Page content

Vouw van de website, wat is het?

Een website bestaat uit allerlei onderdelen. Een daarvan is de zogeheten vouw. Dit is het gedeelte van een pagina dat zichtbaar is zonder te scrollen.

De geschiedenis van de vouw

De vouw is een begrip dat ver voor de komst van het internet bestond. In eerste instantie werd het alleen gebruikt in de krantenwereld. Vroeger had een krant een groot formaat, waardoor je het standaard moest dubbelvouwen. Een deel van de krant bleef zichtbaar en hoefde niet uitgevouwen te worden. Dit gedeelte noemde men ‘de vouw’. Aangezien je de tekst kon blijven lezen, werd op de vouw meestal belangrijk nieuws of een mooie foto geplaatst.

Belangrijke informatie boven de vouw van een website

Tegenwoordig wordt de vouw op een webpagina aangeduid met de Engelse term ‘above the fold’, oftewel ‘boven de vouw’. Het heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke marketingterm. Dit heeft te maken met het feit dat het gedeelte boven de vouw goed te zien is en de aandacht trekt. Daardoor krijgt het meer kliks en is de conversie hoger. Zodoende is het handig om belangrijke content in het bovenste gedeelte boven de vouw van de website te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan de Unique Selling Points (USP) waarmee je de sterke punten van jouw bedrijf, organisatie of instelling in kaart brengt. Daarnaast is het aan te raden om de Call-to-action (CTA) bovenaan de webpagina te plaatsen. Daardoor worden je bezoekers sneller aangespoord om een bepaalde actie te ondernemen.

Ander internetgedrag

Voor de conversie kan het zeker helpen om de USPs en de CTA boven de vouw van de website te plaatsen. Hetzelfde geldt voor advertenties, die meteen in beeld komen. Zorg voor een opvallende advertentietekst of slogan die de aandacht van bezoekers wekt. Daardoor willen ze graag naar beneden scrollen om meer te lezen. Houd er echter rekening mee dat het internetgedrag van bezoekers in de loop der jaren is veranderd. Vrijwel iedereen weet tegenwoordig hoe ze moeten scrollen. De kans dat ze snel naar beneden scrollen is altijd aanwezig. In dat geval heeft de vouw vrij weinig effect op de conversieratio.

Meten is weten

Als website eigenaar of adverteerder kun je het beste een analyse programma gebruiken om te meten of de vouw daadwerkelijk invloed heeft op de conversieratio van een website. Een populair programma met allerlei meetinstrumenten is bijvoorbeeld Google Analytics.

    Comment Section

    0 reacties op “Vouw van de website, wat is het?

    Plaats een reactie


    *