arrow_drop_up arrow_drop_down

Wanneer heb je nou succes met je webwinkel?

In mijn blogs schrijf ik vaak over het succesvol maken van webwinkels. Maar wat is succes nou eigenlijk? Wanneer ben je succesvol en wie bepaalt dat? Wellicht vind jij jezelf pas succesvol als je webwinkel een jaarlijkse omzet met minimaal zes nullen draait. Maar misschien is succes voor jou wel: een webshop runnen, naast je drukke gezin en parttime baan, en hier met volle teugen van genieten. Gelukkig zijn in het leven, met de dingen die je doet is ook een vorm van succes.

Volgens Van Dale betekent succes ‘een goede afloop, uitkomst of uitslag’. Maar wat nu precies goed is wordt in het midden gelaten. Dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Success is simple. Do what’s right, the right way, at the right time. – Arnold H. Glasow

Succes meetbaar maken

Voordat je kunt zeggen of iets succesvol is of niet, is het handig om doelen te bepalen. Een hoogspringer bepaalt van te voren hoe hoog de lat ligt waar hij overheen wil springen. Dat is het doel. Na afloop van de poging wordt duidelijk of deze succesvol was of niet. Het resultaat van het werk wordt duidelijk: er is voldoende hard gewerkt (getraind) om over de lat te springen, of er moet nog wat extra inspanning geleverd worden om het doel te bereiken, misschien zelfs met een andere strategie.

Nu vertaald naar jouw onderneming. Wat wil je bereiken met je webwinkel? Jezelf een salaris kunnen uitbetalen (en welk bedrag dan)? 10.000 bezoekers per maand? Minimaal 5 bestellingen per dag? Of fijne contacten met klanten, wat je een goed gevoel oplevert? Voordat je kunt bepalen wanneer je succesvol bent, dien je eerst je doelen te bepalen.

Zonder doelen geen succes

Waarschijnlijk ben je continue bezig om je webwinkel te verbeteren en te promoten. Je werkt hard om meer bezoekers naar je shop te trekken en van deze bezoekers klanten te maken. Zodat ze een aankoop doen en later nog eens terugkomen. Om de resultaten van jouw werk te kunnen meten, bepaal je doelen. Wat wil je bereiken met de dingen die je doet? Op korte termijn, over een jaar of over 5 jaar.

Schrijf jouw doelen op en bedenk welke acties daarbij horen. Wat moet je doen om je doelen te behalen? En dus om succesvol te worden. Evalueer elk kwartaal hoe je er voor staat, dan kun je eenvoudig bijsturen wanneer dat nodig is.

Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm. – Winston Churchill

90 dagen Webwinkel Succes

Juist in deze tijd zijn er geweldige kansen voor webwinkeliers. Consumenten bestellen meer dan ooit online en de concurrentie van stenen winkels is deels weggevallen.

Merk jij daar nog niet zoveel van of smaakt het naar meer? Ik ga je helpen met een dagelijkse dosis inspiratie, motivatie en vooral tips om jouw webwinkel te laten groeien én jouw doelen te bereiken.

Gedurende 3 maanden – 90 dagen – stuur ik je elke dag een webwinkel tip. Dat wissel ik af met af en toe inspiratie en motivatie. Zodat niet alleen je bedrijf groeit, maar ook jij als ondernemer en als persoon. Zo ben jij dagelijks bezig met het verbeteren van je webwinkel en je marketing, waardoor je structureel meer verdient, ook ná die 90 dagen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken om succesvol te worden met je webwinkel? Doe dan mee met 90 dagen Webwinkel Succes.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen