Instagram Reels, wat kun je er mee?
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

Instagram Reels, wat kun je er mee?

3 min

Instagram Reels is de nieuwste functie op dit populaire sociale platform. Hiermee kunnen gebruikers eenvoudig korte video’s maken en plaatsen. Deze video’s zijn 3 tot 15 seconden lang en kunnen op de feeds van gebruikers worden gepost. Dit is vergelijkbaar met TikTok en roept de vraag op of Instagram Reels zich richt op de toenemende populariteit van TikTok, vooral in de Verenigde Staten.

Toen Instagram Stories lanceerde, werd opgemerkt dat het vergelijkbaar was met een functie die door Snapchat werd aangeboden. Nu is Instagram Stories veel populairder dan het aanbod van Snapchat. Het valt dus nog te bezien of Reels van Instagram dit succes zal herhalen.

Hoe deze functie te gebruiken op Instagram?

Top Reels van Instagram worden weergegeven op de Explore pagina. Het algoritme zal deze op dezelfde manier markeren als andere populaire posts. Bovendien worden Featured Reels die grappig, creatief en vermakelijk zijn, getoond in Reels. Open je Instagram app, ga naar de verkenningspagina, tik op de grote video met het Reels-pictogram linksonder om naar Instagram Reels feed bovenaan te gaan.

Hoe ga je om met Reels?

Als je met video’s wilt communiceren, kun je dat doen op dezelfde manier als bij elk ander bericht op Instagram. Als je de video aan je verhaal wilt toevoegen of direct naar je vrienden wilt sturen, tik je gewoon op het papieren vliegtuigje. Als je een nummer in een video leuk vindt en het wilt gebruiken, tik je op het nummer onder het bijschrift in de video. Je ziet dan een andere pagina waar je een reel kunt maken met dat muziekstuk.

Hoe maak je een nieuwe reel?

Als je je Instagram Reel wilt maken, ga dan naar je homefeed en veeg, net zoals je zou doen wanneer je een Instagram-verhaal wilt toevoegen. Blader vervolgens naar het nieuwe tabblad Rollen waar je al je videoclips kunt uploaden en bewerken. Je krijgt een aantal bewerkingstools om je Reels op Instagram interessanter te maken. Je hebt de keuze uit vier acties aan de linkerkant van het scherm: audio, snelheid, effecten en timerhulpmiddelen. Je kunt gewoon op audio tikken om toegang te krijgen tot de muziek van Instagram. Je kunt de Instagram-zoekopdracht zien voor suggesties voor een specifiek genre, artiest of nummer.

Je kunt eenvoudig kiezen welk deel van een nummer je voor een reel wilt gebruiken. Je kunt ook je videosnelheid aanpassen om deze sneller of vertraagd te maken. Je kunt ook verschillende effecten op je rollen gebruiken, net als bij Instagram Stories. Met Instagram kun je de gewenste effecten opslaan of door de effectengalerij van Instagram zoeken en er een uitkiezen om te gebruiken.

Social media marketing en Instagram Reels

Veel marketeers geloven dat Reels van Instagram het spel van socialemediamarketing kan veranderen. Ongeveer een derde van de Instagram-gebruikers volgt één merk op het platform, waardoor het de beste plek is voor marketing. Bedrijven moeten dus alle functies van Instagram gebruiken, inclusief Reels, om beter te presteren dan hun rivalen. Nieuwe merken kunnen bijvoorbeeld Reels van Instagram gebruiken om hun bedrijf te laten ontdekken. Ze hoeven alleen maar leuke, informatieve video’s te maken die in de sectie “Top Reels” op Instagram worden weergegeven.

Onthoud dat sociale gebruikers echt geïnteresseerd zijn in korte, pittige inhoud. Een reden voor de populariteit van Instagram Stories is dat het heel simpel en kort is. Met Reels beschik je over meer functies en bewerkingstools om je merkverhaal beter uit te dragen. Dit is perfect voor het introduceren van nieuwe producten en evenementen, op een manier waardoor gebruikers je account willen volgen. Natuurlijk kunnen deze korte video’s worden ondersteund door langere videocontent met IGTV voor meer gedetailleerde advertenties.

TikTok versus Instagram Reels

Korte video’s maakten TikTok astronomisch succesvol. Het was het snelstgroeiende sociale platform ter wereld. Het leuke en vermakelijke karakter van TikTok-video’s moedigde honderden miljoenen sociale gebruikers aan om TikTok te downloaden. Deze trend kan van invloed zijn geweest op andere platforms. In theorie zouden Instagram Reels impact moeten kunnen maken met korte video’s. De vraag is: welk platform is het beste om je bedrijf te laten groeien?

Het belangrijkste verschil tussen TikTok en Instagram Reels is de lengte van video’s (60 seconden op TikTok maar 15 seconden op Reels op Instagram). Natuurlijk heeft Instagram nog andere functies waarmee gebruikers langere video’s kunnen delen. Dus door Reels te lanceren, kan Instagram gebruikers overtuigen om op het platform te blijven, in plaats van een nieuwe app op hun smartphone toe te voegen en een account op TikTok aan te maken.

Bovendien zijn influencers vandaag de dag vele malen actiever op Instagram dan op TikTok. De nieuwe functie van het platform kan hen helpen meer volgers te krijgen en zelfs hun kansen te vergroten om hun Instagram-accounts te verkopen via sites als Social Tradia.

Consumenten zijn dol op het korte videoformaat

Op basis van het succes van TikTok is het duidelijk dat consumenten dol zijn op het korte videoformaat. Het is echter nog snel om te concluderen welke de winnaar zal zijn, Instagram of TikTok. Voorlopig is Instagram Reels alleen beschikbaar in ongeveer 50 landen, dus het is afwachten of bedrijven en individuen Instagram Reels met hetzelfde enthousiasme adopteren als TikTok.

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.

Categorieën