kleur, dan valt deze ook goed op.

Mystery Shopper Review For-You-Only

Productfoto’s

De productfoto’s in deze webwinkel zijn duidelijk. Er worden zowel vrijstaande beelden als sfeerbeelden gebruikt. Zorg er wel voor dat ze wat meer vergroot kunnen worden. Zeker bij de hairextensions. Het is lastig om dit product online in exact de juiste kleur te kopen, maar goede productfoto’s maken dit een stuk makkelijker en verminderen het aantal retouren.

Service

For-You-Only biedt diverse betaalmogelijkheden aan, die duidelijk op de website getoond worden. Naast het populaire IDEAL is ook betaling via Creditcard, Bancontact en vooraf overmaken mogelijk. De wettelijk verplichte achteraf betaalmogelijkheid ontbreekt echter.

In de footer van de website worden diverse logo’s van betaalmogelijkheden getoond, die helaas niet overeenkomen met de genoemde opties op de service pagina en in het bestelproces. Ik adviseer om dit aan te passen, om teleurstelling in het bestelproces te voorkomen.

Helaas ontbreekt ook het modelformulier voor het retourneren van producten. Net als de achteraf betaalmogelijkheid dient ook dit verplicht in de webwinkel aanwezig te zijn. Op dit vlak is er dus zeker nog ruimte voor verbetering.

De testbestelling

Het bestelproces bij For-You-Only is duidelijk. Er wordt gebruik gemaakt van een one-page checkout. Fijn is dat consumenten zelf kunnen aangeven op welk moment ze de bestelling willen laten afleveren, dit is absoluut een pluspunt. De bedankpagina en de bevestigingsmail bieden goede informatie, al vind ik de tweede mail, met daarin het bericht dat mijn (iDEAL) betaling gelukt is wat overbodig, omdat ik ook via de webwinkel deze melding kreeg. Persoonlijk ontvang ik zo’n soort mail liever alleen als de betaling niet gelukt is.

Mystery Shopper Review For-You-Only

De beloofde verzendbevestiging kwam helaas niet, maar de testbestelling bij For-You-Only werd keurig op tijd bezorgd. Het product werd netjes verpakt in een witte luchtkussenenvelop en als brievenbuspakje verzonden.

For-You-Only

Bij For-You-Only vind je cadeau-ideeën voor iedereen die graag aandacht besteed aan zijn of haar uiterlijk. Naast haarverzorgingsproducten bestaat het assortiment uit zelfbruiningsproducten, modeaccessoires en magnetronknuffels.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief