Mystery Shopper Review Lovely for You

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Hip van Stof, die kort na het publiceren van dit artikel de naam wijzigde in Lovely for You.

De eerste indruk

De webwinkel van Lovely for You is gemaakt met de standaard software van MijnWebwinkel. Hierdoor heeft de site een standaard layout. Het design van de webwinkel is wit met roze en heeft oranje als accentkleur. Een gewaagde en opvallende kleurcombinatie die door het subtiele gebruik prima kan. Het past prima bij de doelgroep en de producten die verkocht worden: handgemaakte haaraccessoires, kinderkamer accessoires en kindersieraden.

De USP’s en andere belangrijke informatie voor consumenten worden netjes bovenin de website getoond. De webwinkel is licht en overzichtelijk, waardoor alle aandacht uitgaat naar de producten. De homepage is slim ingedeeld. Onder de slider staat een korte tekst over de webwinkel en daaronder enkele producten. Hier zou nog een titel bij mogen, zodat bezoekers direct weten wat voor producten dit zijn; nieuwe producten, aanraders of juist de meest populaire producten. Klein puntje van kritiek: de tekst ‘home’ onder de slider voegt weinig toe. Beter is het om hier een titel te plaatsen waarin ook belangrijke zoektermen verwerkt worden.

Mystery Shopper Review Lovely for You

Structuur en navigatie

De webwinkel heeft één menu, dat zich horizontaal bovenaan de website bevindt. Dit menu is duidelijk en overzichtelijk ingedeeld, waarbij eerst de productcategorieën genoemd worden en helemaal rechts de service en ‘over ons’ pagina’s. Mooi is dat dit menu mee gaat als je naar beneden scrolt. Hierdoor zijn de hoofdcategorieën en de winkelwagen continue in beeld.

Ook bij Lovely for You (ten tijde van het schrijven van dit artikel nog Hip van Stof) laat de zoekfunctie helaas te wensen over. Als ik zoek op ‘haarspeld’ dan wordt er maar 1 product gevonden, terwijl het assortiment veel meer haarspelden bevat. Deels komt dit door de gebruikte webwinkelsoftware, maar voor een deel is dit door de webwinkelier zelf op te lossen. Bijvoorbeeld door in de productomschrijvingen ook synoniemen en variaties van de producten te gebruiken. Verwerk in de tekst over een haarspeldje ook de woorden ‘haarknipje’ en ‘haaraccessoire’ bijvoorbeeld.

Mystery Shopper Review Lovely for You

Teksten en informatie

Elk product bevat een korte omschrijving en/of een opsomming van kenmerken van het product. Helaas heb ik veel spel- en typfouten gevonden. Dit komt onzorgvuldig over, dus daar is zeker nog ruimte voor verbetering. De teksten zouden ook best nog wat langer mogen zijn. Noem niet alleen de productspecificaties, maar overtuig de bezoeker ook dat dit het product is dat hij/zij zoekt. Maak mensen enthousiast over je producten. Een wat langere omschrijving helpt bovendien bij de vindbaarheid van de pagina’s in zoekmachines. In het ideale geval geef je elk product een omschrijving van ongeveer 300 woorden en verwerk je belangrijke zoektermen in deze teksten.

De webwinkel van Lovely for You bevat een aantal service pagina’s waar informatie gegeven wordt over verzenden en retourneren. Helaas vallen ook hier de typfouten direct op. Daarnaast ontbreekt informatie over de betaalmogelijkheden. Ik raad aan om dit alsnog toe te voegen.

Er wordt de mogelijkheid geboden om de bestelling (tegen bijbetaling) verzekerd te laten verzenden. Belangrijk om te weten is dat je er als webwinkelier altijd zelf verantwoordelijk voor bent dat een product bij de klant aankomt. Je kunt deze verantwoordelijkheid niet afschuiven op de consument. Buitenlandse klanten moeten eerst contact opnemen via e-mail – waarna ze binnen 24 uur reactie krijgen – om de hoogte van de verzendkosten te weten te komen. Dit is niet klantvriendelijk. Waarschijnlijk is er geen enkele buitenlandse consument die hier op gaat wachten. Ze hebben dan al lang een andere webwinkel gevonden die deze informatie direct op de website beschikbaar stelt.

Productfoto’s

Door de duidelijke productfoto’s zijn de producten goed te bekijken. De foto’s zijn te vergroten zodat ook details goed zichtbaar zijn. Ik raad wel aan om per product meerdere foto’s toe te voegen zodat bezoekers ook de zij- of achterkant kunnen bekijken. Er zijn een aantal foto’s in de webwinkel aanwezig met een bruine of grijze achtergrond. Door alle foto’s dezelfde achtergrond te geven krijgt het geheel een professionelere uitstraling.

Mystery Shopper Review Lovely for You

Het bestelproces

Zoals bij alle MijnWebwinkel winkels is het bestelproces is overzichtelijk en de verschillende stappen zijn duidelijk aangegeven. Fijn is dat het adres automatisch wordt ingevuld zodra postcode en huisnummer bekend zijn.

Een punt waarop winst behaald kan worden zijn de betaalmogelijkheden. Consumenten kunnen hun bestelling namelijk alleen afrekenen door het vooraf over te maken of contant te betalen zodra ze hun bestelling afhalen. Hierdoor worden consumenten verplicht om extra handelingen te verrichten, namelijk bij hun eigen bank in te loggen en daar de betaling in orde te maken. Dit zal voor velen een punt zijn om af te haken. Zonde! Het aanbieden van meerdere betaalmethoden, zoals IDEAL, PayPal en eventueel creditcard is een absolute must. Maak het consumenten zo makkelijk mogelijk om hun aankopen te betalen, dan is de kans kleiner dat ze vroegtijdig afhaken.

Ik heb een bestelling geplaatst om het volledige bestelproces te kunnen beoordelen. Het bestellen zelf verliep eenvoudig en zonder problemen. Bijzonder is wel dat in het bestelproces diverse zaken genoemd worden die consumenten aan het twijfelen brengen, zoals te zien is in onderstaande screenshot. En iets dat je absoluut niet zou moeten doen: de winkelwagen bevat een link naar een andere pagina in de webwinkel. Hiermee haal je consumenten uit het bestelproces. Je moedigt bezoekers aan om het bestelproces te verlaten, terwijl je ze juist zo snel mogelijk naar het betaalscherm zou moeten leiden. Door dit aan te passen gaat de conversie in deze webwinkel ongetwijfeld omhoog.

Mystery Shopper Review Lovely for You

De testbestelling

Mijn testbestelling bij Lovely for You (Hip van Stof) bestond uit een tafelzeil. Zoals ook op de website staat aangegeven werd dit netjes en kleurrijk ingepakt bij me thuis bezorgd. Het was een cadeautje om te ontvangen. Naast het tafelzeil bevatte het pakketje ook een leuke kaart met een handgeschreven bedankje, een cadeautje (ketting), een stapeltje flyers om uit te delen, een flyer van een andere webwinkel en het Winkelen in Holland Magazine. Hier is duidelijk veel aandacht aan besteed en heb ik dan ook niets op aan te merken.

Conclusie

De basis van de webwinkel is in orde, maar ik heb ook een aantal belangrijke verbeterpunten gevonden. Met name de teksten en het bestelproces mogen nog wat extra aandacht krijgen. Aanpassing van deze punten resulteert ongetwijfeld in meer bestellingen voor deze vrolijke webwinkel.

Over Lovely for You (voorheen Hip van Stof)

In webwinkel van Lovely for You vind je unieke, handgemaakte en hippe spulletjes van (voornamelijk) stof. Het assortiment bestaat onder andere uit bijtringen van stof en hout, portemonneetjes, haaraccessoires en memoborden. Alles wordt met liefde met de hand gemaakt.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief