Nieuw jaar, nieuwe kansen voor je webwinkel
05 januari 2021 
4 min. leestijd

Nieuw jaar, nieuwe kansen voor je webwinkel

Het nieuwe jaar is begonnen en je zou denken dat het haast wel een beter jaar dan 2020 móet worden. Hoe dan ook wordt het een nieuw jaar vol met nieuwe kansen en uitdagingen.  Heb jij ook goede voornemens gemaakt? Want als je iets wil bereiken, dan zal je doelen moeten stellen. Zonder doelen voor je webwinkel te bepalen doe je maar wat, je gaat mee in de waan van de dag. En na een tijdje merk je dat je ondanks je harde werk nog helemaal niet zoveel opgeschoten bent. Niet handig dus als je iets wilt bereiken. Of als je je droom wilt laten uitkomen.

Doelen voor je webwinkel bepalen:

  • Geeft focus: je ziet meteen waar je prioriteiten liggen en welke stappen je moet zetten. Geloof me, je houdt een hoop tijd en energie over als je recht op je doel afgaat.
  • Motiveert: doelen geven je iets om naar toe te werken. Ze geven je een shop onder je kont als dat nodig is en maken je blij als je ze gehaald hebt.
  • Maakt je werk meetbaar: je ziet wat bepaalde activiteiten opleveren. Het wordt duidelijk welke activiteiten de moeite waard zijn en waar je beter mee kunt stoppen. Dat geeft rust!
  • Bespaart tijd en geld: je weet precies wat je wilt bereiken en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Investeer alleen nog in zaken die je dichter bij je doel brengen. Hierdoor houd je tijd en geld over.

Nieuw jaar, nieuwe kansen voor je webwinkel

Wat is jouw droomdoel?

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Hoe zie je jezelf en je webwinkel over een jaar?
  • Over 3 jaar?
  • En over 5 jaar?
  • Wat is jouw droomdoel? Wanneer is jouw webwinkel een succes? Wil je ervan kunnen leven bijvoorbeeld – hoeveel omzet, verkopen, bezoekers en conversie heb je dan nodig? Vergeet hierbij even al je belemmeringen. Vergeet even dat je te weinig tijd en budget hebt. Als zaken als geld en tijd geen rol zouden spelen, wat is dan je ultieme droomdoel?

Maak je doelen SMART

Deze term klinkt je vast bekend in de oren. Het wil zeggen dat je je doelen zo opstelt dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn. Bijvoorbeeld:

  • Binnen een jaar vanaf nu de conversie verhogen van 0,5% naar 2%
  • Binnen 6 maanden het percentage positieve reviews verhogen van 90% naar 96%
  • Binnen een maand 100 likes op Facebook er bij
  • Binnen drie maanden 200 nieuwsbrief inschrijvingen er bij

Bedenk vervolgens voor elk doel hoe je dat gaat behalen. Welke activiteiten zijn daarvoor nodig? Ga je het allemaal zelf doen of schakel je hulp in? Als je doelen gaat opstellen, doe dit dan voor de korte termijn (weken of maanden), middellange termijn (een jaar) en de lange termijn (5 of 10 jaar). Door de (middel-)lange termijndoelen houd je je focus. En door de doelen voor korte termijn blijf je gemotiveerd om continue aan deze doelen te blijven werken. Plan een paar keer per jaar tijd in om je doelen te evalueren en eventueel je activiteiten bij te sturen. Noteer deze momenten nu alvast in je agenda, zodat je ze niet vergeet!

Maak optimaal gebruik van de rustige periodes in je webwinkel

Voor veel webwinkeliers is januari een rustige maand. Kun je mooi even bijkomen na de feestdagen-drukte van afgelopen maanden. Maar gebruik deze rustige periode ook om aan je webwinkel te werken. Bepaal daarom nu de doelen voor jouw webwinkel, maak een stappenplan om de doelen te bereiken en ga daarmee aan de slag.

Mijn plannen voor 2021

De koers die ik eind 2019 uitgezet heb beviel me ook afgelopen jaar goed. Ik heb flink doorgebouwd aan mijn bedrijf, waardoor het nu (eindelijk) echt staat zoals ik wil. En wat me ook de ruimte geeft om nog verder door te groeien. Dit jaar staat dus in het teken van alles finetunen, opschalen en het uitbouwen van mijn team. Sinds vorige maand is Sanne mijn team komen versterken, je zal haar vooral in onze community en op mijn social accounts tegenkomen. En later dit jaar zullen er ook nog wat samenwerkingen volgen met andere experts, zodat ik mijn klanten echt alles kan bieden dat zij nodig hebben om hun webshop te laten groeien. Er staan o.a. mooie dingen te gebeuren in onze online leeromgeving! Ook ga ik meer challenges organiseren, gewoon omdat ik hier zelf altijd enorm veel plezier uit haal. Ik ga bijvoorbeeld een compleet nieuwe challenge maken voor wie overweegt om een webshop te starten.

En ik blijf natuurlijk lekker buiten mijn comfortzone gaan. Vorig jaar heb ik mijn webinar-angst overwonnen. De volgende stap is het opnemen van Instagram Stories. Je ziet ze binnenkort vast wel voorbij komen!

Heb jij je doelen voor 2021 al bepaald? Ik vind het zelf fijn om even terug te kijken op vorig jaar en vooruit te kijken naar komend jaar. Dus.. pak je glazen bol (of gewoon pen en papier) en visualiseer hoe jij er volgend jaar rond deze tijd bij zit. Ik vind het leuk als je jouw plannen voor 2021 hieronder deelt!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief