Bepaal je positie in Google
SEO
Astrid van der Made
SEO
2 min

Bepaal je positie in Google

2 min

Ik ben altijd erg nieuwsgierig op welke zoektermen mijn websites gevonden worden en op welke positie in Google ze staan. Zo kun je goed zien op welke zoekwoorden je goed scoort en welke nog wat extra aandacht vereisen. De Google Webmaster Tools zijn hierbij een fijn hulpmiddel. Dit is een gratis dienst van Google, het enige dat je nodig hebt is een account. Voordat je toegang krijgt tot de Webmaster Tools moet je eerst je site toevoegen en verifiëren. Hoe je dat doet wordt door Google zelf duidelijk uitgelegd via bovenstaande link. Zodra de site geverifieerd is kun je aan de slag met het analyseren van je data.

Hoe bepaal je de positie in Google?

Op de pagina ‘Zoekopdrachten’ onder ‘Zoekverkeer’ kun je zien hoeveel zoekopdrachten er in een bepaalde periode zijn gegeven. Je ziet daarnaast hoe vaak jouw website in de zoekresultaten is getoond en hoe vaak er op je link geklikt werd.

 

Deze informatie vind je in de grafiek bovenaan de pagina. Standaard worden de gegevens over de laatste 30 dagen getoond, maar rechtsboven in je scherm kun je een andere periode selecteren.

Als je verder naar onderen scrolt zie je een tabel staan. In de eerste kolom zie je een lijst met specifieke zoekopdrachten die door gebruikers van Google zijn ingevoerd en waarbij jouw webshop in de zoekresultaten werd weergegeven. In de tweede kolom zie je het aantal vertoningen van pagina’s binnen je webshop voor elk specifiek zoekwoord. In de derde kolom zie je vervolgens hoe vaak men geklikt heeft op de link naar jouw shop.

De CTR in de volgende kolom geeft aan welk percentage vertoningen een klik opgeleverd heeft. Hoe hoger de CTR, des te meer mensen er op de link geklikt hebben. En tenslotte de laatste kolom, de gemiddelde positie in Google. Het getal dat je hier leest geeft voor elk specifiek zoekwoord aan op welke positie in Google jouw webshop staat. Zo geeft een gemiddelde zoekpositie van 2,5 aan dat jouw shop voor dat zoekwoord gemiddeld op plek 2 of 3 in de zoekresultaten wordt weergegeven. Plek 1 t/m 10 betekent dat je op de eerste pagina staat.

Zoekwoorden analyseren

Wil je meer informatie over een bepaald zoekwoord, dan kun je in de tabel op dat woord klikken. Je ziet dan precies voor hoeveel vertoningen je op welke positie in Google stond. Bovendien wordt ook weergegeven op welke pagina binnen je site de bezoekers terecht zijn gekomen. Als je alleen ‘/’ ziet staan, betekent dit dat bezoekers naar je homepage gestuurd werden. Zo kun je eenvoudig analyseren op welke zoekwoorden een bepaalde pagina goed scoort.

Je positie in Google geanalyseerd, en nu?

Je statistieken bekijken en analyseren heeft natuurlijk alleen zin als je er vervolgens ook actie op onderneemt. Hopelijk had je al een lijst opgesteld met zoekwoorden waarop jouw webshop gevonden moet worden. Als dat niet het geval is dan raad ik je echt aan om dat te doen.

Vergelijk deze lijst met de gegevens uit de Webmaster Tools. Komen alle zoekwoorden op je lijst terug in de resultaten van het programma? Als dat niet zo is betekent dat dat je deze woorden wat vaker in je site moet verwerken. Meer relevante content toevoegen dus.

Door het vergelijken van het aantal vertoningen en het aantal kliks krijg je inzicht in hoe je je pagina’s kunt verbeteren. Zijn er veel vertoningen voor een bepaald zoekwoord, maar bijna geen kliks, dan sluiten de paginatitel en metadescription niet aan op wat gezocht wordt. Schrijf voor elke pagina een relevante en duidelijke titel en metadescription. Deze worden in de zoekresultaten getoond en moeten de bezoeker verleiden om op de link te klikken.

Vond je dit een nuttig of interessant artikel? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Categorieën