Wat is een landingspagina en hoe kun je die in een webwinkel inzetten?

Het kost vaak heel veel tests en bewerkingen om een goede landingspagina te maken, maar gelukkig hebben ze allemaal een paar dingen gemeen. In dit artikel lees je wat een landingspagina precies is en hoe je ze kunt inzetten voor jouw webwinkel.

Wat is een landingspagina?

Technisch gezien is een landingspagina een pagina waarop jouw klanten je webwinkel binnenkomen (landen). Bijvoorbeeld vanuit een zoekmachine of doordat je de link gedeeld hebt in een gastblog, in je nieuwsbrief of op social media. De term landingspagina wordt meestal gebruikt om te verwijzen naar een afzonderlijke webpagina die verschilt van jouw hoofdwebsite en die is ontworpen met het strikte doel iets te verkopen of informatie te verstrekken. Als zodanig heb je waarschijnlijk al geraden dat landingspagina’s belangrijk zijn voor een succesvolle webwinkel. Ze zijn de schakel waar bezoekers volgers worden en waar nieuwsgierigen geïnteresseerd raken.

Hoe gebruik je een landingspagina in je webwinkel?

Zet jezelf in de schoenen van je klant

Bekijk het online winkelen door de ogen van jouw klant. Wanneer je klant online naar producten op zoek is, is hij snel afgeleid. Niet alleen zijn er veel offline afleidingen, zoals vrienden, familie, collega’s, mobiele telefoons en tv, waardoor hij zijn interesse kan verliezen. Er zijn ook veel online afleidingen, vooral sinds de komst van sociale media. Om de verkoop te realiseren, moet de motor van je webwinkel zijn aandacht vasthouden totdat hij zijn betalingsinformatie invoert en op de bestelknop drukt. Dus wat kun je doen om de kans te vergroten dat hij zal kopen?

Zorg voor een onbreekbare ketting

Online marketing is als een ketting bestaande uit koppelingen. Als alle koppelingen sterk zijn, zo is de ketting. Maar een zwakke schakel kan de ketting doen breken, ook al is elke andere link supersterk. Je landingspagina is slechts één schakel in jouw webwinkelketen. Je kunt een zeer krachtige landingspagina hebben, maar je zult nog altijd slechte verkoopresultaten krijgen als jouw andere koppelingen zwak zijn. Zorg dus voor een sterke link via de landingspagina, maar verwaarloos de andere schakels in je webwinkelketen niet.

Maak meerdere landingspagina’s

Webwinkels zien een toename van meer dan 50% in volgers wanneer ze hun aantal landingspagina’s tot 10 of 15 verhogen. Meer landingspagina’s betekent fijnere targeting. Je kunt er zelfs een maken voor elk soort klant. Ook inspelen op seizoenen of feestdagen is iets dat vaak gedaan wordt. Maak bijvoorbeeld een inspiratiepagina voor Valentijnsdag, Kerst of de zomervakantie. Deel op deze pagina bijpassende producten uit je shop en voeg een goede SEO tekst toe om de landingspagina goed te laten scoren in zoekmachines.