Review: Productteksten die aanzetten tot kopen

Review: Productteksten die aanzetten tot kopen

Aansprekende en foutloze teksten zijn van groot belang voor het succes van je webwinkel. Met goede productteksten stimuleer je bezoekers om over te gaan tot een aankoop of het opvragen van een offerte. Goede productteksten zijn kort, bondig en duidelijk en vertellen de lezer precies wat deze wil weten. Bovendien lezen deze teksten niet alleen prettig, ze maken je webwinkel ook beter vindbaar in zoekmachines. In dit artikel lees je aan de hand van webwinkel Vlindertje Vrolijk een aantal handige tips om de productteksten in je webwinkel te verbeteren.

Gebruik korte, duidelijke producttitels

Op de overzichtspagina’s in je webwinkel zien bezoekers een overzicht van deartikelen binnen een categorie. Vaak worden slechts de titel, een kleine afbeelding en de prijs getoond. Door te zorgen voor duidelijke, omschrijvende titels vergroot je de kans dat bezoekers doorklikken naar de productpagina.

Productteksten die aanzetten tot kopen

Vlindertje Vrolijk gebruikt titels als ‘Blauw’, ‘Hip en Fleurig’ en ‘Moooi!’ voor de sieraden in de webwinkel. Deze titels zeggen echter vrij weinig over het product. Slimmer is het om direct in de titel duidelijk te maken om welk product het gaat. Dit schept duidelijkheid bij bezoekers én zoekmachines. Bijvoorbeeld: ‘Blauwe wikkelarmband met zilveren bedels’ of ‘Fleurige groen-paarse wikkelarmband’.

Geef voldoende relevante informatie

Zodra de bezoeker op de productpagina is beland, is het zaak om kort en bondig zoveel mogelijk informatie te geven over het artikel. Des te beter een potentiële koper geïnformeerd wordt, hoe gemakkelijker hij over zal gaan tot een aankoop. Vertel in heldere taal alle eigenschappen en specificaties van het product. Schrijf productteksten die enthousiast maken. Verleid de bezoeker tot een aankoop. Houd als richtlijn zo’n 150-250 woorden aan. Dit geeft de bezoeker voldoende informatie en zekerheid over het product en zoekmachines kunnen eenvoudig bepalen waar een pagina over gaat.

Op dit punt is nog veel winst te behalen voor Vlindertje Vrolijk. De meeste productteksten zijn erg kort en onvolledig. Bij enkele producten ontbreekt de gehele omschrijving zelfs. Door het toevoegen van duidelijke, volledige productteksten scoor je beter bij zowel bezoekers als zoekmachines.

TIP: Lijstjes zijn lekker overzichtelijk en geven in een oogopslag veel informatie. Geef daarom onder elke productomschrijving een opsomming van de belangrijkste kenmerken. Zo ziet de bezoeker snel de belangrijkste productinformatie, ook al heeft hij de uitgebreide omschrijving niet gelezen.

Schrijf unieke teksten

Neem niet letterlijk de productinformatie van je leverancier over. Schrijf voor elk product een unieke producttekst. Zo voorkom je duplicate content en zal de productpagina beter vindbaar zijn in zoekmachines. Het schrijven van unieke teksten kan lastig zijn als je veel vergelijkbare producten verkoopt. Door het benoemen van specifieke kenmerken als kleur, materiaal en afmeting wordt het gemakkelijker om te variëren in de tekst.

Een aantal producten in de webwinkel van Vlindertje Vrolijk hebben exact dezelfde productomschrijving. Slechts de titel en afbeelding geven aan dat het om een verschillend product gaat. Schrijf voor elk artikel een unieke tekst.

Houd SEO in je achterhoofd

De productteksten schrijf je in de eerste plaats voor de bezoeker. Maar het is natuurlijk mooi meegenomen als je met deze teksten ook nog eens goed scoort in zoekmachines. Bepaal daarom voor elke productpagina het belangrijkste zoekwoord. Dit kan één woord zijn of een combinatie van woorden. In het algemeen kan je stellen dat hoe specifieker je bent, des te gemakkelijker je in zoekresultaten naar boven komt. Verwerk de zoekwoorden in ieder geval in de titel en laat ze een aantal keer terugkomen in de productbeschrijving. Overdrijf het niet; tekst die te veel zoekwoorden bevat leest niet prettig voor je bezoeker.

Ook op dit punt kan Vlindertje Vrolijk veel winst behalen. Door de belangrijkste zoekwoorden in de titel en de productomschrijving te verwerken zullen de productpagina’s gemakkelijker in de zoekresultaten verschijnen.

Prettig leesbare tekst

Om een prettig leesbare tekst te creëren schrijf je in heldere taal. Vermijd complexe zinnen en vaag taalgebruik en laat onbelangrijke informatie weg. Gebruik daarnaast afwisselend lange en korte zinnen. Door het invoegen van voldoende witregels creëer je rust en overzicht in je webpagina’s, en met tussenkopjes houd je de aandacht van de lezer vast. Wil je bepaalde woorden of zinnen benadrukken, maak deze dan dikgedrukt. Voorkom te allen tijde dat je woorden of zinnen volledig in hoofdletters schrijft. Dit staat schreeuwerig en dwingend. Zodra je tekst klaar is, controleer je deze grondig op taal- en spelfouten. Een tekst vol fouten leest niet prettig en heeft een onprofessionele uitstraling.

Het lijkt alsof Vlindertje Vrolijk de teksten vanuit een tekstdocument in de webwinkel geplakt heeft. Niet elke producttekst heeft namelijk hetzelfde lettertype. Bij sommige artikelen wisselt het lettertype zelfs per zin. Ook het taalgebruik wisselt behoorlijk tussen de verschillende producten. Bij sommige producten bestaan de zinnen slechts uit steekwoorden. Op andere productpagina’s wordt elke zin beëindigd met een uitroepteken. En bij weer andere artikelen staat een bijna perfecte productbeschrijving. De belangrijkste tip die ik wil meegeven is dat het belangrijk is om te zorgen voor consistente teksten.
Daarnaast ben ik her en der wat spel- of typfoutjes tegengekomen. Het loont dus zeker de moeite om eens kritisch naar de productteksten te kijken.

TIP: Vind je het lastig om foutloos te schrijven, laat je teksten dan eens controleren door iemand anders. Vaak zien een paar andere ogen de foutjes die je zelf over het hoofd ziet.

Conclusie

Voor wat betreft de productteksten is er bij Vlindertje Vrolijk redelijk wat ruimte voor verbetering. Door het toepassen van bovenstaande tips zal beter ingespeeld worden op de wensen en verwachtingen van de bezoeker. Bovendien kun je hiermee op een relatief eenvoudige manier je vindbaarheid in zoekmachines verbeteren.

Over Vlindertje Vrolijk

In webwinkel Vlindertje Vrolijk vind je leuke en praktische artikelen voor (aanstaande) ouders. Daarnaast is er een groot assortiment cadeaus voor baby’s en kinderen. Veel van de producten zijn ontworpen door moeders, geïnspireerd door hun eigen ervaringen. Het assortiment is breed. Je vindt hier onder andere knuffels, toilettrainers, kinderkamer decoratie, lunchboxen en rompers.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief