arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is Google Analytics?

Meten en data analyse is een belangrijk onderdeel van je werkzaamheden als webwinkelier of website eigenaar. Een van de meetinstrumenten die je kunt gebruiken is Google Analytics. Deze tool wordt gebruikt om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag. Waar komen de bezoekers van je webwinkel bijvoorbeeld vandaan en hoe lang blijven ze gemiddeld op een bepaalde pagina?

Bezoekersgedrag begrijpen

Dagelijks maken online ondernemers van over de hele wereld gebruik van Google Analytics. Ze kunnen er bezoekers van hun website beter door begrijpen. Waar klikt men bijvoorbeeld graag op en via welke pagina wordt de site verlaten? Google Analytics is dan ook een handige tool om te zien welke pagina’s goed scoren en welke niet. Aan de hand van deze informatie kun je als ondernemer bijvoorbeeld meer aandacht geven aan een bepaald onderwerp en andere onderwerpen die minder goed scoren achterwege laten.

Zet je doelstellingen op papier

Met Google Analytics is het ook mogelijk om de omzet van een bepaald product te meten. Gebruik daarvoor het onderdeel ‘e-commerce’. Op die manier zie je meteen wat de bezoekers je opleveren. Met name voor webwinkels is dit onderdeel zeer nuttig.

Nadeel van Google Analytics

Wees je ook bewust van de nadelen van deze software. Wanneer iemand JavaScript of een Adblocker in zijn of haar browser heeft uitgeschakeld kan het gebeuren dat bepaalde bezoekers niet worden meegerekend. Daardoor ontstaat er soms een vertekend beeld van de statistieken.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen