arrow_drop_up arrow_drop_down

Review – Trek de aandacht met mooie productfoto’s

Elke maand selecteer ik een webwinkel waarover ik een uitgebreide review schrijf. Telkens staat een ander onderwerp centraal. Deze maand: de productfoto’s in je webwinkel. Goede productfoto’s kunnen voor bezoekers het verschil maken tussen kopen of wegklikken. Meer dan tekst kan een foto bezoekers enthousiast maken over een bepaald product. Je kunt ze als het ware verleiden om het product te kopen. Lees aan de hand van webwinkel HippeSieraden.com een aantal tips om de productfoto’s in je webwinkel te verbeteren.

Plaats meerdere afbeeldingen en toon details

Geef potentiële klanten een zo goed mogelijk beeld van het product. Toon zoveel mogelijk kanten en details van het artikel. Door per product meerdere afbeeldingen te plaatsen kun je het product van alle kanten laten zien. Neem aparte foto’s van bijzondere details, zodat ook deze goed bekeken kunnen worden. Verkoop je bijvoorbeeld tassen, maak dan ook foto’s van de binnenzijde van de tas en eventuele extra opbergvakjes. Verkoop je kleding, toon dan foto’s van mooie knopen, een opvallende rits of bijzondere stiksels. Zo weet een klant precies wat hij bestelt en kun je het aantal retouren verlagen.

Webwinkel HippeSieraden.com toont per product één afbeelding, op een enkele uitzondering na. Werk aan de winkel dus! Zorg ervoor dat bezoekers de sieraden van alle kanten kunnen bekijken. Zo zullen ze eerder tot een aankoop over gaan. Veel sieraden en accessoires hebben mooie, maar kleine details. Breng deze duidelijk in beeld.

Zorg dat productfoto’s ingezoomd kunnen worden

Plaats niet te kleine productfoto’s. Zeker op de productpagina is het zaak om de foto’s in een voldoende groot formaat te plaatsen. Zorg er daarnaast voor dat men op de afbeeldingen kan inzoomen. En natuurlijk plaats je alleen duidelijke, scherpe foto’s.

Bij sommige producten van HippeSieraden.com kan de productfoto vergroot worden. Dit geldt echter niet voor alle sieraden en accessoires. Neem bijvoorbeeld de oorbellen in onderstaande screenshot. De afbeelding is in een erg klein formaat geplaatst. En doordat inzoomen ook niet mogelijk is, is het haast onmogelijk om een compleet beeld te krijgen van dit sieraad. Niet iedereen zal het risico willen nemen om deze oorbellen te bestellen. Bovendien is de kans op retouren nu wel erg groot, simpelweg omdat bezoekers niet precies weten wat zij bestellen.

Trek de aandacht met mooie productfoto’s

Door het plaatsen van kleine afbeeldingen die niet vergroot kunnen worden, krijgen bezoekers geen compleet beeld van het product.

Houd de achtergrond rustig

Een rustige, bij voorkeur witte, achtergrond zorgt ervoor dat alle aandacht naar het product gaat. Voorkom afleidende onderdelen op de afbeeldingen. Een witte achtergrond creëer je door te fotograferen voor een witte muur, witte vellen papier of een speciale fotografie-tent te gebruiken. Met een beetje na bewerken in bijvoorbeeld Photoshop maak je zo eenvoudig vrijstaande afbeeldingen. Door extra aandacht te besteden aan de productfoto’s verlaag je de drempel om online tot een aankoop over te gaan.

HippeSieraden.com gebruikt overwegend vrijstaande afbeeldingen. Helemaal goed, want zo komen de sieraden en accessoires goed tot hun recht.

Plaats ook sfeerbeelden

Sommige producten lenen zich goed voor zogenaamde sfeerbeelden. Denk bijvoorbeeld aan een dekbedovertrek. Een foto van een mooi opgemaakt bed spreekt meer dan een foto van het overtrek in zijn verpakking. Ook voor kleding en accessoires kunnen sfeerbeelden een welkome toevoeging zijn. Zo kun je precies zien hoe een bepaald kledingstuk valt en kunnen bezoekers een betere inschatting maken van het formaat van een tas of portemonnee.

HippeSieraden.com maakt beperkt gebruik van sfeerbeelden. Op sommige overzichtspagina’s wordt een grote afbeelding van de producten uit de betreffende categorie getoond. Er mag echter veel vaker gebruik gemaakt worden van sfeerfoto’s. Om eenheid te creëren kun je op elke overzichtspagina zo’n foto toevoegen. Maar overweeg ook om sfeerbeelden op de productpagina’s te plaatsen. Ook deze afbeeldingen helpen om bezoekers een volledig beeld van het product te geven.

Maak alle productfoto’s op dezelfde manier

Wees consequent in de manier waarop je de productfoto’s maakt. Gebruik voor elk product dezelfde manier van presenteren en belichten en gebruik altijd dezelfde achtergrond. Kies je voor vrijstaande afbeeldingen, pas dit dan toe op alle productfoto’s. Toon je kleding op een paspop of model, doe dit dan voor alle kleding. Op deze manier creëer je rust in de beelden en voorkom je dat je webshop rommelig oogt.

Zoals gezegd gebruikt HippeSieraden.com voornamelijk vrijstaande afbeeldingen. Maar zoals in onderstaand screenshot te zien is zijn er ook productfoto’s met een grijze achtergrond. Daarnaast zijn er producten die gefotografeerd zijn op een mooie houten tafel. Door deze verschillende manieren van presenteren ogen sommige pagina’s in de webwinkel wat onrustig. Dit is eenvoudig op te lossen door elke productfoto dezelfde achtergrond te geven.

Trek de aandacht met mooie productfoto’s

Conclusie

HippeSieraden.com plaatst duidelijke en scherpe productfoto’s, die helaas niet allemaal ingezoomd kunnen worden. Hier is dus nog ruimte voor verbetering. Er wordt overwegend gebruik gemaakt van vrijstaande beelden, waardoor de sieraden en accessoires goed tot hun recht komen. Door van elk artikel meerdere afbeeldingen te plaatsen en ook foto’s te maken van bijzondere details, krijgen bezoekers een nog beter beeld van de producten. Hierdoor is de drempel om te bestellen lager en zullen er minder producten retour gestuurd worden. Door bovendien alle afbeeldingen in hetzelfde formaat te plaatsen en voor elk product dezelfde achtergrond te gebruiken, kun je rust in je webwinkel creëren.

Over HippeSieraden.com

In webwinkel HippeSieraden.com vind je sieraden en accessoires die perfect aansluiten op de huidige modetrends. Naast armbanden, kettingen en oorbellen shop je hier ook horloges, sjaals en portemonnees.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen