Review Maandag: Ookinhetpaars - Succes met je webshop
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 maart 2015 

Review Maandag: Ookinhetpaars

Ik ga weer webwinkels reviewen. Maandag is voortaan Review Maandag, waarbij ik elke week een andere webwinkel onder de loep neem. Webwinkel Ookinhetpaars bijt het spits af. In dit artikel vertel ik wat goed is en welke dingen beter kunnen. Deze tips kun je ook voor je eigen webwinkel gebruiken.

Het design van de webwinkel

De eerste indruk van Ookinhetpaars is goed. Ondanks het vele paars heeft de webwinkel een rustige en frisse uitstraling. Dit komt onder andere door het vele wit en de foto’s in frisse kleuren. Het is direct duidelijk op wat voor site ik me bevind en wat er verkocht wordt.

De homepage bevat een slider, waarin mooie sfeerfoto’s gebruikt worden. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat een slider weinig effect heeft en dat er op de tweede en volgende slide bijna niet geklikt wordt. Persoonlijk vind ik het een mooie toevoeging aan een website, zeker als er goede afbeeldingen gebruikt worden.

Ookinhetpaars

Onderaan de homepage is witruimte zichtbaar, omdat de linker kolom langer is dan het middenstuk. Benut deze ruimte. Plaats hier bijvoorbeeld nieuwe of populaire producten in je webwinkel.

Om het paarse geheel wat te breken zou het goed zijn om de bestelknoppen een afwijkende kleur te geven, zowel op de overzichtspagina’s als op de productpagina’s. De paarse knop ‘Toevoegen aan winkelwagen’ staat nu vlak naast een paars vlak met ‘Verzenden’. Door de winkelwagenknop een andere – frisse – kleur te geven trekt deze direct de aandacht van de bezoeker. Dit kan de conversie verhogen.

Ookinhetpaars

Gebruik van afbeeldingen

Er worden mooie productfoto’s en sfeerbeelden gebruikt, complimenten daarvoor. Echter worden ze niet optimaal weergegeven. Op de overzichtspagina’s worden de producten in een klein formaat getoond. Zonde! Door een groter formaat afbeelding te gebruiken krijgen bezoekers direct een veel beter beeld van het aanbod.

Daarnaast is er nu wel erg veel witruimte boven en onder de afbeeldingen op de overzichtspagina’s. Hierdoor worden pagina’s lang en moeten bezoekers onnodig veel scrollen. Niet gebruiksvriendelijk, dus hier valt zeker winst te behalen.

Ookinhetpaars

Onderaan op de productpagina’s worden gerelateerde producten getoond. Prima manier om cross-selling toe te passen. Maar gebruik ook hier grotere afbeeldingen.

Niet mobiel-vriendelijk

De webwinkel is niet responsive, waardoor deze minder gebruiksvriendelijk is op mobiele apparaten. Hierdoor zal de conversie op smartphones en tablets achterblijven, aangezien consumenten nu niet gemakkelijk kunnen bestellen. Daarnaast heeft Google afgelopen week aangekondigd dat vanaf 21 april mobiel-vriendelijke websites hoger in de zoekresultaten komen. Reden genoeg dus om dit snel aan te pakken. Hier kun je zelf testen of je webwinkel mobiel-vriendelijk is. Als je site niet door de test komt krijg je er bovendien tips over hoe je je website wel mobiel-vriendelijk maakt.

USP’s en service

Ookinhetpaars zou duidelijker mogen laten zien waarom bezoekers nou juist bij hen moeten kopen. Wat maakt deze webwinkel zo speciaal en anders dan concurrenten? Op de productpagina’s blijkt dat de levertijd 1 dag is. Dit zou best al op de homepage naar voren mogen komen. En ook de gratis verzending vanaf €75 mag prominenter in beeld.

Klantenservice

De zogenaamde klantenservice pagina’s zijn goed verstopt onder een klein linkje in de footer. Er is slechts één pagina met informatie over verzenden en retourneren. Ookinhetpaars zou er goed aan doen om ook een pagina met informatie over bestellen en betalen toe te voegen en wellicht nog een veel gestelde vragen pagina. Geef dit soort pagina’s een duidelijke plek in het (horizontale) menu.

Overigens staat op de verzenden-retourneren pagina dat pakketten verzonden worden via DHL en dat dit 2-3 werkdagen duurt. De verwachte levertijd van 1 dag, zoals op de productpagina staat, klopt dan niet. Dit is verwarrend voor bezoekers, zij willen graag vooraf precies weten waar ze aan toe zijn.

Informatie

Op de productpagina’s worden beschrijvingen gegeven. Ik ben bij diverse producten exact dezelfde beschrijving tegengekomen. Probeer voor elk product een unieke tekst te schrijven, dat helpt je echt om beter gevonden te worden. Ook op de overzichtspagina’s is tekst toegevoegd, helemaal goed. Dit is fijn voor bezoekers, maar helpt ook bij de vindbaarheid van je webwinkel.

Daarnaast is een informatiepagina toegevoegd over wol, een hele goede toevoeging. Maak meer van dit soort informatie pagina’s, bijvoorbeeld door te bloggen. Ook dit werkt enorm goed om beter gevonden te worden in zoekmachines. Bovendien kun je met de blogs bezoekers informeren en inspireren en je kunt er meer over je producten vertellen. Informatie die je niet op de productpagina kwijt kunt, maar die wel interessant is voor bezoekers. Zo gaat je bedrijf leven bij je doelgroep.

Over Ons

De bedrijfsnaam ‘Ookinhetpaars’ is apart, wellicht zit daar een bijzonder verhaal achter. Daar zou ik graag meer over lezen. Bijvoorbeeld op de Over Ons pagina. Vertel wat meer over het ontstaan van je webwinkel en wat jou zo bijzonder maakt.

Conclusie

Webwinkel Ookinhetpaars is onlangs van assortiment gewisseld. Van een brede collectie woonaccessoires naar uitsluitend kussens en plaids. Een goede ontwikkeling, want een niche webwinkel heeft vele voordelen t.o.v. een webwinkel met een breder assortiment.

Er wordt veel aandacht besteed aan productfotografie maar op andere gebieden is er nog winst te behalen. Allereerst het niet mobiel-vriendelijke design. Ik raad je aan om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Daarnaast kunnen de producten net iets mooier worden weergegeven, kan de informatievoorziening beter en moet er nog wat aandacht besteed worden aan de vindbaarheid van de webwinkel (SEO). Deze webwinkel heeft veel potentie, dus dit werk zal zich zeker terugverdienen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen