Wat is cross-selling?
Elk bedrijf probeert zoveel mogelijk producten en diensten te verkopen. Het hanteert daarvoor verschillende marketingstrategieën, zoals het AIDA model. Maar wat doet een bedrijf wanneer een klant eenmaal een product heeft gekocht? Nog meer verkopen natuurlijk! Een populaire strategie die hiervoor wordt gebruikt is cross-selling. Wat cross-selling precies inhoudt lees je in dit artikel.
Het gebruik van cross-selling
Voor een bedrijf is het belangrijk dat het een vast klantenbestand heeft. Deze mensen komen terug en kopen misschien zelfs andere producten. Om dit voor elkaar te krijgen gebruikt een bedrijf cross-selling. Nadat een bestaande klant iets heeft gekocht, probeert een bedrijf nog een ander product aan hem of haar te verkopen. Ook banken passen de cross selling techniek vaak toe. Stel je voor dat je een spaarrekening afsluit bij een bank. Omdat dit niet heel veel schijnt op te leveren, probeert de bank bij dezelfde klant later ook een hypotheek te verkopen.
Cross-selling op verschillende plekken
Ook op andere plekken kom je cross-selling tegen. Zo kun je bij een benzinestation niet alleen tanken, maar ook broodjes en tijdschriften kopen. Zelfs in fysieke winkels komt cross-selling voor. Zo worden kledingstukken in een modezaak vaak met elkaar gecombineerd. De winkel hoopt dat de kledingcombinatie in de smaak valt en dat je die ene rok en blouse samen koopt. En denk ook aan de kassakoopjes. Op de toonbank in een kledingwinkel liggen vaak accessoires als portemonnees of sieraden. Producten met een niet al te hoge prijs die je impulsief ‘mee pakt’.
Cross-selling strategieën
Het tonen van bijpassende en gerelateerde producten is een veelgebruikte cross-selling strategie. Stel je voor dat je geïnteresseerd bent in een tablet van Samsung. De webwinkel laat je meteen ook beschermingshoezen en andere accessoires voor de tablets zien. Een andere effectieve strategie is het aanbieden van zogeheten combinatie aanbiedingen. Dit kunnen zowel gelijksoortige producten als aanvullende producten zijn. Wanneer je als klant twee producten met elkaar combineert krijg je een mooie korting.