Kennisbank

Retargeting voor je webwinkel, zo werkt dat

Retargeting is een vorm van adverteren waarbij de advertenties alleen getoond worden aan de personen die eerder een bepaalde (product)pagina in je webwinkel bezocht hebben, maar geen aankoop gedaan hebben. Door retargeting worden potentiële klanten gestimuleerd om weer naar de website terug te keren, om alsnog een aankoop te doen.

De retargeting advertenties worden op verschillende websites getoond en bijvoorbeeld ook op Facebook. Je kunt kiezen voor tekstlinks, banners en dynamische advertenties. Deze laatste is interessant voor webwinkels. In een dynamische advertentie wordt het product getoond dat bezoekers eerder bekeken hebben en worden zij verleid om het alsnog te kopen.

Op de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van retargeting met dynamische advertenties. De advertenties tonen de producten die ik eerder in deze webwinkel bekeken heb. Het doel van deze advertenties is mij te verleiden om deze producten alsnog aan te schaffen.

Hoe werkt retargeting?

Retargeting kan echter ook irritatie opwekken

Wellicht herken je dit: je wasmachine is kapot gegaan en je hebt snel een nieuwe nodig. Je Googled welke wasmachine goed is maar ook een beetje betaalbaar. In je zoektocht bezoek je verschillende webwinkels. Uiteindelijk besluit je online de wasmachine van je keuze te kopen. Ideaal, je aankoop wordt gewoon bij je thuisbezorgd en nog naar boven getild ook. Je gaat verder met je bezigheden en als je later weer online komt om het laatste nieuws te lezen en Facebook te checken lijkt het wel alsof je achtervolgd wordt door advertenties voor wasmachines.

Dat is retargeting.

Je hebt in je zoektocht in meerdere webwinkels wasmachines bekeken. De webwinkel waar je uiteindelijk je bestelling geplaatst hebt weet natuurlijk dat jij op dit moment geen interesse meer hebt in een nieuwe wasmachine. Maar alle concurrenten – de webwinkels die je bezocht  hebt maar waar je geen wasmachine gekocht hebt – weten dat niet. Ze denken dat je nog steeds interesse hebt en blijven je de komende dagen achtervolgen met hun advertenties. Dit kan irritatie opwekken.

Ga je retargeting voor je webwinkel inzetten, houd dit dan in je achterhoofd. Volg mensen niet te lang met je advertenties, tenzij je een uniek product verkoopt dat nergens anders verkrijgbaar is.

Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Webwinkel Dagboek
Webwinkel starten
Filter by Tags
external
grouped
simple
subscription
variable
Variable Subscription
Hulp nodig met je webwinkel - boek een strategiesessie