arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is conversie optimalisatie?

De term conversie wordt gebruikt om het percentage bezoekers dat een bepaalde actie onderneemt aan te duiden. Conversie optimalisatie betekent dat je verschillende acties onderneemt om het aantal bezoekers dat een bepaalde actie onderneemt te verhogen. Bij een actie kun je bijvoorbeeld denken aan het kopen van een product of het aanvragen van een offerte.

Conversieratio verbeteren

In de marketingwereld spreekt men van conversie optimalisatie wanneer je jouw website verbetert om de conversie ratio van bezoeker naar de lead, prospect of klant te verhogen. Stel je voor dat je een conversieratio hebt van 2 procent, dan betekent dit bijvoorbeeld dat 2 op de 100 mensen in je webwinkel een bestelling plaatst. Wanneer je dit percentage verhoogt is er sprake van conversie optimalisatie. Het wordt op grote schaal gebruikt door webwinkels om hun omzet en het rendement te verhogen. De concurrentie op de online markt is zeer groot, wat het noodzakelijk maakt om de conversie te verbeteren. Om de conversie te kunnen testen heb je natuurlijk wel eerst bezoekers nodig.

Creëer vertrouwen

Vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid en overtuiging vormen de basis van conversie optimalisatie. Daarnaast dien je allerlei drempels in je webwinkel voor je bezoekers weg te halen. Dit betekent dat je allerlei praktische bezwaren, zoals verzendkosten of een lange levertijd weghaalt. Het gaat erom dat bezoekers met een gerust hart hun producten in jouw webwinkel willen kopen. Je creëert vertrouwen door bijvoorbeeld een keurmerk en/of reviews op je website te plaatsen.

Navigatie

Voor de conversie optimalisatie is het belangrijk dat je bezoekers gemakkelijk informatie kunnen vinden op jouw site. Zorg bijvoorbeeld voor duidelijke navigatie en handige overzichten, om te voorkomen dat ze verdwalen en weg klikken. Tenslotte dien je het gedrag van bezoekers te beïnvloeden, zodat ze een bepaalde actie ondernemen. Je kunt dit op allerlei manieren doen, bijvoorbeeld door te zorgen voor zo min mogelijk afleiding in het bestelproces.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen