Wat moet je weten bij het starten van je eigen webshop?
Webwinkel starten
Julia Lammers
Webwinkel starten
4 min

Wat moet je weten bij het starten van je eigen webshop?

4 min

Bij het starten van een eigen webwinkel komt veel kijken. Voor je start, en ook als je net begonnen bent komt er veel op je af. Het is net als bij veel andere dingen, normaal om tegen zaken aan te lopen waar je van tevoren niet aan had gedacht. Tevens zijn veel zaken in de praktijk anders dan in theorie. Als dit je eerste webshop is die je start, kan het zijn dat je uiteindelijk er achter komt dat het toch niks voor je is. Zonde van de tijd/moeite, maar op die manier ontdekken we wat we wel en niet willen en leuk vinden. Wanneer het allemaal nieuw voor je is en je op het punt staat te starten met het hele avontuur, komt er veel op je af. Er moet veel geregeld worden en je moet van tevoren goed nadenken hoe je dingen wil aanpakken. Niet alles is eenvoudig te wijzigen/terug te draaien. In dit artikel bespreken we een aantal zaken die je moet weten en dient te regelen wanneer je start met je eigen webshop.

Onderzoek doen

Wat vaak vergeten wordt is dat van tevoren onderzoek doen erg belangrijk is. We hebben vaak een goed idee in ons hoofd die we graag in gang willen zetten. Maar het hoeft dan niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk een succes zal worden. Hierom is het van belang om onderzoek te doen naar dit idee om te kijken of er echt vraag naar is. Het is natuurlijk niet leuk als je veel investeert in een product of dienst en het blijkt dat er geen vraag is.

Bij het onderzoek moet je voornamelijk denken aan het doen van marktonderzoek. Belangrijke elementen bij dit onderzoek zijn een concurrentieanalyse en een doelgroep analyse. Op basis hiervan krijg je al een redelijk beeld van wat voor kans je maakt in de te betreden markt.

Bedrijfsnaam en domeinnaam

Een vervolgstap bij het onderzoek is het verzinnen van een bedrijfsnaam. Wanneer het mogelijk is om een enquête/vragenlijst uit te zetten onder de doelgroep wordt dit zeker aangeraden. Hiermee kan je onder andere meten of je bedrijfsnaam duidelijk is, het aantrekkelijk is en goed aansluit bij je product/dienst. Waar je tegelijkertijd goed over na moet denken is een domeinnaam. Een domeinnaam is een naam op het internet die je onder andere voor jouw website/webshop gebruikt. Van www.voorbeeld.nl is “voorbeeld” de domeinnaam. Het is belangrijk om goed na te denken welke domeinnaam je wil gaan gebruiken, deze verander je namelijk niet zomaar. Een domeinnaam moet passen bij de webshop, maar tegelijkertijd ook niet te specifiek zijn. Wanneer je bijvoorbeeld het assortiment wil uitbreiden en jouw domeinnaam alleen aansluit bij het ene product, is het niet meer relevant aan de gehele website.

Prijsstrategie

Bij onder andere het concurrentieonderzoek kijk je tevens naar de prijsstrategie die wordt gehanteerd. Je kijkt naar de prijzen, maar ook de strategie. Dus wordt er bijvoorbeeld koffie verkocht en is de koffie erg goedkoop, maar het bijbehorende apparaat heel duur, dan kan dat een strategie zijn. Ook andersom is dit mogelijk, dit is bijvoorbeeld opvallend bij Nespresso.

USP’s

Hoe gaat jouw bedrijf zich onderscheiden van de andere bedrijven? Misschien is jouw concept of product uniek, maar het kan ook zijn dat er erg veel soortgelijke bedrijven zijn. Dan zal je goed na moeten denken waarom iemand bij jou zou moeten bestellen in plaats van bij een concurrent. Als dit bijna niet mogelijk is, zal je nog een keer goed moeten nadenken of jouw webshop wel echt een succes kan worden op deze manier.

Voorbereiden

Na het doen van onderzoek is het tijd om te gaan starten met de voorbereidingen. Hierbij kan je denken aan het inschrijven van jouw bedrijf bij de Kamer van Koophandel, maar ook bij de Gemeente. Tevens kan je op zoek gaan naar een online marketing bureau, althans wanneer je het bouwen van de webshop en andere werkzaamheden wil uitbesteden. Als je hier zelf ervaring mee hebt kan je het natuurlijk ook zelf doen. Tevens is het ook tijd om de hosting van de webshop te regelen.

Bouwen van de webshop

De volgende stap is één van de leukste zaken die gedaan moet worden: het daadwerkelijk bouwen van de webshop. Eindelijk wordt jouw hele plan en concept visueel. Zoals hierboven benoemd kan je dit zelf gaan doen, maar waarschijnlijk is het verstandig om dit uit te besteden aan specialisten die precies weten waar een webshop aan moet voldoen waardoor je er het maximale uit haalt. Belangrijk is dat je geduld hebt. Het kan maanden of misschien wel een jaar duren voor de webshop helemaal af is. Dit is uiteraard wel afhankelijk van jouw budget, als je een groot budget hebt is het wellicht wel mogelijk om in een korte periode een webshop te bouwen. Echter loopt het bouwen van een webshop vaak in de duizenden euro’s op. En uiteindelijk is een webshop nooit helemaal af. Door online ontwikkelingen en mogelijkheden blijf je eigenlijk onbeperkt bezig met de webshop.

Webshop inrichten

Wanneer de webshop bijna af is, wordt deze steeds verder ingericht. Van het bestelproces en de bedankpagina tot het toevoegen van afbeeldingen. Ook is het toevoegen van de USP’s en keurmerken van belang. Er zijn ook een aantal pagina’s die elke webshop in principe dient te hebben. Hier kan je denken aan een contactpagina maar ook een pagina waar meer wordt verteld over de lever- en bezorgtijden.

Zichtbaar op het internet

Zodra de webshop compleet is en bezoekers bestellingen kunnen plaatsen, is het tijd om zichtbaar te worden in zoekmachines. Hierbij kan je de hele website optimaliseren door bijvoorbeeld content toe te voegen en er voor te zorgen dat alles compleet, hierbij kan je denken aan de page titels, headers en een duidelijke menustructuur.

Er zijn verschillende online marketing diensten, de meest bekende zijn SEO en SEA. Bij beide diensten is het doel om zichtbaar te worden in de zoekresultaten van zoekmachines. Bij SEO is dit in de organische resultaten en bij SEA wordt een webshop getoond via advertenties in de zoekresultaten.

Tip: Wil jij jouw webshop-plannen concreet maken? Volg dan mijn gratis training waarin ik 5 gouden tips deel voor het starten én winstgevend maken van jouw eigen webshop. Meld je aan via deze link.
Categorieën