Offline webwinkel promotie: 5 tips
Je webwinkel is klaar. Het design is helemaal naar je zin en de producten die je verkoopt.. tja, die moet iedereen gewoon hebben. Dus nu is het wachten op de klanten. Helaas kun je dan lang wachten. Tenzij je je webwinkel actief onder de aandacht brengt. Een logische plek om dit te doen is online, want je verkoopt immers ook online. Maar vergeet ook de offline promotie van je webwinkel niet. Hier laten veel webwinkeliers kansen liggen. Zonde!
Met onderstaande tips kun je jouw webwinkel offline onder de aandacht brengen. Dit doen is om meerdere redenen verstandig:
- Je laat het gezicht achter de webwinkel zien. Je bent niet langer een anonieme webwinkel. Jezelf zichtbaar maken geeft potentiële klanten vertrouwen.
- Je bereikt een nieuwe doelgroep. Nog niet iedereen shopt immers online.
- Je bereik is veel groter door het combineren van online en offline webwinkel promotie.
- Je kunt snel naamsbekendheid opbouwen.
Offline webwinkel promotie: 5 tips
1. Verstuur persberichten
Verstuur persberichten naar lokale en landelijke gedrukte media. Tijdschriften dus, maar ook kranten en weekbladen. Natuurlijk stuur je niet lukraak persberichten, maar selecteer je de ontvangers zorgvuldig en stem je de inhoud van je persbericht af op de ontvanger. Ook journalisten en redacties ontvangen niet graag spam. Lees hier hoe een persbericht je free publicity kan opleveren.
2. Neem deel aan evenementen
Neem deel aan fairs, beurzen en andere evenementen waar je je producten kunt presenteren. Het hele jaar door worden dergelijke evenementen georganiseerd. Een uurtje Googlen en je hebt zo een lijst met evenementen waar jouw doelgroep komt. Denk van te voren na over hoe je je producten wilt presenteren en zorg ervoor dat je stand er perfect uit ziet.
3. Deel visitekaartjes en flyers uit
Aan iedereen die ze maar wil hebben. Zorg ervoor dat jouw flyers in de goodiebags terechtkomen die op bijvoorbeeld beurzen uitgedeeld worden. Of ga een paar uur flyers rondbrengen in je eigen stad. Laat ook flyers achter op plekken waar je doelgroep komt. Dit kan de kapper zijn, maar ook de verloskundige, het kinderdagverblijf of het zwembad. Wees creatief. Een doos flyers is niet duur en hiermee kun je eenvoudig je naamsbekendheid vergroten. Kijk eens bij Drukwerkdeal voor betaalbaar drukwerk van hoge kwaliteit.
4. Verstuur direct mail
Verras je doelgroep met een cadeautje door de brievenbus. Direct mail is op verschillende manieren in te zetten. Zo kun je landelijk folders laten bezorgen, of juist heel gericht gepersonaliseerde post versturen. Zorg ervoor dat jouw mailing opvalt. Dit doe je bijvoorbeeld door een opvallende envelop te gebruiken en een klein cadeautje mee te sturen. Een bobbel in een envelop trekt direct de aandacht. Om de kosten te beperken stuur je de cadeautjes alleen naar je doelgroep.
5. Praat over je bedrijf
Vertel iedereen die het maar horen wil dat je een webwinkel hebt en wat je verkoopt. En natuurlijk waarom men juist bij jou zou moeten kopen. Mond op mond reclame werkt vaak heel goed. Als je vrienden en familie bij jou bestellen zullen zij dit ook weer doorvertellen aan hun netwerk. In het verlengde daarvan: zorg ervoor dat je service op en top in orde is. Zo worden tevreden klanten als het ware ambassadeurs voor jouw webwinkel. Lees ook mijn artikel over de elevator pitch en leer hoe je in een paar zinnen de essentie van je bedrijf samenvat.
Heb jij nog een tip die in dit overzicht niet mag ontbreken? Laat het hieronder in een reactie weten!