15 procent meer uitgegeven bij Europese webwinkels
Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2018 ongeveer 400 miljoen euro (exclusief btw) uitgegeven aan producten bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dit is 15 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2017. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels.
Omzet Nederlandse webwinkels groeit harder
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels namen in het eerste kwartaal van 2018 met bijna 22 procent toe. Dat is meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door verkopen aan Nederlandse consumenten in deze periode behaalden (15 procent). Bij Nederlandse pure webwinkels groeide de omzet met 19 procent, bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel was de omzetgroei 26 procent. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel groeide in het eerste kwartaal van 2018 met 2,7 procent.
Omzetaandeel Europese webwinkels klein
Het onderscheid tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te maken. Webwinkels van buitenlandse bedrijven zijn veelal in meerdere talen opgemaakt waaronder Nederlands. De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlandse consumenten. Het gaat om minder dan 2 procent in 2017.
Dit artikel is geschreven door CBS.