Wat is een herhalingsaankoop?
Misschien heb je wel eens gehoord dat het veel makkelijker en goedkoper is om een bestaande klant een herhalingsaankoop te laten doen dan om een nieuwe klant te vinden. In dit artikel lees je wat een herhalingsaankoop is en hoe je dat als webwinkel eigenaar voor elkaar kunt krijgen.
Wat is een herhalingsaankoop?
Er is sprake van een herhalingsaankoop wanneer iemand een product, dienst of merk minstens twee keer heeft gekocht. Vaak gaat het om hetzelfde product of dezelfde dienst. De klant is bijvoorbeeld tevreden over zijn of haar aankoop en wil het graag een tweede keer doen. Herhalingsaankopen zijn voor veel retailers en merken een belangrijk doel. Door goede kwaliteit te leveren probeert men een blijvende relatie te creëren met hun klanten. Onthoud wel dat iemand die regelmatig terugkeert niet automatisch een trouwe klant is. Hij of zij kan net zo goed een aankoop doen bij een andere winkel, bijvoorbeeld omdat de prijs lager is.
Hoe stimuleer je een herhalingsaankoop?
Als webwinkelier kun je klanten op verschillende manieren stimuleren om zoveel mogelijk herhalingsaankopen te doen. Zorg voor zoveel mogelijk persoonlijk contact, bijvoorbeeld door een berichtje te sturen met de vraag of de klant helemaal tevreden is. Geef klanten ook de mogelijkheid om te reageren via social media kanalen, zoals Facebook, Instagram en Twitter. Op die manier voelen mensen zich persoonlijk behandeld. Daarnaast zijn de meeste klanten dol op aanbiedingen en spaaracties. Organiseer dan ook regelmatig een mooie kortingsactie. Daarnaast zou je trouwe klanten af en toe kunnen belonen, bijvoorbeeld met een extra korting die andere klanten niet krijgen. Neem hoe dan ook altijd ruim de tijd voor je klanten, want uiteindelijk pluk je er de vruchten van.