Waarom het slim is om een online inkomstenbron te hebben
24 mei 2021 

Waarom het slim is om een online inkomstenbron te hebben

We hebben met zijn allen het afgelopen jaar inventief moeten zijn. In 2020 werd de wereld op zijn kop gezet. Winkels en horeca moesten dicht om een verdere verspreiding van het Corona virus te voorkomen. Voor veel ondernemers hield het ondernemen ineens op. Veel ondernemers kwamen zelfs in de financiële problemen. Een rampscenario. Als er iets is dat we afgelopen jaar geleerd hebben is dat er altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren. Het is slim om na te denken over hoe je je bedrijf in te toekomst kunt beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen.

Rampspoed is dichterbij dan je denkt

Het laatste dat we willen is je angst aanjagen. Maar een ramp als Corona staat helaas niet op zichzelf. Epidemieën zijn afgelopen jaren vaker voorgekomen. Denk maar aan de Mexicaanse griep, SARS en de Vogelgriep. Het is niet onwaarschijnlijk dat er in te toekomst nog eens zoiets gebeurt. Je kunt maar beter voorbereid zijn.

Een ogenschijnlijk onschuldige ziekte kan binnen vierentwintig uur al de aarde rond zijn gegaan. De wereld is wat dat betreft steeds kleiner geworden. Het ziet er daarom ook naar uit dat een epidemie steeds vaker voor gaat komen. Het was Thomas Robert Malthus (19de eeuw) die al zei dat een overbevolkte samenleving zichzelf weer in evenwicht brengt door middel van een verhoogde mortaliteit. Kortom de natuur zal, als het te druk wordt, meer mensen doden door middel van hongersnood of epidemie. De epidemieën van de afgelopen twintig jaar zijn een voorbeeld van zo'n ‘Maltusiaanse check'.

Elke tegenslag creëert nieuwe kansen

Gelukkig creëert elke tegenslag ook nieuwe kansen. In de afgelopen periode bijvoorbeeld konden mensen niet naar fysieke winkels in verband met de verspreiding van het corona virus. Een strop voor ondernemers met een fysieke winkel. Echter een gouden kans voor ondernemers met een webshop. In de afgelopen zes jaar is het aantal mensen dat online shopt toegenomen van 46 procent van de Nederlanders in 2012 naar 64 procent van de Nederlanders in 2018. Dit is dus nog zonder de effecten van Corona. Dat zijn ongeveer 11,5 miljoen mensen die weleens online shoppen. Je zal begrijpen dat deze stijging afgelopen jaar alleen maar groter geworden is.

Risico spreiden als ondernemer

Het voordeel van een webshop is natuurlijk dat je geen fysieke locatie nodig hebt. Het is vrij makkelijk om je bestaande bedrijf uit te bouwen met een online kanaal. Daarom is de stap om als eigenaar van een fysieke zaak een webshop te openen, vaak maar klein. Als je al een fysieke winkel, een schoonheidssalon of bijvoorbeeld een kapperszaak hebt, is het toevoegen van een extra kanaal een slimme zet om je risico's als ondernemer te spreiden. Ook al moet je de stenen winkel sluiten, je hebt dan nog een tweede kanaal via waar omzet binnenkomt. Dit geeft een hoop financiële rust in tijden van crisis. En ook als er geen crisis is, is een online kanaal aan te raden. Je bereikt daarmee heel Nederland en eventueel zelfs België of andere landen. Dit maakt je afzetmarkt een stuk groter dan wanneer je alleen focust op de fysieke zaak. Mensen uit Groningen gaan immers niet in Utrecht naar de kapper, doorgaans.

Geleerde lessen door Corona

Het afgelopen Corona-jaar heeft voor veel ondernemers dus een enorme impact gemaakt. Maar toch zijn er ook genoeg bedrijven die uiteindelijk sterker uit deze crisis komen. Die de meerwaarde van een tweede omzet-kanaal inzien én daarop actie hebben ondernomen. Uiteindelijk zijn dit degenen die de crisis doorkomen en er zelfs sterker uit komen. Denk in mogelijkheden en oplossingen, in plaats van in problemen. Daar kom je uiteindelijk veel verder mee. Online zijn er nu meer kansen dan ooit. Het aantal mensen dat online winkelt is nog nooit zo groot geweest. Ik verwacht dat dit ook na Corona door zal blijven zetten. Veel meer mensen hebben nu de voordelen en het gemak van online winkelen ervaren.

Zorg dat je voorbereid bent op wat voor crisis dan ook. Zorg voor meerdere omzetkanalen zodat als er een wegvalt, je niet direct een mega probleem hebt.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen