Achter de schermen: EasyAuti

floor-easyautiIn januari 2017 is Floor in een burn out geraakt door de combinatie van de zorg voor haar kinderen met autisme en adhd en door de hoge werkdruk die ze ervaarde als docent in het MBO. Na een lange zoektocht werd duidelijk dat ze niet alleen een burn out had maar blijkt ze een aangeboren bindweefselaandoening te hebben (hEDS).

Floor wilde niet minder doen zoals het advies was, maar juist meer. Op social media kwamen er veel vragen van moeders, die met hun handen in het haar zaten. Vragen waarop ze zelf de afgelopen jaren het antwoord heeft gevonden. Ze begon zich te realiseren dat ze deze ouders kan helpen met haar eigen ervaringen. Al jaren dacht ze elke vakantie ‘ik zou zo graag iets voor mezelf willen doen, maar ik heb geen idee wát..’.  Maar deze vakantie, in de zomer van 2020, ontstond er een idee. De eerste plannen werden gemaakt. Floor ontwikkelde magnetische pictogrammen waarmee ouders hun kind meer rust en structuur kunnen bieden. EasyAuti was geboren!

Sinds wanneer is je webwinkel online?

“Ik heb me in de loop van september 2020 ingeschreven bij KVK, omdat ik merkte dat je zonder KVK-nummer geen prijzen kunt inzien bij groothandels. Dat was dus nodig om überhaupt vorm te geven aan mijn ideeën voor een webshop. De datum van inschrijving heb ik op 15-9-2020 laten zetten, mijn verjaardag 😊. Ik ben met mijn website aan de slag gegaan en deze is begin december 2020 online gegaan.”

Ondanks haar ziekte en de zorg werkt Floor zo’n 20 uur per week aan EasyAuti. “Ik merk dat als ik het werk onder mijn eigen voorwaarden kan inplannen en zorg voor voldoende afwisseling, dat het me best lukt om redelijk wat uren te maken. Voor de zomer werkte ik ongeveer 20 uur per week, dat verdeelde ik over 5, 6, soms 7 dagen in de week. Nu de zomer voorbij is merk ik dat het echt drukker wordt in de webshop en werk ik meer, maar ik merk aan mijn lichaam dat het te veel wordt. Dus ik wil binnenkort iemand gaan inhuren om me te helpen bij het inpakken van bestellingen! Ik werk alleen onder schooltijd. In theorie dan 😉. Mijn kantoor is op zolder en daar loop ik natuurlijk gemakkelijk na schooltijd of in het weekend even naartoe. Ik merk wel dat, nu het drukker wordt in mijn bedrijf, mijn energie na werktijd vaak op is. Dus het huishouden schiet er soms een beetje bij in. Dit blijft een zoektocht voor mij.”

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

“Mijn hoofd houdt van structuur en planmatig werken. Maar mijn lijf heeft het nodig goed te luisteren naar hoe ik me voel. Ik ben nog aan het zoeken naar een goede middenweg hierin; hoe kan ik zo productief mogelijk zijn en toch flexibel blijven in mijn plannen.
 Meestal start ik met het inpakken van bestellingen van de vorige dag. Dan heb ik het belangrijkste vast gedaan, de rest van de dag kan ik kijken hoe ik me verder voel. Omdat ik alleen onder schooltijd werk, blijft er na het inpakken van bestellingen meestal niet heel veel tijd over. Als ik me goed genoeg voel snijd ik een half uurtje wat magneten en meestal doe ik daarna nog 1 andere wat grotere klus. Ik probeer werk te batchen zodat ik minder tijd kwijt ben aan opstarten en ‘erin komen’. Zo maak ik mijn social media posts meestal voor ongeveer 2 weken in één keer. Ook de administratie doe ik één keer per 2 weken.

Mijn UWV-coach zei eens “Het runnen van een webshop is niet alleen maar het inpakken van bestellingen. Als jij een bestelling binnenkrijgt, dan zit het grootste deel van jouw werk er al op.” Toen hij dit tegen me zei, had ik geen idee waar hij het over had. Inmiddels weet ik dat hij gelijk heeft! Waar ik dacht dat een webshop gewoon een soort koningsdag-kleedjesmarkt 2.0 was, weet ik nu wel beter...

pictos-easyauti

Een overzicht

"Ik houd mijn tijd bij in Toggl. Op die manier kan ik mijn uren verantwoorden naar de belastingdienst (voor de zelfstandigenaftrek), maar zo heb ik ook inzicht in waar ik mijn tijd aan besteed. Op dit moment is de verdeling ongeveer als volgt:

22%                inpakken van bestellingen
 21%                deskundigheidsbevordering
 19%                productie en voorraadbeheer
 10%                social media
 7%                  website
 5%                  inkopen
 3%                  administratie
 13%                overige

Het ondernemen is totaal nieuw voor Floor. Daarom besteed ze best veel tijd aan deskundigheidsbevordering. “Ik heb het afgelopen jaar al zo ontzettend veel geleerd, dat doet mijn onderneming en mij als mens enorm goed.”

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

De grootste uitdaging voor Floor is de zoektocht naar haar eigen belastbaarheid. “Zal ik in staat blijven zelf bestellingen in te pakken bijvoorbeeld? En kan ik over een paar jaar nog een paar uur achter elkaar op mijn bureaustoel zitten? Ik laat het op me afkomen.
 Verder vind ik het een uitdaging om van ‘hobby’ op te schalen naar een bedrijf waar ik een serieus salaris mee verdien. Ik heb natuurlijk mijn uitkering nog, maar als hobby is mijn bedrijf echt te intensief. Mijn doel is om mijn eigen geld te gaan verdienen en niet meer afhankelijk te zijn van het UWV, maar daarvoor heb ik echt een hoge omzet nodig. Ik had van te voren nooit verwacht dat je zóveel zou moeten omzetten om er van te kunnen leven.”

voorbeeld-easyauti

Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?

“Het allerleukst vind ik, dat ik mensen echt help. Ik krijg zo ontzettend veel lieve, blije reacties! Laatst heb ik uitgerekend dat maar liefst 25% van mijn klanten een review achterlaat bij Webwinkelkeur en de gemiddelde beoordeling is een 9,98. Ik ben enorm trots op dat hoge cijfer en ook op het hoge aantal reviews. Blijkbaar weet ik mensen te raken. Regelmatig krijg ik ook via mail of dm een superlief berichtje over hoe blij mensen zijn dat ze mijn webwinkel gevonden hebben. Dat mensen die moeite nemen, daar word ik helemaal warm van, dat is echt waar ik het voor doe.

Het minst leuk vind ik de druk die ik ervaar om zichtbaar te blijven op social media. Hoewel ik merk dat dit heel erg aanslaat bij mijn doelgroep, werk ik zelf liever wat meer op de achtergrond. Zodra de financiën het toelaten zou het zomaar kunnen dat ik dit stuk ga uitbesteden..”

Kant en klaar

Floor trekt dus vooral bezoekers via social media. “De advertenties heb ik echt nodig. Als ik mijn advertenties uitzet omdat ik bijvoorbeeld op vakantie ben, lopen mijn websitebezoeken en dus bestellingen direct enorm terug. Sinds kort besteed ik het adverteren uit om er op die manier nog meer voordeel uit te kunnen halen.

De afbeeldingen die ik op de magneten laat drukken, zijn gratis te downloaden via www.sclera.be. Dit is een bekende website, veel scholen en zorginstellingen gebruiken ook deze afbeeldingen. Maar een gratis download is nog geen magneetje op een planbord. Veel ouders van kinderen met autisme zijn overbelast door de zorg voor hun kind; avonden downloaden, printen, knippen, lamineren kunnen zij er eigenlijk niet bij hebben. Door de picto’s kant en klaar aan te bieden, ontlast ik deze ouders.
 Er bestaan ook andere webwinkels die magneten en planborden aanbieden, maar juist de eenvoudige, bijna saaie afbeeldingen van Sclera zijn voor kinderen met autisme herkenbaar en zonder afleiding. Ik onderscheid me dus van deze andere webwinkels door me specifiek te richten op de doelgroep (ouders van) kinderen met autisme en door de afbeeldingen van Sclera te gebruiken, met toestemming uiteraard.”

tandenpoetsen-easyauti

De virtuele schouder om op te leunen

Floor is ook veel bezig met het creëren van content. “Ik plaats veel meer content dan mijn concurrenten. Veel ouders horen na de diagnose van hun kind ‘je zou iets met picto’s moeten gaan doen’, maar zij hebben geen idee waar te beginnen en hoe dat aan te pakken. Met mijn content help ik deze ouders ook op dat gebied.
 Ik ben ervaringsdeskundige en bied ouders naast een virtuele schouder om af en toe op te leunen of uithuilen, ook veel concrete tips over hoe zij structuur kunnen bieden aan hun kind. Laatst heb ik bijvoorbeeld met mijn volgers op Instagram gesproken over uit eten gaan. Veel mensen realiseren zich dit niet, maar voor de helft van mijn volgers is uit eten gaan met je kind een te grote uitdaging die zij liever uit de weg gaan. Ik heb tips gegeven en ook tips van andere volgers gedeeld, in de hoop dat zij voldoende zelfvertrouwen en handvatten krijgen om het toch weer eens te proberen. Dit soort tips krijg je niet van zorgverleners, zo praktisch en concreet. Ik onderscheid me door dit te bieden.”

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?

Floor heeft gekozen voor Shoppagina. “Ik had geen flauw idee en ben maar gewoon gegaan voor wat er goed uitzag en niet zo duur was. Inmiddels weet ik beter wat ik wil en heb ik eigenlijk een beetje spijt. Ik mis mogelijkheden om mijn website te finetunen zoals ik dat wil. Het is misschien een keuze tussen gemak + weinig opties en ingewikkelder + volledig naar je eigen smaak. Ik heb weinig technische kennis dus gemak en een goed bereikbare klantenservice past daarbij, maar ik doe dingen ook graag op mijn eigen manier en daar past software als Woocommerce misschien beter bij. Wellicht stap ik nog wel eens over.”

pictobox-easyauti

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Ik zie het afgelopen jaar als 1 grote leerschool. Ik heb misschien keuzes gemaakt die ik nu anders zou doen, maar ik heb nergens spijt van want het heeft me gebracht tot waar ik nu ben. Mijn startbudget was €35,- en op mijn businesscoach na heb ik alles betaald met de inkomsten uit mijn bedrijf. Als ik meer had geïnvesteerd had ik wellicht een branding kunnen laten maken, website kunnen laten bouwen enz. maar ik ben eigenlijk ook wel trots dat het me gelukt is met die €35,- als startkapitaal.

Met mijn aandoening is zo’n beetje de meest onverstandige keuze die ik kon maken het zelf willen snijden van de magneetjes. Daarom ben ik enorm blij dat ik, na maanden zoeken, eindelijk een drukker heb gevonden die ook het snijden voor mij kan doen. Bijna het gehele deel van productie valt dan weg en die tijd kan ik dan aan andere dingen besteden. Of aan een kop thee op de bank!”

Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?

Floor wil groeien, een eigen inkomen halen uit haar bedrijf en haar uitkering stop zetten. “Mijn bedrijf bestaat nu 1 jaar. Op mijn wensenlijstje staat het laten maken/uitwerken van mijn brand. Daarna wil ik graag een grafisch ontwerper aantrekken zodat we samen nieuwe producten en verpakkingen kunnen ontwikkelen (planborden met indeling, kant-en-klare stappenplannen voor bijvoorbeeld aankleden en zindelijkheid enz.). Als vervolgstap wil ik een nieuwe doelgroep gaan aanboren; scholen en zorginstellingen. Zij knippen en plakken hun picto’s nu zelf; kant en klaar kopen is waarschijnlijk goedkoper voor ze dan de uren die er nu in zitten. Ik wil graag groeien en moet daarvoor dingen uitbesteden, maar een eigen team is niet perse mijn ambitie. Ik werk zelf graag in rust (voordat de herrie hier thuis weer losbarst na school 😉) en zal dus waar mogelijk kiezen voor ZZP’ers i.p.v. mensen bij mij in dienst.”

pictos-snijden-easyauti

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

“Ik kreeg altijd te horen dat ik moest waken voor overbelasting. Het idee van een eigen bedrijf was ontstaan, maar paste niet in dat advies. Totdat mijn ergotherapeut zei ‘weet je wat, we gooien de theorie aan de kant en gaan kijken naar wat jij wél kan’. Inpakken van bestellingen en het snijden van de magneten zijn erg belastend voor mijn lichaam, dus ik heb eigenlijk het slechtste beroep gekozen wat dat betreft. Maar zowel ergotherapeut als arts zagen de twinkeling in mijn ogen en daarom hebben ze mij aangemoedigd in plaats van afgeremd. Hun advies was doorgaan, en dan zien we wel wat er van komt. Dat heeft me zelfvertrouwen gegeven en inmiddels ben ik supertrots op wat ik in een jaar tijd heb bereikt!”

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief