A/B test en splittest
Een A/B test (ook wel splittest genoemd) is een methode waarbij twee versies van een webpagina met elkaar vergeleken worden. Hiermee kan bepaald worden welke pagina het beste converteert. Dus welke pagina het meeste kliks of omzet oplevert, afhankelijk van wat het doel van de pagina is.
A/B test voor de productpagina’s
Een voorbeeld van een situatie waarin een A/B test uitkomst biedt is de productpagina. Stel je bestelknop is nu lichtgrijs en je bent benieuwd of het aantal orders stijgt als je een groene bestelknop gebruikt. Dan kun je daarvoor een splittest uitvoeren. Je maakt twee versies van de productpagina, waarbij alleen de kleur van de bestelknop afwijkt. 50% van je bezoekers wordt naar versie A gestuurd en de andere 50% van de bezoekers krijgt versie B van de productpagina te zien. Vervolgens wordt gemeten bij welke versie het aantal bestellingen het hoogst is. Dit is de winnaar van de A/B test.
Splittesten bij e-mails en nieuwsbrieven
Ook bij e-mails kun je een A/B test doen. Dat kan zelfs al met de gratis versie van MailChimp. Je kunt bijvoorbeeld twee titels tegen elkaar AB testen. Een deel van je mailinglist ontvangt de variant met titel A en een ander deel van je mailinglist ontvangt exact dezelfde mail, maar dan met titel variant B. Na een bepaalde tijdsduur wordt gekeken welke variant het meest geopend werd door de ontvanger. Dit is de winnaar van deze splittest. Vervolgens wordt de e-mail met de winnende titel naar de rest van de mailinglist verzonden. Een hele leerzame en effectieve manier om ervoor te zorgen dat je e-mails en nieuwsbrieven vaker geopend en gelezen worden door de ontvanger.
Stop niet na één A/B test
Wil je een succesvolle AB test doen, kies dan niet te veel variabelen per keer. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om twee compleet verschillende webpagina’s te vergelijken. Simpelweg omdat je dan geen idee hebt wat de reden is dat de ene pagina beter scoort dan de andere. Als je een AB test doet, kies dan telkens voor één of twee punten die je gaat testen. En heel belangrijk: stop niet na de eerste test. Heb je een winnende variant, test deze dan weer tegen een andere variant. Dit kan je verrassende resultaten opleveren!
A/B testen voor je webwinkel
Als je de conversie in je webwinkel wil verhogen, dan is het zinvol om regelmatig A/B testen of splittesten te doen. Zo voorkom je dat je zelf gaat bedenken welke veranderingen je wellicht meer omzet opleveren. Door te testen zie je zwart op wit wat wel en wat niet werkt voor jouw webwinkel en jouw doelgroep. Dat is uiteraard veel doeltreffender dan zomaar wat dingen op gevoel uit te proberen.