Mystery Shopper Review Forest Fragrances

Mystery Shopper Review Forest Fragrances

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Forest Fragrances.

De eerste indruk

De webwinkel heeft een standaard layout met groen als hoofdkleur en donkergrijs als accentkleur. Dat past perfect bij de producten die verkocht worden: handgemaakte cosmetica die veilig is voor mens, dier en milieu. Opvallend is dat de homepage niet optimaal benut wordt. Bovenaan staat de tekst ‘Bath and Body’ en daaronder een slider met foto’s die de diverse producten uitlichten. Daaronder is een grote leegte die nog eens extra benadrukt wordt door de langere linker- en rechterkolom. Beter is het om hier bijvoorbeeld de nieuwste producten of producten binnen een bepaald thema te tonen. Dit zorgt ervoor dat mensen dieper je webwinkel in gaan. Toevoeging van een korte tekst over de webwinkel geeft zowel bezoekers als zoekmachines houvast.

Mystery Shopper Review Forest Fragrances

De rechterkolom bevat naast de zoekfunctie en winkelwagen grote banners om de betaalmethoden en de verzendpartij aan te geven. Het is een goede zaak om deze informatie duidelijk in de webwinkel te plaatsen, maar de banners mogen best wat subtieler. Bovendien bevatten de banners links die nergens heen leiden. Beter is het om ze naar de service pagina’s te linken, zodat bezoekers daar meer over betalen en verzenden kunnen lezen.

Structuur en navigatie

De webwinkel heeft een horizontaal menu, bovenaan de website. Deze is duidelijk en overzichtelijk ingedeeld. Ook halverwege de linker kolom bevindt zich een menu, waarvan de meerwaarde me niet helemaal duidelijk is. Zeker omdat een groot deel van de items naar de homepage linkt. Dit zorgt voor verwarring.

De zoekfunctie laat te wensen over. Als ik zoek op ‘bodyscrub’ dan tonen de zoekresultaten slechts één bodyscrub terwijl er veel meer in de webwinkel aanwezig zijn. Daarnaast worden de bruisballen getoond, iets waar ik op dit moment niet naar op zoek ben. Hier is dus nog ruimte voor verbetering.

Mystery Shopper Review Forest Fragrances

Teksten en informatie

Elk product bevat een uitgebreide tekst waarin de lezer niet alleen geïnformeerd wordt, maar ook enthousiast gemaakt wordt over het product. Helemaal goed dus. Waar ik teksten mis zijn de homepage en de categorie pagina’s. Deze pagina’s bevatten nu – op een enkeling na – alleen een titel. Door ook op deze pagina’s teksten toe te voegen en hierin belangrijke zoektermen te verwerken sla je twee vliegen in een klap. Je biedt extra gebruiksgemak voor bezoekers en zoekmachines kunnen beter bepalen wat er op de pagina’s staat. Dit helpt je in de positie in de zoekresultaten.

Zoals het hoort bevat de webwinkel van Forest Fragrances duidelijke klantenservice pagina’s. Hierop wordt informatie gegeven over verzenden en retourneren, waarbij de informatie over retourneren niet helemaal juist is. Wettelijk mogen consumenten binnen 14 dagen aangeven dat zij de producten willen retourneren. Hiervoor dien je een modelformulier op je website te plaatsen. Vervolgens hebben consumenten nog 14 dagen de tijd om de producten retour te sturen. Worden zij hierover niet correct geïnformeerd, dan bedraagt de retourtermijn zelfs een jaar. Neem het zekere voor het onzekere en zorg dat je voldoet aan de wettelijke bepalingen.

Productfoto’s

De webwinkel bevat mooie foto’s en sfeerfoto’s van de producten. Leuk detail is dat alle zepen op een soortgelijke manier gefotografeerd worden, op een houten plank met een aantal passende accessoires erbij. Dit versterkt het ‘homemade’ karakter van de webwinkel. Door alle foto’s met dezelfde achtergrond te maken, wat meer te belichten en telkens vanuit dezelfde hoek te fotograferen krijgt het geheel een professionelere uitstraling.

Mystery Shopper Review Forest Fragrances

Contact en bereikbaarheid

Voordat ik een bestelling plaatste stuurde ik een bericht via het contactformulier. Dit ging zonder problemen en na verzending kreeg ik netjes een melding dat er contact met me opgenomen zou worden. Ik werd daar ineens met ‘u’ aangesproken, terwijl ik elders in de webwinkel met ‘je’ aangesproken word. Een klein detail dat echter wel invloed heeft op de gebruikservaring.

Ik verzond mijn bericht op maandagavond om 22.00 uur en nog geen half uur later ontving ik al een uitgebreide reactie terug. Pluspunten voor deze klantenservice!

Het bestelproces

Het bestelproces is overzichtelijk en de verschillende stappen zijn duidelijk aangegeven. Je kunt je aankopen afrekenen via meerdere betaalmethoden, waaronder IDEAL, PayPal en creditcard, waarbij voor de laatste twee betaalkosten in rekening gebracht worden. De verzendkosten binnen Nederland bedragen €5,75 en zijn gratis voor bestellingen vanaf €50. Ook kun je ervoor kiezen om de bestelling af te halen in Groningen. Het bestellen verliep eenvoudig en zonder problemen.

De testbestelling

Mijn testbestelling bij Forest Fragrances bestond uit een glazen pot met badzout. Ik wilde weten hoe dit kwetsbare product verpakt en verzonden zou worden. Voor een webwinkel met natuurlijke verzorgingsproducten die gemaakt zijn met oog voor mens, dier en milieu verwacht je ook een milieuvriendelijke verpakking. Dat bleek ook het geval. De bestelling werd binnen de beloofde levertijd bezorgd. Zoals ik ook verwacht had werd daarvoor een kartonnen doos van een ander bedrijf hergebruikt. Dit kan een beetje een goedkope indruk wekken, dat heel goed werd opgelost door de doos in te pakken in mooi papier. De postbode stond met een mooi cadeautje aan de deur, wat natuurlijk direct een goed gevoel geeft. De glazen pot was verpakt in noppenfolie en de doos opgevuld met opvulchips. Niets op aan te merken!

Leuk was dat er een klein cadeautje en een kortingscode voor een volgende bestelling bij zat, ondanks de geringe waarde van het bestelde product. Dit nodigt zeker uit om ook de andere producten in deze webwinkel eens te proberen.

Conclusie

Veel dingen gaan goed, maar op sommige vlakken is er nog wat werk aan de winkel voor Forest Fragrances. Het geheel mag een nog een professionaliserings-slag ondergaan. Iets dat in deze review niet ter sprake gekomen is zijn social media. Anita, de eigenaresse van deze webwinkel is actief op Facebook en Instagram en post regelmatig mooie foto’s van de producten die ze maakt. Hierdoor kunnen consumenten het hele ontwikkelingsproces mee volgen en ontstaat er een zogenaamde gunfactor. Een hele goede manier om klanten aan de webwinkel te binden en een aanrader om te volgen.

Over Forest Fragrances

Bij Forest Fragrances vind je handgemaakte huidverzorgingsproducten. Denk hierbij aan ambachtelijk gemaakte zeep, scrub, badzout en bodybutter). Daarnaast vind je hier waxmelts voor je oliebrander. Er worden zowel 100% natuurlijke producten als producten met synthetische geur- en kleurstoffen verkocht. Zo is er voor ieder wat wils.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief