Mystery Shopper Review Knijpertjes.nl

Mystery Shopper Review Knijpertjes.nl

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Knijpertjes.nl.

De eerste indruk

De webwinkel van Knijpertjes.nl heeft een wat basic design met grijstinten als basis en bruin/oranje als accentkleur. Het design oogt rustig en is overzichtelijk, waardoor alle aandacht naar de kleurrijke sfeerbeelden en productfoto’s gaat. Het logo vind ik niet heel sterk, het zou mooi zijn als hier een knijper in terug komt bijvoorbeeld en daarnaast mis ik een tagline; de essentie van de webwinkel in één zin. Kort en krachtig. De kleuren van het logo zijn echter mooi, trekken de aandacht en passen bij de producten die verkocht worden.

Mystery Shopper Review Knijpertjes

Wat direct opvalt is dat de Unique Selling Points (USP’s) ontbreken. Bepaal waarmee jij je onderscheidt van concurrenten en geef de USP’s een prominente plek op de website. Gebruik ze om vertrouwen te wekken en bezoekers te stimuleren om een aankoop te doen.

De homepage is vrij kort, maar prima ingedeeld. Bovenaan staat een paginabrede slider en daaronder twee links naar de thema- en inspiratiepagina’s. Tenminste, dat is waarschijnlijk de bedoeling, want de links werken op het moment van schrijven niet. Je kunt op de homepage prima meer categorieën laten zien en/of een aantal producten uit de webwinkel tonen. Denk aan de nieuwste producten, maar je kunt op deze manier ook producten uit een bepaalde categorie uitlichten. Ook zou er op de homepage een korte tekst toegevoegd mogen worden waarin beschreven wordt wat men in de webwinkel kan vinden en waarin tevens de belangrijkste zoektermen terugkomen. Dit versterkt de positie in de zoekresultaten.

Structuur en navigatie

De navigatie van de webwinkel bevindt zich horizontaal bovenaan de website. Op de categorie- en productpagina’s staat exact hetzelfde menu in de linker kolom. Dit is wellicht wat overbodig. Het tonen van de subcategorieën van de betreffende categorie zou hier ook volstaan. Het menu is duidelijk en overzichtelijk ingedeeld en is eenvoudig in gebruik. Bezoekers kunnen snel vinden wat zij zoeken.

De zoekfunctie is eenvoudig in gebruik, maar is helaas niet erg accuraat. Als ik bijvoorbeeld zoek op ‘powerstrip’ lijkt de software het product in eerste instantie te kunnen vinden, zoals onderstaande afbeelding laat zien. Echter, zodra ik op enter druk om alle zoekresultaten weer te geven kan het aangegeven product niet gevonden worden en wordt er een totaal irrelevant product getoond.

Mystery Shopper Review Knijpertjes

Ook opvallend: als ik zoek op ‘blauwe knijper’, dan worden voornamelijk witte knijpers gevonden. Hier ligt dus nog genoeg ruimte voor verbetering.

Mystery Shopper Review Knijpertjes

Teksten en informatie

Elk product bevat een korte omschrijving die niet alleen informatie geeft maar ook tips over hoe het product gebruikt kan worden. De informatie is in sommige gevallen wat beknopt, ik raad aan om hier nog eens kritisch naar te kijken en waar nodig extra informatie toe te voegen. Het noemen van de tips is slim, hiermee kun je bezoekers inspireren.

Bij sommige producten, zoals de kapstokken, kunnen bezoekers zelf de kleuren van de knijpers kiezen. Het zou een waardevolle toevoeging zijn om al deze kleuren ook te laten zien m.b.v. een foto, in plaats van ze alleen bij naam te noemen. Hierdoor krijgt de consument een beter beeld van het bestelde product.

Knijpertjes.nl heeft in de footer een aantal links naar servicepagina’s staan, waar informatie wordt gegeven over onder andere de verzendkosten en levertijd. De informatie over de retourprocedure is echter onvolledig en voldoet niet aan de wettelijke eisen. Zo heeft de consument geen 7, maar 14 dagen de tijd om een retour te melden, waarna deze nog eens 14 dagen de tijd heeft om het product terug te sturen. Daarnaast dien je een modelformulier voor herroeping aan te bieden dat de klant kan gebruiken en dien je aan te geven wie er voor de kosten voor terugzending opdraait. Indien de informatie over retourneren onvolledig of onjuist is, dan krijgt de klant een retourtermijn van 12 maanden en mag je geen waardevermindering van het product inhouden. Zorg er dus voor dat je retourbeleid op orde is.

Productfoto’s

De productfoto’s van Knijpertjes.nl zijn duidelijk, waardoor de producten goed te bekijken zijn. Bovendien bevat elk product meerdere foto’s en soms ook sfeerbeelden, zodat ook details goed zichtbaar zijn en bezoekers ideeën kunnen opdoen voor het gebruik. Om wat meer rust te creëren zou je alle foto’s die op de categorie-pagina getoond worden dezelfde (witte) achtergrond kunnen geven. De foto’s met houten achtergrond zijn echter wel sfeervol en zijn daardoor zeker een goede toevoeging op de productpagina.

Mystery Shopper Review Knijpertjes

Algemene voorwaarden

Zoals dat hoort worden de contactgegevens, het KvK en btw nummer netjes op de site vermeld. Ook de algemene voorwaarden zijn aanwezig en staan duidelijk in de footer aangeven. De meeste consumenten lezen deze niet, maar je bent wel verplicht om ze beschikbaar te stellen.

Het bestelproces

Het bestelproces is overzichtelijk en spreekt voor zich. De checkout bestaat uit één pagina, waardoor consumenten precies kunnen zien wat er van hen verwacht wordt. Toch kunnen er nog wel wat dingen verbeterd worden. Zo suggereert de knop ‘Kortingscodes’ dat het eenvoudig is om ergens een kortingscode te verkrijgen, waardoor mensen je webwinkel verlaten, op zoek naar zo’n code. Maak deze link wat minder opvallend. ‘Commentaar’ klinkt een beetje als ‘kritiek’. Alsof ik nu al commentaar moet gaan leveren op de bestelling die ik nog niet geplaatst heb. ‘Opmerkingen’ komt vriendelijker over. Wat me daarnaast opvalt is dat er boven de ‘Place order now’ knop een tekst staat ‘Aanmelden voor nieuwsbrief’. Ik zie geen hokje dat ik kan aanvinken, betekent dit dat ik automatisch voor de nieuwsbrief word ingeschreven? Niet elke consument is daar van gediend. Tot slot: geef de ‘Place order now’ knop een Nederlandse beschrijving, om te voorkomen dat potentiële klanten op het allerlaatste moment nog afhaken.

Mystery Shopper Review Knijpertjes

Nog een puntje van kritiek is dat de winkelwagen al snel automatisch geleegd wordt. Het schrijven van dit artikel kostte me ongeveer een ochtend en in die tijd heb ik tweemaal het product opnieuw moeten opzoeken en moeten toevoegen aan de winkelwagen. Dit is niet erg gebruiksvriendelijk.

De testbestelling

Om het volledige bestelproces te kunnen beoordelen heb ik een bestelling geplaatst. Het bestellen verliep eenvoudig en zonder problemen en ik ontving een keurige orderbevestiging.

De testbestelling werd bezorgd in een nette bruine doos, opgevuld met luchtzakjes om het product te beschermen. De losse onderdelen van het product waren bovendien afzonderlijk verpakt, waardoor het geheel in goede staat aankwam. De doos bevatte naast het product een folder die de mogelijkheden van de diverse knijpers laat zien, een kaartje met kortingscode en een sleutelhanger voorzien van het logo. Slimme manieren om klanten nog eens terug te laten keren naar de webwinkel.

Conclusie

Ik ben positief over de webwinkel van Knijpertjes, al kunnen hier en daar nog wat puntjes op de i gezet worden. Met name de zoekfunctie en de informatievoorziening m.b.t. het retourbeleid laten nog te wensen over. Dit, samen met het tonen van de USP’s en het uitbreiden van de homepage kan ervoor zorgen dat meer bezoekers ook daadwerkelijk een aankoop zullen doen. Ik ben wel erg te spreken over de productfoto’s en de manier waarop de producten verzonden werden.

Over Knijpertjes.nl

Bij Knijpertjes.nl vind je honderden houten knijpers. Grote, gekleurde exemplaren die je onder andere als menukaarthouder, kinderkamerdecoratie, kaarshouder, fotostandaard of handdoekhouder kunt gebruiken. Maar ook mini knijpertjes om kaartjes aan te hangen en zelfs complete kapstokken met knijpers. Bijna alle producten zijn in eigen beheer ontworpen en kunnen indien gewenst bedrukt of gegraveerd worden met een eigen tekst of logo.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief