Is jouw webshop toegankelijk voor klanten met een beperking?
Conversie verhogen
Astrid van der Made
Conversie verhogen
2 min

Is jouw webshop toegankelijk voor klanten met een beperking?

2 min

Je vindt het waarschijnlijk heel normaal als fysieke winkels naast een trap ook een rolstoelvriendelijke ingang hebben. Toch houden online nog maar weinig mensen rekening met slechtzienden die afhankelijk zijn van voorleessoftware, of met mensen die vanwege motorische beperkingen geen muis kunnen gebruiken. Eén van mijn klanten, techstrateeg Elvira van Gastele, schreef er een boek over: Een webshop zonder drempels. 

Rekening houden met mensen met een beperking, óók online

Inclusiviteit staat de laatste jaren hoog op de maatschappelijke agenda. En dat is fijn: we willen als samenleving natuurlijk niet dat er mensen zijn die niet volledig kunnen meekomen, alleen maar omdat ze een beperking hebben. In onze fysieke omgeving zijn we dan ook gewend aan voorzieningen voor mensen met beperkingen. Denk aan liften, de geribbelde lijn op perrons en het tikken van stoplichten. Maar bij het inrichten van ons online landschap, staan we er nog veel te weinig bij stil dat niet iedereen zich daar op dezelfde manier voortbeweegt.

Waarom digitale toegankelijkheid belangrijk is

Natuurlijk is het faciliteren van mensen met een fysieke beperking op zichzelf al voldoende reden om je webshop voor iedereen toegankelijk te maken. Maar het is ook nog eens de enige manier om als webwinkelier je volledige klantpotentieel te bereiken. Want mensen die niet in jouw webshop kunnen winkelen, gaan natuurlijk zonder te kopen weg - en komen niet meer terug. Wie niet bezig is met digitale toegankelijkheid, loopt niet alleen de kans mis om een inclusief merk te zijn, maar laat ook omzet liggen.

Zo maak je jouw webshop toegankelijker 

Er zijn veel verschillende manieren om je webshop voor iedereen toegankelijk te maken. Dit zijn een aantal quick wins:

  • Schrijf duidelijke, beschrijvende alt-teksten bij je afbeeldingen.
  • Zorg dat je website volledig navigeerbaar is met het toetsenbord.
  • Gebruik voldoende kleurcontrast voor tekst en achtergrond.
  • Breng een logische structuur aan met koppen en lijsten.
  • Voorzie video's van ondertiteling en transcripties.

In gesprek met een expert 

Een expert op het gebied van digitale toegankelijkheid, is een van mijn eigen klanten: Elvira van Gastele. Als webshop eigenaar weet zij als geen ander hoe belangrijk digitale toegankelijkheid is en bekijkt ze dit topic van beide kanten: zowel vanuit de doelgroep die nu vaak buitengesloten wordt, maar ook vanuit de e-commerce ondernemer. Samen met haar heb ik een podcastaflevering opgenomen. Hierin gaan we in gesprek over het belang van digitale toegankelijkheid en licht Elvira toe welke stappen je als webwinkelier kunt zetten om je webshop inclusief te maken. Want het laatste wat je wilt, is potentiële klanten voor het hoofd stoten. Investeringen in digitale toegankelijkheid betalen zich terug in klanttevredenheid, een breder bereik, een hogere omzet en natuurlijk: een inclusieve samenleving. In de podcastaflevering met Elvira leer je er alles over. 

Een boek vol praktische tips

Wil je zelf ook aan de slag met dit belangrijke en vaak onderbelichte thema? Bestel dan ook het boek dat Elvira schreef: Een webshop zonder drempels. Dit boek is geen theoretische verhandeling, maar een praktische gids vol tips die je direct kunt toepassen. Wat mij betreft is het een absolute must-read voor webshopeigenaren die het belangrijk vinden dat iedereen makkelijk kan winkelen in hun webshop. Dat je daarmee ook je omzet kunt verhogen, is natuurlijk een mooie bonus.

Luister het gesprek met Elvira in mijn podcast en bestel haar boek Een webshop zonder drempels. Dit boek is ook als e-book verkrijgbaar.

Boek 'Een webshop zonder drempels' - Elvira van Gastele

Categorieën