Mystery Shopper Review Theejoy

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Theejoy.

De eerste indruk

De webwinkel van Theejoy is gemaakt met de kant en klare software van MijnWebwinkel. Hierdoor heeft de website een standaard layout, waar overigens niets mis mee is. Het design oogt rustig en is overzichtelijk. Alle aandacht wordt gelegd op de producten. De hoofdkleuren zijn grijs en frisgroen, met felroze als accentkleur. Een mooie combinatie, waarbij zeker het grijs en groen perfect passen bij de producten die verkocht worden: losse thee en thee-accessoires. Het roze springt eruit en geeft de site net dat beetje extra pit.

Mystery Shopper Review Theejoy

De Unique Selling Points (USP’s) staan direct bovenaan de website. De tekst ‘Topselectie thee door theesommelier’ geeft de bezoeker vertrouwen. Daarnaast geven de USP’s informatie over de verzendkosten (gratis boven €50,-).

De homepage is verder goed ingedeeld. Er zijn links geplaatst naar zowel de belangrijkste product categorieën als naar verschillende productpagina’s: de nieuwste theesmaken en musthaves. Er zou nog een korte tekst toegevoegd mogen worden waarin beschreven wordt wat men in de webwinkel kan vinden en waarin tevens de belangrijkste zoektermen terugkomen. Dit versterkt de positie in de zoekresultaten.

Structuur en navigatie

De webwinkel heeft één menu, dat zich horizontaal bovenaan de website bevindt. Dit menu is duidelijk en overzichtelijk ingedeeld en is eenvoudig in gebruik. Bezoekers kunnen hier snel vinden wat zij zoeken.

De zoekfunctie is eenvoudig in gebruik en toont in veel gevallen relevante resultaten. Echter, als ik zoek op ‘theefilter’ dan worden er ook producten getoond waarbij een theefilter als cross-sell aangeboden wordt. Helaas is hier als webwinkelier niet zo veel aan te doen, het is een bekend probleem bij de gebruikte software.

Teksten en informatie

Elk product bevat een korte omschrijving en/of een opsomming van de kenmerken van het product. Wat mij betreft zouden de omschrijvingen wat uitgebreider kunnen. Door meer informatie te geven krijgen bezoekers een nog beter beeld van het product. Daarnaast helpt dit bij de vindbaarheid van de webwinkel in zoekmachines, zeker als de belangrijkste zoektermen in de teksten verwerkt worden.

De webwinkel van Theejoy bevat in de footer een aantal service pagina’s waar informatie gegeven wordt over onder andere verzenden, afhalen en retourneren. Zowel in de footer als helemaal bovenaan de website worden de logo’s van IDEAL en PostNL getoond. Ik adviseer om de levertijd duidelijker in beeld te brengen. Deze staat wel vermeld op de pagina met informatie over verzenden, maar toon de levertijd ook direct in de footer of zelfs op de productpagina’s. Voor potentiële klanten is dit belangrijke informatie. Zij willen weten wanneer ze hun aankopen kunnen ontvangen. Zorg ervoor dat men niet hoeft te zoeken naar deze informatie.

Productfoto’s

Door de duidelijke productfoto’s zijn de producten van Theejoy goed te bekijken. De foto’s zijn helaas niet ver te in te zoomen, zodat details niet altijd goed zichtbaar zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de theeblikken, waardoor het motief niet goed te zien is.

Mystery Shopper Review Theejoy

De gebruikte sfeerfoto’s zijn mooi en geven een goed beeld van hoe de producten gebruikt kunnen worden.

Algemene voorwaarden

Zoals dat hoort worden de contactgegevens en het KvK nummer netjes op de site vermeld. Het btw nummer ontbreekt echter. De algemene voorwaarden zijn uitsluitend tijdens het bestelproces in te zien. Ik raad aan om deze ook via de footer toegankelijk te maken. De meeste consumenten lezen de voorwaarden niet, maar je bent wel verplicht om ze duidelijk beschikbaar te stellen.

Het bestelproces

Zoals bij alle MijnWebwinkel winkels is het bestelproces overzichtelijk en de verschillende stappen zijn duidelijk aangegeven. Fijn is dat het adres automatisch wordt ingevuld zodra postcode en huisnummer bekend zijn.

