Review – Wijs de klant de kortste weg naar de kassa

Review – Wijs de klant de kortste weg naar de kassa

Hoe gemakkelijker een bezoeker zijn weg kan vinden in je webwinkel, des te groter is de kans dat hij tot een aankoop over gaat. Het is dus van groot belang dat je webwinkel eenvoudig te gebruiken is en dat bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken. Een duidelijke structuur en navigatie zijn daarbij essentieel. Als je dit op orde hebt voorkom je dat een bezoeker voortijdig je webwinkel verlaat. Veel online shoppers zijn een bepaalde structuur en navigatie gewend. Het is dus slim om je daar aan te houden. Je mag best origineel zijn – graag zelfs! – maar liever niet in de navigatie van je webwinkel.

In dit artikel lees je aan de hand van webwinkel Hippe muziekdoosjes een aantal tips om de structuur en navigatie in je webwinkel te verbeteren.

Een overzichtelijke homepage

Een aanzienlijk deel van de bezoekers komt je webwinkel binnen via de homepage. Zorg dus dat alle elementen daar staan waar de bezoeker ze verwacht. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers de standaard webwinkel elementen op een bepaalde locatie verwachten. In onderstaande afbeelding zie je voor zes elementen waar de bezoeker deze verwacht. Hoe donkerder de kleur, des te meer mensen aangaven een element op die plek te verwachten.

Natuurlijk wil je dat bezoekers verder kijken dan de homepage. Plaats daarom voldoende links naar andere pagina’s binnen je webwinkel. Toon bijvoorbeeld een aantal productcategorieën op de homepage. Zo krijgt de bezoeker bovendien direct een goede indruk van het aanbod. In een eerder artikel schreef ik uitgebreider over het belang van een overzichtelijke homepage.

Wijs de klant de kortste weg naar de kassa

Bij webwinkel Hippe muziekdoosjes bevindt de hoofdnavigatie zich aan de linkerkant. Helemaal bovenaan in het menu bevindt zich de ‘home’ knop. De servicepagina’s bevinden zich in een tweede menu boven de header en de winkelwagen staat rechtsboven. Helemaal goed dus. De zoekfunctie staat aan de linkerkant, boven het menu, deze zou beter rechtsboven geplaatst kunnen worden, omdat dat de plek is waar de bezoeker dat element verwacht. Boven het menu is tevens een widget met klantbeoordelingen geplaatst. Slimmer is het om deze elders – bijvoorbeeld onder het menu – te plaatsen, zodat de aandacht naar de hoofdnavigatie gaat.

De hoofdnavigatie in je webwinkel

De hoofdnavigatie is de belangrijkste navigatie in een webwinkel. De meest gunstige plek voor het hoofdmenu is verticaal aan de linkerkant en/of horizontaal onder de header. Het hoofdmenu laat direct zien wat de webwinkel te bieden heeft. Het is gebruikelijk om het menu op te delen in de categorieën van het assortiment. Deel de categorieën in het menu logisch in. Zet bijvoorbeeld de meest populaire producten bovenaan, of links als je een horizontaal menu hebt. Als je veel categorieën hebt kun je ook een alfabetische volgorde aanhouden.

Met onderstaande tips kom je tot een gebruiksvriendelijke navigatie:

  • Zorg ervoor dat de navigatie goed leesbaar is. Gebruik geen klein en onduidelijk lettertype dus.
  • Plaats een knop naar de homepage bovenaan of links in het menu.
  • Beperk de hoeveelheid (sub)categorieën in je webwinkel en maak alleen (sub)categorieën aan die ook daadwerkelijk gebruikt worden. Hierdoor blijft de navigatie overzichtelijk.
  • Geef elke (sub)categorie een duidelijke naam. Houd hierbij rekening met de woorden waarop je bezoekers zoeken. Zo werk je meteen aan een betere vindbaarheid van je webwinkel in zoekmachines.
  • Zorg ervoor dat elk product in maximaal 3 stappen te bereiken is. Dit doe je bijvoorbeeld door een dropdown menu te gebruiken. Bezoekers hoeven dan niet eerst een hoofdcategorie aan te klikken voordat hij uit subcategorieën kan kiezen.
  • Toon de naam van de categorie niet alleen in het menu, maar ook op de categoriepagina. Zo weet de bezoeker meteen of hij op de juiste plek is.

Hippe muziekdoosjes heeft een uitgebreid menu met veel categorieën en subcategorieën. Helemaal bovenaan in het menu staan links naar ‘Alle producten’, ‘Alle muziekdoosjes’, en ‘Alle muziekmobielen’. Handig voor bezoekers die een compleet overzicht van het assortiment willen. De categorieën ‘Merken’ en ‘Melodieën’ bevatten subcategorieën, zodat bezoekers eenvoudig kunnen zoeken op een bepaald merk of hun favoriete melodie. Tenslotte toont het menu categorieën als ‘Dieren’ en ‘Voertuigen’. Je kunt hier dus heel gericht zoeken naar een muziekdoosje in een bepaalde uitvoering. De onderste categorieën, waaronder ‘kraamcadeau voor meisje’, ‘kraamcadeau voor jongen’, ‘gehaakte muziekdoosjes’ en ‘vilten muziekdoosjes’ zijn wellicht wat overbodig en kunnen beter als filter toegevoegd worden.

Overigens zijn de productpagina’s allemaal binnen maximaal 3 klikken bereikbaar en heeft elke categoriepagina een correcte titel. Niks op aan te merken dus.

Kruimelpad

Een kruimelpad is een belangrijk onderdeel van de navigatie. Zo weet de bezoeker namelijk altijd waar hij zich bevindt. Het kruimelpad wordt doorgaans onder de (horizontale) hoofdnavigatie weergegeven. Een kruimelpad kan er als volgt uit zien:

Homepage >> Categorie pagina >> Subcategorie >> Productpagina

Hippe muziekdoosjes maakt ook gebruik van een kruimelpad. Prima dus.

Filteren en sorteren van producten

Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk en zorg ervoor dat deze kan zoeken op merk, product, prijs, kleur en eventueel maat. Plaats daarom aan de linkerkant van je website een navigatie waar bezoekers filters aan en uit kunnen zetten. Welke filters dat zijn bepaal je aan de hand van je assortiment. Ook het sorteren van producten is een goede manier om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Zorg ervoor dat producten gesorteerd kunnen worden op basis van relevantie, prijs, bestverkochte producten, etc.

Hippe muziekdoosjes maakt geen gebruik van filters. De verschillende merken zijn in het menu verwerkt. Ze zouden er ook voor kunnen kiezen om dit in een filter toe te passen. Daarnaast is het slim om filters met prijs, voor jongen/meisje, materiaal, muziekdoosje/muziekmobiel en kleur toe te voegen.

Ook het sorteren van producten is niet mogelijk in deze webwinkel. Sommige categoriepagina’s zijn behoorlijk lang en bevatten veel producten. Zeker dan is het aan te raden om bezoekers te laten sorteren op prijs, relevantie en bestverkochte producten. Daarmee wordt het gebruiksgemak van de webwinkel vergroot.

De zoekfunctie in je webwinkel

Ook de zoekfunctie is een belangrijk element in de navigatie binnen je webwinkel. Plaats deze daarom op een logische plek, bijvoorbeeld rechtsboven. Zorg ervoor dat de zoekfunctie eenvoudig te gebruiken is en dat er voldoende karakters in het zoekveld passen. Zorg er bovendien voor dat de gevonden resultaten duidelijk en relevant zijn en dat de zoekresultaten verfijnd kunnen worden.

Doorgaans bevindt een zoekfunctie zich rechtsboven. Bij Hippe Muziekdoosjes staat hij linksboven. Een A/B test zou kunnen uitwijzen wat de meest geschikte plek is in deze webwinkel. De zoekfunctie werkt bovendien niet optimaal. Bij zoekopdrachten als ‘happy horse’ of ‘muziekdoosje happy horse’ worden er geen resultaten gevonden, terwijl dit merk wel in de webwinkel verkocht wordt. Ook zaken als verzendkosten en levertijd zijn niet te vinden via de zoekfunctie. Hier is dus nog ruimte voor verbetering.

Conclusie

De structuur en navigatie van webwinkel Hippe Muziekdoosjes is in de basis goed. Hier en daar is echter wel wat ruimte voor verbetering. Zo laat de zoekfunctie nog te wensen over en kunnen bezoekers geen gebruik maken van filters en de mogelijkheid om de producten te sorteren. Door deze punten aan te passen wordt de webwinkel nog gebruiksvriendelijker en wordt de kans op een aankoop vergroot.

Over Hippe Muziekdoosjes

In de webwinkel Hippe muziekdoosjes vind je prachtige muziekmobielen en muziekdoosjes voor baby’s. Het assortiment bevat meer dan honderdtwintig verschillende muziekdoosjes. De muziekdoosjes zijn super leuk als kraamcadeau, maar ook leuk om voor jezelf te kopen als je zwanger bent.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief