Review Maandag: Olijverie.nl

Vandaag is er weer een Review Maandag! Dit keer neem ik webwinkel Olijverie.nl onder de loep. In dit artikel vertel ik wat goed gaat en welke dingen beter kunnen. Deze tips kun je ook voor je eigen webwinkel gebruiken.

Het design van de webwinkel

De eerste indruk van Olijverie.nl is erg goed: een nette en overzichtelijke webwinkel met een design dat past bij het assortiment. Er worden natuurlijke verzorgingsproducten en verwenartikelen verkocht. De frisse groene kleur past daar goed bij. De bedrijfsnaam en de slogan wekken de indruk dat er uitsluitend producten met olijfolie verkocht worden, maar niets is minder waar. Er is ook een ruim aanbod aan verzorgingsproducten met andere grondstoffen. Hierover kan dus nog wat meer duidelijkheid gegeven worden.

De slider op de homepage bevat mooie afbeeldingen. En ook fijn: ze bevatten niet te veel tekst waardoor het ook goed te lezen is. Direct onder de slider staan drie afbeeldingen van productcategorieën. Een slimme manier om bepaalde categorieën of producten uit te lichten. Hiermee kun je de aandacht vestigen op een nieuw product of merk in je webwinkel, artikelen die passen bij een bepaalde trend of op een productgroep die minder goed loopt.

Review Maandag: Olijverie.nl

De homepage van Olijverie.nl

Verder naar onderen op de homepage staat een tekst over de webwinkel en het assortiment. Bezoekers worden enthousiast gemaakt en zoekmachines weten meteen wat er op de website te vinden is. Helemaal goed dus. Om nog beter vindbaar te zijn is het slim om deze tekst meer zoekwoorden te verwerken, en plaats ook wat links naar productgroepen in je webwinkel.

Overzichtspagina’s

De overzichtspagina’s zijn lekker overzichtelijk en clean. Bovenaan de pagina een korte tekst die zowel bezoekers als zoekmachines informeert, daaronder alle producten in de betreffende categorie. In de linker kolom worden willekeurige aanbiedingen getoond, verder oogt de website rustig, waardoor alle aandacht naar de producten gaat.

De productpagina’s

Ook de productpagina’s zien er goed uit. Bovenaan de pagina de titel, afbeelding, prijs en bestelknop, daaronder uitgebreide productinformatie. Voor zover ik gezien heb, heeft elk product een goede productomschrijving. Punt van kritiek is dat veel producten dezelfde omschrijving hebben. Alle hamamdoeken bijvoorbeeld. Dit is zeker niet bevorderlijk voor je vindbaarheid in zoekmachines. Ik begrijp dat het lastig is om voor zoveel dezelfde producten een unieke tekst te schrijven, maar het is zeker de moeite waard om hierin te investeren. Er is nu veel duplicate content in je webwinkel.

Daarnaast raad ik aan om eens te spelen met de kleur van de call to action, de bestelknop. Deze is nu groen en valt prima op. Maar vanwege het vele groen op de website zou het zomaar kunnen dat een (bijvoorbeeld) oranje knop vaker gebruikt zal worden. Zet hiervoor eens een test op. Je kunt dat doen met een tool als Optimizely. Wil je het eenvoudig en goedkoop aanpakken kun je het gewoon een tijdje proberen met een andere kleur knop, en na bijvoorbeeld een maand het aantal verkopen vergelijken.

Review Maandag - Olijverie.nl

Een productpagina van Olijverie.nl

Onderaan op de productpagina’s worden andere producten getoond onder het kopje ‘Klanten kochten ook’. Prima manier om cross-selling toe te passen.

Het design van deze webwinkel is overigens gemaakt door Ontwerpmijnwebwinkel. Ik heb zelf ook goede ervaringen met dit bedrijf, dus als je op zoek bent naar een bedrijf dat je MijnWebwinkel een professionele make-over kan geven, kan ik je hen aanraden.

USP’s en service

Olijverie.nl laat hun USP’s goed zien. In de header worden de verzendkosten aangegeven en wordt mogelijke twijfel over de levertijd weggenomen. De kreet ‘Al 7 jaar’ in de header geeft een gevoel van betrouwbaarheid, een slimme zet. Ook in de footer komen de USP’s terug en wordt meteen duidelijkheid gegeven over de betaal- en bezorgmethoden. De USP’s bevatten links naar de klantenservice pagina’s waar meer informatie wordt. Alle informatie is snel en eenvoudig te vinden. Niks op aan te merken dus.

Review Maandag - Olijverie.nl

Waar is het blog?

Wat ik mis in deze webwinkel is een blog. Het assortiment leent zich perfect om over te bloggen. Ik denk dat veel mensen niet eens weten dat je olijfolie ook op een andere manier kunt gebruiken dan in de keuken. Door regelmatig artikelen/blogs te schrijven met achtergrondinformatie, kennis, tips en nieuws kun je je doelgroep aan je webwinkel binden. Je kunt hen ook inspireren en op ideeën brengen. Hiermee wordt deze webwinkel the place to be voor een natuurlijk verwencadeau. Als mensen aan olijfolie denken, wil je dat ze aan jou denken. Een blog helpt hier zeker bij.

Conclusie

Ik begon al positief aan de review van Olijverie.nl en heb gaandeweg maar weinig verbeterpunten kunnen vinden. Er liggen nog wel wat kansen, met name wat betreft de productomschrijvingen en zoekmachine optimalisatie. Daarnaast zou een blog een hele goede aanvulling zijn om meer verkeer en verkopen te genereren.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief