Wat is CTR (Click Through Rate)?

Voor de verhouding tussen het aantal keren dat een bezoeker klikt op een link in een stukje tekst of een banner en het aantal impressies hiervan, wordt de term ‘doorklikratio’ gebruikt. In het Engels staat het bekend als de ‘click-through rate’, simpelweg afgekort tot CTR. Voor eigenaars van een webwinkel of website is het interessant om te kijken naar de CTR. Het laat namelijk zien of een bepaalde link, advertentie of banner effectief is.

Wat is de click-through-rate?

Misschien heb je onlangs een advertentie of een banner gemaakt. Het is de bedoeling dat mensen er op klikken, zodat ze kennis maken met jouw producten of diensten. De click-through-ratio geeft aan welk percentage van de mensen die jouw boodschap heeft gezien daadwerkelijk op de advertentie of banner klikt.  Wanneer men het alleen maar bekijkt is er sprake van een impressie.

Aantal klikken en impressies

Stel je voor dat je een advertentie hebt gemaakt die duizend impressies heeft en waarvan er tien keer op is geklikt. In dat geval is de click-through rate 1 procent. Maar wie weet is jouw advertentie of banner wel zo indrukwekkend dat vrijwel iedereen er op klikt. De CTR is precies honderd procent als het aantal klikken en impressies gelijk zijn.

Wat te doen als de CTR laag is?

Als eigenaar van een webwinkel of website is het belangrijk om te weten hoe effectief een advertentie, tekstlink of banner is. Met de click-through rate kun je hier snel achter komen. Een lage click-through-rate betekent waarschijnlijk dat de advertentie te weinig opvalt. Het kan ook zijn dat mensen zich er niet toe door aangetrokken voelen of dat de banner niet aansluit bij de door jouw gewenste doelgroep. In dat geval is het tijd om actie te ondernemen. Kijk nogmaals naar je doelgroep en de advertentie die je hebt gemaakt. Laat er desnoods een analyse op los. Het is de bedoeling dat je doelgroep en de advertentie perfect op elkaar aansluiten.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down