Wat is een heatmap en wat heb je er aan als webwinkelier?

Als webwinkel eigenaar wil je graag weten welke personen een bezoek brengen aan je website. Zijn het mannen of vrouwen, wat is de gemiddelde leeftijd en tonen ze veel interesse in een bepaald product? Ook is het van belang om te weten op welk gedeelte van het scherm hun aandacht het langste blijft rusten. Je kunt hier achter komen door een zogeheten ‘heatmap’ te gebruiken. Aan de hand van alle verzamelde gegevens kun je de website nog aantrekkelijker maken voor bezoekers.

Wat is een heatmap?

Een heatmap toont vaak interessante meetresultaten. Je ziet in een oogopslag voor welk onderdeel van het scherm in de website of applicatie bezoekers het meeste aandacht hebben. Dit kan bijvoorbeeld komen door een interessante afbeelding of tekst. Tegenwoordig kun je gebruik maken van verschillende heatmap tools om hier achter te komen. Een daarvan is Hotjar, waarmee je in totaal drie heatmaps kunt verzamelen.

Onderdelen van de Hotjar heatmap

De heatmaps in Hotjar zijn in drie onderdelen verdeeld. Ten eerste heb je scroll, die zoals de naam al aangeeft laat zien hoe ver bezoekers naar beneden scrollen op een pagina. Daardoor zie je meteen of alle onderdelen van een pagina wel bekeken worden. Het kan ook zijn dat bezoekers afhaken voordat ze alle elementen hebben gezien. In dat geval moet je jezelf afvragen waarom dit zo is. Misschien kom je hier achter door de optie ‘click en tap’ te gebruiken. Het geeft precies de plekken weer waar bezoekers met hun muis op klikken. Dit geldt zowel voor desktop bezoekers als mobiele bezoekers. Door ergens op te klikken geven bezoekers duidelijk aan welke informatie ze interessant vinden.

Muisbewegingen zorgen voor interessante meetresultaten

Tenslotte heb je op Hotjar de optie ‘move’. Deze is overigens alleen geschikt voor de desktop. Deze handige optie laat zien hoe bezoekers met hun muis bewegen over het scherm. Dit maakt duidelijk welke elementen van het scherm de meeste aandacht trekken. Inmiddels zijn er diverse onderzoeken uitgevoerd naar het kijkgedrag van website bezoekers. Het blijkt dat de gemiddelde afstand tussen het blikveld van een bezoeker en de cursor ongeveer 90 pixels betreft. In 40 procent van de gevallen was de afstand nog een stuk kleiner, namelijk 35 pixels.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down