Conversie optimalisatie in je webshop
Zo maak je van bezoekers klanten
Vallen de inkomsten van je webshop tegen? Dikke kans dat je in eerste instantie geneigd bent om je te focussen op het trekken van meer bezoekers naar je webwinkel. En dat is op zich ook helemaal geen gek idee. Meer potentiële klanten aantrekken is namelijk één van de manieren om je omzet te verhogen. Toch loont het vaak om eerst de obstakels op te sporen die maken dat je huidige bezoekers uiteindelijk geen klant worden. In de meeste gevallen brengt dit minder kosten met zich mee en levert het ook nog eens meer op. In dit artikel lees je alles over conversie optimalisatie voor je webshop en dus hoe je van bezoekers klanten maakt. Zodat jij die conversie flink op kunt schroeven!
Om te beginnen: wat is conversie?
Laten we eerst even kijken naar wat conversie precies inhoudt. Conversie betekent eigenlijk: ervoor zorgen dat een bezoeker een bepaalde handeling uitvoert. Dit kan van alles zijn: op een specifieke link klikken, een formulier invullen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief en ook - en voor webwinkeliers de belangrijkste vorm van conversie - een bestelling plaatsen. Je drukt je conversie uit in een percentage. Als van de 100 mensen die jouw webwinkel bezoeken er 2 ook daadwerkelijk iets bij je kopen, heb je een conversie van 2 procent.
Waarom focussen op conversie optimalisatie loont
Als je meer klanten naar je webshop wilt trekken, moet je vaak meer investeren in marketing. En daar hangt doorgaans een prijskaartje aan. De aanpassingen die je moet doen om je conversie te optimaliseren, zijn vaak (oké, niet altijd) een stuk simpeler. Oftewel: je kosten gaan (niet zo veel) omhoog, terwijl je inkomsten wel stijgen. En dat betekent: extra winst voor jou en je webshop. Zeker omdat een kleine verhoging in je conversie al behoorlijk wat impact kan hebben.
Een rekenvoorbeeld: een conversie van 2 procent levert je maandelijks bijvoorbeeld een opbrengst van €2.000,- op. Stijgt de conversie naar 3 procent, dan stijgt je opbrengst in één keer naar €3.000,-, mits de orderwaarde en het aantal bezoekers gelijk blijft.
Dit is veel lucratiever dan een kleine toename in je bezoekerspercentage. Daarvan converteert immers uiteindelijk slechts een klein gedeelte.
Omdenken: verlaag het aantal niet-kopers
Om beter te begrijpen waar je precies mee aan de slag gaat, kun je conversie optimalisatie ook zien als het verlagen van het aantal bezoekers dat niet koopt. In de praktijk betekent dit natuurlijk precies hetzelfde als het verhogen van het aantal bezoekers dat wel koopt. Maar het voelt genuanceerd anders: je verschuift je aandacht namelijk naar de klanten die niet kopen. Wanneer haken deze potentiële klanten af? En waarom doen ze dat? Als je jezelf deze vragen stelt, ben je op de goeie weg. Het is de eerste stap naar het in kaart brengen van de obstakels in je bestelproces.
Waarom haken potentiële klanten af?
Uiteindelijk verschillen online bezoekers niet zo veel van mensen die in een fysieke winkel een aankoop doen. Ergens is dat ook logisch: het zijn dezelfde mensen! En alle mensen willen intuïtief kunnen vinden wat ze zoeken, geen gedoe tijdens het winkelen en prettig geholpen worden.
Kijk kritisch naar je webshop
Begin dus met kritisch nadenken: hebben jouw klanten alles wat ze nodig hebben om tot aankoop over te gaan? Staan jouw levertijden, verzendkosten en retourvoorwaarden duidelijk op je website? Bevatten jouw productomschrijvingen alle relevante informatie? Bijvoorbeeld afmetingen voor interieuritems en kleding, allergenen voor voedingswaren en ga zo maar door. Zie je webwinkel als een fysieke winkel: als jij ergens een prachtige jurk ziet en er zijn geen paskamers, dan hang je de jurk terug. Als jij hulp nodig hebt bij de aankoop van een duur apparaat en je ziet nergens een medewerker om je vragen aan te stellen, haak je af. Dat werkt online niet anders.
Jouw blinde vlek
Als je zelf niks meer kunt bedenken, is het tijd om aan de slag te gaan met proefpersonen. Jij hebt namelijk één hele grote handicap: je kent je eigen webshop veel te goed. Je weet precies waar alles staat en oh ja: jij was ook degene die het een goed idee vond om de boel zo in te richten. Sterker nog: je had daar vast uitstekende argumenten voor. Dit maakt het ontzettend moeilijk om met een frisse blik te kijken of klanten jouw webshop net zo zien als jij. Gelukkig is de oplossing daarvoor simpel: nodig andere mensen uit om kritisch naar jouw webwinkel te kijken en de gebruikerservaring te testen.
Aan de slag met proefpersonen
Vraag dus je ouders, je vrienden en je buren om een bestelling te plaatsen op je website. Geef hen opdrachten mee: vertel hen welke producten ze moeten kopen en jou te vertellen wat jouw levertijden, verzendkosten en retourvoorwaarden zijn. Zij navigeren, jij zegt niks en brengt in kaart wat jouw proefpersonen doen. Kunnen ze alles vinden, lopen ze ergens vast, moeten ze veel klikken voordat ze op de bestemmingspagina komen? Dit is waardevolle input die jij kunt gebruiken om je conversie te optimaliseren. Wil je het meteen een stuk professioneler aanpakken? Gebruik dan een tool als Hotjar om het bezoekersgedrag op je site te mappen en op basis daarvan de conversie in je webshop te verhogen.
Meten is weten
Als het goed is kun je op basis van je eigen kritische blik en de feedback van je proefpersonen de grootste obstakels al uit je webwinkel filteren. Daarna wordt het eigenlijk pas écht leuk! De grootste winst zit 'm namelijk vaak in het analyseren van de cijfers. Klinkt droog, maar dat is het niet: de statistieken van je webshop vertellen je het verhaal van de klantreis die bezoekers doormaken in jouw winkel. Tijd om je Key Performance Indicators (KPI's) onder de loep te nemen dus!
In een notendop: KPI's
KPI's helpen je om je prestaties op een gestructureerde manier en over een langere periode meetbaar te maken. Alle organisaties gebruiken KPI's om hun prestaties te meten. Voor een webshop wil je in ieder geval weten hoe je ervoor staat met betrekking tot de volgende KPI's:
- Omzet
- Winst
- Conversie
- Gemiddelde waarde per bestelling
- Aantal gebruikers op je pagina
- Aantal sessies op je pagina
- Bouncepercentage (hoeveel bezoekers je webshop meteen verlaten)
- Uitstappercentage per pagina (waar haken bezoekers af)
- Uitvalpercentage tijdens het bestelproces
Als dit de eerste keer is dat je met KPI's aan de slag gaat, lijken dit misschien een heleboel factoren om in de gaten te houden. Gelukkig is er een makkelijke tool om dit allemaal te meten, die Google ook nog eens gratis beschikbaar stelt.
Google Analytics is je beste vriend
Starten met Google Analytics is heel eenvoudig. Een aantal van de voor webshopeigenaren relevante KPI's staan zelfs al standaard ingesteld in Google Analytics. Het enige wat je hoeft te doen om inzicht te krijgen in deze indicatoren, is je website met een tracking code aan Google Analytics koppelen. Een kleine handeling die - eerlijk waar - absoluut dummie proof is. Maar je kunt met deze super handige conversie tool ook allerlei zelfgekozen doelen instellen. Zo krijg je precies de op maat gemaakte reportages die jij nodig denkt te hebben om je conversie te optimaliseren.
Eén gouden tip voor meer conversie
Als wij één tip moeten geven waarmee je je conversie meteen verhoogt, is het om alle afleiding te verwijderen van de bestelpagina. Als je bezoeker eenmaal op de bestelpagina beland is, heb je nog maar één doel: zorgen dat hij of zij de bestelling afrondt. Als je dit zo leest, klinkt dit misschien vanzelfsprekend. Maar de praktijk ziet er anders uit.
Verwijder alle afleiding
Ik zie ontzettend veel webwinkeliers die hun bezoekers op de bestelpagina nog de gelegenheid geven om weg te klikken. Daar soms zelfs met fleurige banners toe uitnodigen! Niet zelden naar externe websites. Ook alternatieve producten tonen in de winkelwagen - hoe goed bedoeld ook - werkt averechts. Het zaait twijfel en verwarring en leidt af van het enige op deze pagina dat telt: de bestel-button!
Veel voorkomende conversie killers
Naast afleiding op de bestelpagina, zien we nog een aantal andere terugkerende conversie killers bij heel veel beginnende (en ook ervaren) webwinkeliers. We geven ze je hier op een briefje, zodat jij deze veelgemaakte fouten meteen over kunt slaan of snel op kunt ruimen.
Trage websites wekken irritatie op
Ben jij de supermarkt weleens binnengelopen om één pak sinaasappelsap te kopen, om meteen weer rechtsomkeert te maken bij het zien van de rij bij de kassa? Of heb je weleens met een trui in je handen gestaan die je toch maar teruggelegd hebt toen je zag dat het nog wel even zou duren voordat je 'm kon passen? Mensen houden niet van wachten. Dat is online niet anders. Als jouw webshop er lang over doet om te laden, weten je bezoekers het kruisje rechts bovenaan je pagina sneller te vinden dan je lief is. Als je webshop langzaam laadt, ligt dat meestal aan één van de volgende punten:
- Het bestandsformaat van je afbeeldingen is te groot
- De server die jouw webshop host is niet snel of stabiel genoeg
Heb je het bestandsformaat van je afbeeldingen verkleind en jezelf verzekerd van snelle hosting, maar is je webshop nog steeds traag? Raadpleeg dan een tool als Google PageSpeed Insights om de snelheid van je webshop te meten. Je krijgt dan meteen suggesties om de snelheid van je pagina te verbeteren. Zo voorkom je het onnodige verlies van ongeduldige klanten.
Wil jij de conversie in je webshop een mega boost geven? In mijn Boost je Conversie training deel ik nog veel meer tips en strategieën om van bezoekers klanten te maken, zodat je meer omzet, winst én voldoening uit je webwinkel haalt. Ga direct aan de slag >>
Rol de rode loper uit naar je bestelknop
Je wilt zelf ook geen moeite hoeven doen om een product te kopen. Stel dat je in de supermarkt eerst op een stapel kratten moest klimmen om een pot pindakaas in je karretje te leggen, dan kocht je waarschijnlijk iets anders. En waarschijnlijk ging je dat 'iets anders' dan érgens anders kopen. Waarom zou je het je eigen potentiële klanten dan wél moeilijk maken om iets bij je te bestellen? Als je in plaats daarvan de rode loper uitrolt naar de bestelknop, zul je zien dat je conversiepercentage stijgt.
Zo maak je het bestelproces makkelijker voor de klant
Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat het bestelproces een stuk soepeler verloopt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het bestelformulier duidelijk is en geen overbodige invulvelden bevat. Je wilt natuurlijk niet dat klanten op dit moment nog afhaken. Is het bijvoorbeeld écht nodig om je klanten op dit moment in het bestelproces te vragen om in te vullen hoe ze bij je terechtgekomen zijn?
Bestellen vanuit een klantaccount
Een andere manier om