Betaalmogelijkheden

Een punt dat zeker verbeterd kan worden zijn de betaalmogelijkheden. Op dit moment is alleen betaling via IDEAL mogelijk. Niet alleen ben je als webwinkelier wettelijk verplicht om minimaal één achteraf-betaalmogelijkheid aan te bieden, het vergroot ook de gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel. Een dienst als Afterpay is een goede optie, maar aangezien Theejoy klanten de mogelijkheid biedt om hun bestelling op te halen, is contant afrekenen ook een optie om aan de wettelijke verplichting te voldoen.

Daarnaast raad ik aan om ook betalen via PayPal en Creditcard aan te bieden. Dit zijn – naast IDEAL en overboeking – in Nederland de meest gangbare betaalmogelijkheden. Maak het consumenten zo makkelijk mogelijk om hun aankopen te betalen, dan is de kans kleiner dat ze vroegtijdig afhaken.

Verzending naar België

Opvallend is dat verzending naar België wel mogelijk is, maar alleen na het sturen van een e-mail met daarin de gewenste producten. Dit is erg omslachtig, waardoor waarschijnlijk maar weinig Belgen deze moeite nemen. Met een kleine technische aanpassing in de webshop is het mogelijk om verzending naar het buitenland mogelijk te maken en daarmee een hele nieuwe doelgroep te bedienen.

De testbestelling

Om het volledige bestelproces te kunnen beoordelen heb ik een bestelling geplaatst. Het bestellen zelf verliep eenvoudig en zonder problemen, zoals gebruikelijk bij deze software. Goed is dat bij de eerste stappen in het bestelproces een korte tekst geplaatst is die de consument vertrouwen geeft en stimuleert om de bestelling te voltooien. Bij stap 1 worden de snelle en betrouwbare levering en het gratis proefje thee benadrukt. Bij stap 2 wordt gemeld dat bestellen heel makkelijk gaat en dat gegevens niet met derden gedeeld worden. Ook dit wekt vertrouwen.

Mystery Shopper Review Theejoy

De bedankpagina die na het bestellen getoond wordt is duidelijk en vriendelijk. Klein puntje van kritiek is dat er op deze pagina verwezen wordt naar ‘verslavend lekkere noga’, die blijkbaar zo verslavend is dat alle soorten uitverkocht zijn.

Mijn testbestelling bij Theejoy bestond uit diverse artikelen die ik als cadeau heb laten inpakken. Voor deze service wordt €0,95 in rekening gebracht. De producten werden bezorgd in een nette witte doos en waren mooi ingepakt. Een feestje om cadeau te geven. De producten werden beschermd door noppenfolie en vloeipapier, niets op aan te merken. De doos bevatte daarnaast een pakbon en een flyer met informatie over de theeproeverijen die georganiseerd worden.

Communicatie

Kort na het plaatsen van mijn testbestelling ontving ik een mail van de eigenaresse van Theejoy met het bericht dat ze een lang weekend weg zou gaan en de producten pas vijf dagen later zou kunnen verzenden, in plaats van binnen 1-2 werkdagen zoals op de website staat. Een keurige mail met uitleg en de optie om de bestelling te annuleren, zodat ik een alternatief kon zoeken indien ik de producten snel nodig had. Omdat de latere verzending geen probleem was werd ter compensatie een extra (full size) verpakking thee meegestuurd. Prima opgelost en goede service verleend. De meeste klanten hebben er begrip voor dat ook webwinkeliers af en toe vrije tijd nodig hebben. Ondanks dat het goed gecommuniceerd is raad ik aan om dit op de website aan te geven. Je hoeft niet aan te geven dat je weg bent, simpelweg een melding dat de levertijd tijdelijk iets langer is, is voldoende.

Conclusie

Ik ben positief over de webwinkel van Theejoy. Het bestelproces – de algemene voorwaarden, betaalmogelijkheden en verzending naar België – kan absoluut nog verbeterd worden. Verder heb ik eigenlijk alleen wat kleine tips en verbeterpuntjes gevonden. Maar.. juist door ook op de details te focussen stijg je boven je concurrenten uit.

Over Theejoy

Bij Theejoy vind je losse thee in diverse soorten en smaken. Eigenaresse en theesommelier Mariëlle Keetels heeft een bijzondere selectie aan smaakvolle losse thee samengesteld, die verkrijgbaar is via de webwinkel. Smaak en kwaliteit staan daarbij voorop. Ook vind je er diverse thee-accessoires en originele cadeaus.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief