Kansen voor je webshop tijdens de Corona-crisis
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
4 min

Kansen voor je webshop tijdens de Corona-crisis

4 min

De wereld is in de ban van het Corona virus. Zelf heb ik ook mijn kinderen thuis omdat de scholen gesloten zijn, waardoor ik minder – en op andere tijden – werk dan eigenlijk de bedoeling was. Het zijn roerige tijden met veel tegenslagen, bijna niemand ontkomt er aan. Toch biedt deze ellendige tijd ook mooie kansen. Als je die ziet én ze met beide handen aangrijpt, dan ben ik ervan overtuigd dat je het redt. In dit artikel laat ik je zien welke kansen er nu zijn voor webwinkeliers. Dit is jouw tijd om te knallen!

Elke crisis biedt kansen, ook deze

Veel ondernemers hebben het enorm zwaar nu, omdat er klussen wegvallen, omdat ze hun zaak tijdelijk moeten sluiten of omdat ze hun werk niet kunnen uitvoeren door de maatregelen die getroffen worden. Je kunt ervoor kiezen om bij de pakken neer te zitten, de situatie te accepteren en te hopen dat je het lang genoeg volhoudt. Je kunt er echter ook voor kiezen om te zoeken naar kansen en mogelijkheden. Want elke crisis biedt kansen. Ook deze.

Zelf gebruik ik de extra tijd met mijn kinderen om wat meer quality time met hen door te brengen en ben ik maar alvast aan de voorjaarsschoonmaak van ons huis begonnen. Die zolder en schuur moeten echt eens opgeruimd worden en dat zijn toch klussen die anders sneller blijven liggen.

Winkelstraten leeg, consumenten shoppen massaal online

Maar ook zakelijk zijn er volop kansen, juist voor webwinkeliers en andere online ondernemers. Want zolang de vervoersdiensten pakketten blijven bezorgen en jij niet ziek wordt, kan jouw webwinkel gewoon blijven draaien natuurlijk. Hoe vervelend het ook is voor al die ondernemers met een stenen winkel… nu mensen massaal thuis zitten en nauwelijks nog de stad in gaan om te shoppen, gaan zij massaal online winkelen. Zeker als het in ons land ook zover komt dat de winkels straks tijdelijk moeten sluiten, ontstaat er een enorm gat. Een gat waarop jij perfect kunt inspringen met je webwinkel. Nee.. waarop je móet inspringen, wil jij sterker uit deze crisis komen.

Kansen voor jouw webwinkel

  • Maak jezelf meer zichtbaar. Nu er de komende tijd meer online gewinkeld wordt is dit het uitgelezen moment om te zorgen dat jij zichtbaar bent voor je doelgroep. Wees aanwezig op Facebook, ga aan de slag met Instagram als je doelgroep daar aanwezig is en stuur regelmatig een nieuwsbrief naar je doelgroep. Heb je nog geen mailinglijst? Dan is dit hét moment om hiermee aan de slag te gaan. Start eventueel een advertentiecampagne als je producten verkoopt die mensen in deze tijd goed kunnen gebruiken.
  • Wees creatief en speel in op de actualiteit. Geef jouw doelgroep tips om de dagen thuis door te komen met de kinderen, om thuiswerken makkelijker te maken of om een beetje positiviteit en licht te brengen. Deel dit op je blog, via je nieuwsbrief en sociale media. Pluspunten voor jou als je jouw tips weet te linken aan je webwinkel en de producten die je verkoopt.
  • Verbeter je vindbaarheid in zoekmachines. Is het rustig in je webwinkel of heb je tijd over? Ga dan aan de slag met het verbeteren van je vindbaarheid in Google. Nog altijd starten veel consumenten hun zoektocht naar een bepaald product in een zoekmachine als Google. Hier goed vindbaar zijn levert je duizenden extra bezoekers per maand op. Absoluut de moeite waard om mee aan de slag te gaan dus!
  • Verbeter je webwinkel. In tijden dat het wat rustiger is, is het slim om achter de schermen aan de slag te gaan voor je webwinkel. Doe de klussen die anders blijven liggen, zodat je daar op lange termijn van profiteert. Update het design van je webwinkel, vervang de producten op je homepage, plaats een nieuwe headerafbeelding en controleer je voorraden. En als je toch bezig bent, werk dan meteen de administratie bij. Er is genoeg te doen!
  • Update je kennis en skills. Lees dat zakelijke boek waar je eerder maar niet aan toe kwam. Of volg eindelijk die online cursus of training waar je eerder geen tijd voor had. Gewoon vanuit je huis, op een moment dat jou goed uit komt. Op dit moment ben ik enorm blij dat ik al mijn trainingen en masterclasses heb opgenomen op video, zodat mijn klanten ook tijdens deze crisis gewoon kunnen blijven werken aan het laten groeien van hun webwinkel.

Heb je nog geen webshop? Dan is dit het moment om te starten

Misschien heb je nog geen webshop maar overweeg je al een tijdje om er een te starten. Of run je een stenen winkel die je wil uitbreiden met een webwinkel. Nog nooit is er een beter moment geweest om jouw eigen webshop te starten dan nu. Zeker als je noodgedwongen thuis zit omdat je je werk tijdelijk niet meer kunt uitoefenen, gebruik die tijd om je te oriënteren, om een plan te maken voor jouw eigen online winkel én om daarmee aan de slag te gaan. Met een goede voorbereiding kun je meteen winstgevend van start gaan, zeker in deze tijd. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Schrijf je dan in voor mijn (online) training Start jouw winstgevende webshop.

Zorg dat jij sterker uit deze crisis komt

Zet de Corona crisis om in een kans voor jou en je bedrijf. Verbeter je bedrijf en zorg ervoor dat consumenten jouw webwinkel vinden én leren kennen. Zodat jij niet tot de ondernemers behoort die hier aan onderdoor gaan, maar dat je tot de groep behoort die er sterker uit komt. Op dit moment ben je echt enorm in het voordeel omdat je een online bedrijf runt. Gebruik dit!

Onderneem nu actie en ga niet zitten wachten tot het vanzelf goed komt. Want dat gebeurt niet. Als je meer klanten en meer omzet wil, dan is dit dé tijd om in actie komen.

Zet jij de Corona crisis ook om in iets positiefs voor jouw bedrijf? Ik help je daar graag mee en sta voor je klaar.

Categorieën