Een webwinkel hoeft niet mooi te zijn
Een paar weken terug had ik sinds lange tijd weer een VIP middag waarbij we ook daadwerkelijk bij elkaar aan tafel konden zitten. Hoewel dit soort dagen online ook absoluut goed te doen en heel waardevol zijn, is het toch fijn om elkaar ‘echt’ te zien.
Toevallig zijn beide dames hun webwinkel gestart vanuit een hobby. De een verkoopt haak- en borduurmaterialen en de ander kleding en modeaccessoires. Beiden hebben ze nog een baan ernaast. Maar nu werd het tijd om aan de slag te gaan met de groei van de webwinkel (en de omzet).
Veel webwinkel eigenaren starten op deze manier. Vanuit een hobby, of uit passie voor een bepaald product of een doelgroep.
Geweldig toch, als je van je hobby je werk kan maken?
Ik denk dat dat het mooiste is dat er is. Als je toch tot je zeventigste moet werken, dan kun je het beste maar iets doen waar je echt gelukkig van wordt en waar je energie uit haalt.
Maar dan moet je er wel wat mee verdienen natuurlijk, anders blijft het gewoon een hobby.
Wat me tijdens de VIP middag opviel is dat de deelnemers allebei gefocust waren op het uiterlijk van hun webshop. Keuzes werden gemaakt op basis van hoe mooi iets er uit zag.
Ik zie dit regelmatig gebeuren.
Het is natuurlijk ook geweldig als je complimenten krijgt over je webwinkel en hoe mooi deze er uit ziet. Dat snap ik. Maar een webwinkel die er mooi uit ziet, hoeft niet automatisch ook goed te presteren.
Sterker nog, ik ken genoeg webwinkels die er niet uit zien, maar die wél dagelijks vele klanten hebben. Kijk naar 123inkt bijvoorbeeld. Niet mooi, wel functioneel.
Dus in plaats van een mooie webwinkel, kun je beter gaan voor een gebruiksvriendelijke webwinkel. Want die levert klanten (en omzet) op. En een mooie webwinkel dus niet per se.
Als je doel is om een inkomen uit de webwinkel te halen, dan moet gebruiksvriendelijkheid jouw prioriteit zijn als je aan de slag gaat met het inrichten van je shop. Dan moet je de balans zoeken tussen mooi en slim. En af en toe een keuze maken die wat minder strelend voor het oog is, maar die wél klanten oplevert.
Als je dit verschil kunt zien, dan kom je er wel.
Dan ben jij een van de webwinkeliers die het lukt om van hun hobby hun (goedbetaalde) baan te maken.
Kijk eens kritisch naar jouw webshop, of neem dit inzicht mee als je jouw shop gaat inrichten. Kijk éérst naar de gebruiksvriendelijkheid, en daarna pas naar jouw persoonlijke smaak.
Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.