Doelen bepalen voor je webwinkel geeft focus en motivatie
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 december 2016 

Nieuw jaar, nieuwe kansen voor je webwinkel

Het jaar is bijna ten einde en ik zie al veel mensen plannen en goede voornemens maken voor volgend jaar. 2017 wordt een nieuw jaar vol met nieuwe kansen en uitdagingen. Maar als je iets wil bereiken, zal je doelen moeten stellen. Zonder doelen voor je webwinkel te bepalen doe je maar wat, je gaat mee in de waan van de dag. En na een tijdje merk je dat je ondanks je harde werk nog helemaal niet zoveel opgeschoten bent. Niet handig dus als je iets wilt bereiken. Of als je je droom wilt laten uitkomen.

Doelen voor je webwinkel bepalen:

  • Geeft focus: je ziet meteen waar je prioriteiten liggen en welke stappen je moet zetten. Geloof me, je houdt een hoop tijd en energie over als je recht op je doel afgaat.
  • Motiveert: doelen geven je iets om naar toe te werken. Ze geven je een shop onder je kont als dat nodig is en maken je blij als je ze gehaald hebt.
  • Maakt je werk meetbaar: je ziet wat bepaalde activiteiten opleveren. Het wordt duidelijk welke activiteiten de moeite waard zijn en waar je beter mee kunt stoppen. Dat geeft rust!
  • Bespaart tijd en geld: je weet precies wat je wilt bereiken en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Investeer alleen nog in zaken die je dichter bij je doel brengen. Hierdoor houd je tijd en geld over.

Wat is jouw droomdoel?

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Hoe zie je jezelf en je webwinkel over een jaar?
  • Over 3 jaar?
  • En over 5 jaar?
  • Wat is jouw droomdoel? Wanneer is jouw webwinkel een succes? Wil je ervan kunnen leven bijvoorbeeld – hoeveel omzet/verkopen/bezoekers/conversie heb je dan nodig? Vergeet hierbij even al je belemmeringen. Vergeet even dat je te weinig tijd en budget hebt. Als zaken als geld en tijd geen rol zouden spelen, wat is dan je ultieme droomdoel?

Maak je doelen SMART

Deze term klinkt je vast bekend in de oren. Het wil zeggen dat je je doelen zo opstelt dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn. Bijvoorbeeld:

  • Binnen een jaar vanaf nu de conversie verhogen van 0,5% naar 2%
  • Binnen 6 maanden het percentage positieve reviews verhogen van 90% naar 96%
  • Binnen een maand 100 likes op Facebook er bij
  • Binnen drie maanden 100 nieuwsbrief inschrijvingen er bij

Bedenk vervolgens voor elk doel hoe je dat gaat behalen. Welke activiteiten zijn daarvoor nodig? Ga je het allemaal zelf doen of schakel je hulp in? Als je doelen gaat opstellen, doe dit dan voor de korte termijn (weken of maanden), middellange termijn (een jaar) en de lange termijn (5 of 10 jaar). Door de (middel-)lange termijndoelen houd je je focus. En door de doelen voor korte termijn blijf je gemotiveerd om continue aan deze doelen te blijven werken. Plan een paar keer per jaar tijd in om je doelen te evalueren en eventueel je activiteiten bij te sturen. Noteer deze momenten nu alvast in je agenda, zodat je ze niet vergeet!

Maak optimaal gebruik van de rustige periodes in je webwinkel

Voor veel webwinkeliers is januari een rustige maand. Kun je mooi even bijkomen na de feestdagen-drukte van afgelopen maanden. Maar gebruik deze rustige periode ook om aan je webwinkel te werken. Bepaal daarom nu de doelen voor jouw webwinkel, maak een stappenplan om de doelen te bereiken en ga daarmee aan de slag.

Mijn doelen voor 2017

De koers die ik begin 2015 uitgezet heb beviel me ook afgelopen jaar goed. Deze ga ik dus in 2017 verder uitbreiden en finetunen. Ik heb dit jaar weer heel veel webwinkeliers geholpen met het laten groeien van hun bedrijf. In januari is mijn Webwinkel Succes Programma klaar, een programma waar ik afgelopen 2 jaar naar toe gewerkt heb en wat nu dus eindelijk (bijna) af is. Ik kan niet wachten om er over te gaan vertellen! Ik ga komend jaar ook weer webinars geven, iets dat ik pas 1 keer gedaan heb en super spannend vond, maar waarvan ik merk dat er wel behoefte aan is bij webwinkeliers. In 2017 ga ik weer een stukje verder uit mijn comfortzone.

Heb jij je doelen voor 2017 al bepaald? December is de perfecte maand om terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Dus.. pak je glazen bol (of gewoon pen en papier) en visualiseer hoe jij er volgend jaar rond deze tijd bij zit. Ik vind het leuk als je jouw plannen voor 2017 hieronder deelt!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen