Achter de schermen: Pinkparentshop.nl
Wanneer en hoe ontstond het idee voor je webwinkel?
Sylvia kwam er tijdens de zwangerschap van dochtertje Evy achter dat er maar weinig leuke kadootjes zijn voor gezinnen die niet standaard uit een vader en een moeder bestaan. Natuurlijk kun je een rompertje kado doen met ‘I love mama’, maar het is nog specialer om als twee moeders een rompertje te krijgen met ‘I love my mommys’. Zo is Pinkparentshop.nl ontstaan. De webwinkel van Sylvia is online sinds 1 februari 2020. Tijd om haar te vragen naar het leven als webwinkelier.
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Sylvia werkt twee dagen per week écht aan de webwinkel. Dochtertje Evy gaat dan naar de opvang. “‘’s morgens ontbijten we met het gezin, we brengen de kleine naar de opvang en maken een wandeling met de hond. Daarna met een kop thee achter de laptop om de to-do-list van de dag af te werken. De dag wordt vooral besteed aan marketing activiteiten zoals, Social Media berichten maken en inplannen, nieuwe producten ontwikkelen en online zetten, de website verbeteren en de product voorraad aanvullen. En natuurlijk tussendoor nog eens met de hond uit.
Gedurende de week wordt nog dagelijks tijd besteed aan klantencontact en bestellingen verwerken. Verder komt het voor dat er een bestelling klaargemaakt moet worden op een andere dag, dan probeer ik dat te doen als Evy in bed ligt of als mijn vriendin er is.”
Meer vrijheid dan in loondienst
Het bedenken van nieuwe producten en deze online zetten en promoten vindt Sylvia het allerleukst. “Dit komt waarschijnlijk voort uit mijn beroep als grafisch vormgever. Ook is het heel fijn om je eigen tijd in te kunnen delen en meer vrijheid te hebben dan dat je hebt wanneer je in loondienst bent. Natuurlijk zijn er ook uitdagingen zoals de verantwoordelijkheid dragen voor alle werkzaamheden, ook degene waar je minder goed in bent. De uitdaging is dan ook om keuzes te maken in welke werkzaamheden je uitbesteed en daar dan de juiste mensen voor te vinden.”
Kadootjes voor niet-standaard gezinnen
“Wij verkopen kadootjes speciaal voor niet-standaard gezinnen. De concurrentie richt zich vooral op gezinnen met een vader en moeder, wij op gezinnen met twee moeders, twee vaders, meer oudergezinnen, alleenstaande ouders en ook hebben wij een gender neutrale collectie. Op dit moment trekken we vooral bezoekers naar de webwinkel via Facebook en Instagram. “
Webwinkelsoftware
Sylvia heeft gekozen voor Wordpress in samenwerking met Woocommerce. “Hier heb ik voor gekozen omdat het een eenvoudige manier is om zelf de website mee te maken. Wordpress en Woocommerce hebben veel mogelijkheden om de shop aan systemen van buitenaf te koppelen, zoals aan een boekhoudprogramma of betaalsysteem.”
Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?
“Ik zou sneller zijn begonnen met de Webshop Succes Academie zodat ik de shop direct goed opgezet zou hebben en minder tijd kwijt zou zijn geweest aan het ontwikkelen van de shop. Ook zou ik eerder beginnen met het zoeken naar manieren van free publicity. Dat zijn dan ook de dingen waar ik me de komende tijd op ga richten, verder met de academie, meer free publicity inzetten en starten met advertentie campagnes via Google.”
Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?
“Het klinkt als een verkooppraatje maar starten met de Webwinkel Succes Academie is toch echt de beste zet geweest.”