Review Maandag: Sport-Jewel
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 maart 2015 

Review Maandag: Sport-Jewel

Het is weer Review Maandag, dit keer neem ik webwinkel Sport-Jewel onder de loep. In dit artikel vertel ik wat goed gaat en welke zaken beter kunnen. Deze tips kun je ook voor je eigen webwinkel gebruiken.

Het design van de webwinkel

Sport-Jewel is een webwinkel met een strakke, moderne en nette uitstraling. Door de zachte en frisse kleuren straalt het design rust uit en gaat alle aandacht naar de producten. De webwinkel is geschikt voor gebruik op mobiele apparaten, wat de conversie ten goede zal komen. Het logo is op zich mooi maar heeft een totaal andere uitstraling. Dit past naar mijn mening niet goed bij de rest van het design.

Ook de productpagina’s van deze webwinkel zien er netjes uit. Alle belangrijke info wordt boven de vouw weergegeven en de bestelknop springt er direct uit. Ik vraag me af waarom bij elk product ‘Voorwaarde: Nieuw’ staat. Dit voegt niks toe en kan dus weggelaten worden. Het tonen van de betaalmogelijkheden op de productpagina is een pluspunt. Dit neemt onzekerheid weg. Al zou het beter zijn om wat meer mogelijkheden aan te bieden.

Foto’s zijn duidelijk, maar helaas laat de ‘bekijk groter’ functie te wensen over. Wanneer ik daar op klik wordt er een miniatuur van de originele foto weergegeven, in plaats van een vergroting.

Upselling en cross-selling

Het tonen van gerelateerde of aanvullende producten zou een goede aanvulling zijn in deze webwinkel. Toon op de productpagina’s bijvoorbeeld andere hangers uit dezelfde serie (of van dezelfde sport). Wellicht is de getoonde hanger net niet wat de bezoeker zoekt en past een ander ontwerp beter bij de wensen. Of toon de kettingen onder elke hanger. De kans dat bezoekers deze direct mee bestellen is dan groter dan wanneer ze daar zelf naar op zoek moeten gaan. Dit zijn effectieve manieren om het gemiddelde orderbedrag te verhogen.

Uit SEO oogpunt is het verstandig om voor elk product een uitgebreidere omschrijving te schrijven. Zo wordt je webwinkel vindbaar op belangrijke zoekwoorden. Bovendien kun je in deze tekst extra informatie over de producten geven waardoor je twijfel bij bezoekers kunt wegnemen.

Navigatie in de webwinkel

De navigatie van Sport-Jewel is eenvoudig. Er zijn slechts twee menu-items. Dankzij het gebruiksvriendelijke mega menu onder ‘Sportjuwelen’ is dit prima. Bezoekers vinden hiermee snel de juwelen die bij hun sport passen.

De zoekfunctie

Helemaal rechts in de menubalk is een leeg veld zichtbaar. Dit blijkt een tweede zoekfunctie te zijn. Overbodig, want ook naast het logo staat een zoekfunctie. De zoekfunctie zelf werkt naar behoren. Er worden relevante zoekresultaten getoond die op diverse wijzen gesorteerd kunnen worden. Niks op aan te merken.

Zoekmachine optimalisatie

Waar nog behoorlijk wat winst te behalen is, is op het gebied van SEO (zoekmachine optimalisatie). De webwinkel bevat weinig tekst en veel Engelse woorden. Dit is niet bevorderlijk voor de vindbaarheid in zoekmachines. Sport-Jewel zou er goed aan doen om voor elke categorie en elk product een tekst van minimaal 150-200 woorden toe te voegen. Verwerk de zoekwoorden in deze teksten en pas ook de metatitles en -descriptions aan. Als ik in Google zoek op ‘Discus hanger’ krijg ik na lang zoeken onderstaand resultaat te zien. Zowel de titel als de omschrijving kunnen beter. Gebruik deze om bezoekers vanuit de zoekmachine naar je website te trekken.

Daarnaast kan een blog van grote toegevoegde waarde zijn. Door regelmatig te bloggen word je uiteindelijk op veel verschillende zoekwoorden gevonden en zorg je er bovendien voor dat je product gaat leven onder je doelgroep. Het vergroot je naamsbekendheid.

Meer SEO tips lees je in mijn eerdere artikel over dit onderwerp. Daar vind je ook een SEO stappenplan voor meer verkeer naar je webwinkel. Meer over wat een blog voor je webwinkel kan betekenen lees je in dit artikel.

Klantenservice

De overzichtelijke footer biedt plek aan diverse service pagina’s en informatie over het bedrijf. Bovendien zijn de contactgegevens direct op elke pagina zichtbaar, wat het vertrouwen in deze webwinkel vergroot. Wat ik echter mis is informatie over de levertijd, garantie, ruilen, retourneren en de betaalmethoden. Op de productpagina’s staan logo’s van PayPal, Visa en Mastercard, terwijl op de homepage gesproken wordt over PayPal en Overschrijving. Dit veroorzaakt verwarring. Bied voldoende mogelijkheden aan zodat bezoekers je webwinkel niet verlaten omdat hun favoriete betaalmethode niet mogelijk is.

Bovendien zou een ‘veel gestelde vragen’ pagina een mooie toevoeging zijn. Zeker gezien de geringe informatievoorziening kan ik me voorstellen dat bezoekers vragen hebben. Als ze hier geen antwoord op kunnen vinden zal een groot deel de webwinkel zonder aankoop verlaten.

Conclusie

Met de basis van deze webwinkel is niks mis. De webwinkel bevindt zich in een mooie niche en heeft zeker potentie om door te groeien. Door het toevoegen van tekst sla je twee vliegen in een klap. De webwinkel wordt gebruiksvriendelijker voor bezoekers en zoekmachines kunnen de inhoud beter beoordelen, waardoor de positie in de zoekresultaten stijgt. Daarnaast kan er nog veel aan online marketing gedaan worden. Bijvoorbeeld door te gaan bloggen. In combinatie met social media is dit een goede manier om de doelgroep te bereiken en hen enthousiast te maken over de mooie sieraden.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Mirjam Peppelman

Door

Mirjam Peppelman

op 11 April 2015

Hallo, Leuk dat ik je vandaag heb gevonden op het www. Ik ben reuze benieuwd waar ik mijn shop op zou kunnen verbeteren dus ik kom graag in aanmerking voor: Review Maandag! Ik heb me ook net opgegeven voor de Challenge. Werk aan de winkelik ben er helemaal klaar voor. Fijne dag, groet van Mirjam

Reactie plaatsen