Een kerstboomhoge omzet tijdens de feestdagen? Dat willen we allemaal wel (en zo pak je het aan)
De feestdagen geven je dé kans om op de valreep nog een gouden strik om je jaaromzet te doen. Dus of je nou tegenvallende maanden goed te maken hebt, of juist op weg bent naar een recordomzet die je nog even helemaal over de kop wilt tillen: in de laatste maanden van het jaar is het allemaal nog mogelijk. Maar het gaat natuurlijk niet vanzelf. In dit artikel leg ik je uit hoe je als webwinkelier in Q4 het maximale uit je omzet haalt.
Als de dagen korter en donkerder worden, gaan mensen zich anders gedragen. Ze doen ineens de hele dag door kaarsjes aan, eten een hoop dingen die niet in de schijf van vijf zitten en ze kruipen lekker op de bank met hun laptop op schoot om leuke dingen te kopen voor hun lievelingsmensen. Hoewel ze dat natuurlijk ook vaak op kantoor doen, onder de kerstboom van hun baas, met slechte koffie en een stukje slagroomtaart van Hans-die-dertig-jaar-in-dienst-is. Maar dat maakt in principe niet uit. Wat ze zoeken is: cadeautjes. En als die zoektocht begint, moet jij er klaar voor zijn. En zo krijg je dat voor elkaar:
1. Begin op tijd (uiterlijk in oktober)
Het is eigenlijk nooit te vroeg om te beginnen met de voorbereidingen voor de feestdagen. Die stortvloed aan klanten zwengelt zichzelf niet aan, en als ze komen, dan moet jij er op alle mogelijke manieren klaar voor zijn. Dit lukt niet meer als je eenmaal in de drukte zit. Als je dan niet goed voorbereid blijkt, ben je alleen maar brandjes aan het blussen. Beter zorg je ervoor dat jouw webwinkel een knetterend haardvuurtje is dat je volledig onder controle hebt. Begin dus vroeg. Uiterlijk in oktober.
2. Breng je voorraad op orde
Het klinkt als een inkopper, maar je wilt niet weten hoe vaak webwinkeliers hun kerstklanten één woord moeten verkopen: uitverkocht. En dat is zonde, want daar betalen klanten niet voor én ze klikken je webshop weg met een slechte shopervaring in hun geheugen. Zorg er dus voor dat je voldoende producten op voorraad hebt om aan de extra vraag te voldoen.
Dit betekent natuurlijk niet dat je van ál je producten meer in huis moet hebben. Pak je cijfers van vorig jaar erbij en kijk eens of je kunt ontdekken welke producten het goed doen met kerst. Heb je nog geen vergelijkingsmateriaal? Doe dan marktonderzoek. En vergeet niet om te overwegen of een speciaal feestdagenassortiment misschien iets is dat bij jouw winkel past.
3. Optimaliseer je webwinkel
Heb je een beeld bij hoe het is om in de sales bij de H&M te shoppen, met overal bergen kleren waar je steeds een XXXXXS of een XXXXXL uittrekt met een vlek of een gat erin en Efteling-waardige wachtrijen voor pashokjes en kassa? Juist. Dat wil je dus niet. Je wilt ervoor zorgen dat mensen kerstliedjes neuriënd jouw bestelbevestiging openen in hun mailbox, zó blij waren ze met de hele shopervaring.
Dit doe je door ervoor te zorgen dat je website gebruiksvriendelijk is. Dit betekent dat alles staat waar mensen het verwachten. Zorg er ook voor dat je webshop mobiel responsief is, anders loop je de smartphoneshoppers mis. En wat je ook doet, vergeet niet om de laadtijd van je webshop te checken, want die moet piekmoment-proof zijn. En ja: een feestelijke make-over voor je webshop kan ook zeker geen kwaad. Als je de winkelstraat in loopt, verwacht je toch ook lichtjes, glitter en dansende kerstmannen in de etalage?
4. Plannen en bundelen
Een gewiekste feestdagencampagne levert meer op dan lukraak met kortingen strooien en wat advertenties de wereld insturen als de tijd begint te tikken. Vaak zijn bundelkortingen een slimme zet: op die manier moedig je klanten aan om meer in hun mandje te stoppen. De reden dat dit juist met de feestdagen zo goed werkt, is dat mensen toch al op zoek zijn naar meerdere cadeaus.
5. Richt je advertenties effectief in
In het wilde weg adverteren heeft geen zin, maar een slim geplaatste advertentie kan voor enorm veel traffic zorgen. Maak dus gebruik van gerichte advertenties op platforms zoals Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok. Breng in kaart welke zoekwoorden rond de feestdagen interessant zijn voor jouw webshop en zet advertenties aan bij Google Ads.
Veel webwinkeliers onderschatten het belang van retargeten, terwijl cadeaus kopen vaak een proces is dat zich over dagen of zelfs weken uitstrekt. Dat mensen wegklikken, betekent dus absoluut niet dat ze al besloten hebben dat ze jouw product niet gaan kopen. Jouw taak is ervoor zorgen dat ze jouw assortiment - en dan vooral dat ene item waar ze verliefd op werden - niet vergeten.
6. Haal alles uit je e-mailmarketing
E-mailmarketing is een fantastisch middel om met minimale effort het maximale uit de feestdagen te halen. Maak het jezelf vooral makkelijk door geautomatiseerde e-mailflows op te zetten. Zo loopt jouw marketing gewoon door terwijl jij druk bent met het versturen van pakketjes. Herinner klanten die nog potentiële aankopen in verlaten winkelmandjes hebben liggen aan wat ze dreigen mis te lopen en verleid ze met exclusieve kortingen of extra’s om alsnog op de betaalknop te klikken.
Natuurlijk leent e-mailmarketing zich ook supergoed voor persoonlijke aanbevelingen op basis van klantgegevens. Vooral als je ervoor zorgt dat jouw mails ook nog eens leuk zijn om te krijgen. Bijvoorbeeld doordat jouw klant zich écht aangesproken voelt. Of omdat je leuke extra’s aanbiedt die je nergens anders aanbiedt. Als het je lukt om klanten het gevoel te geven dat je ze niet iets aan wilt smeren, maar ze oprecht wilt helpen om het beste cadeau te vinden, zit je sowieso gebakken. En de beste manier om dat voor elkaar te krijgen, is dat ook oprecht willen.
7. Stuur tijdig bij
Omdat de omzet in de laatste maanden van het jaar hoger ligt, valt er ook meer te verliezen als je ergens een steekje laat vallen. Dat is niet iets om zenuwachtig van te worden, maar wel iets om in je achterhoofd mee te nemen en te gebruiken als motivatie om tijdens de feestdagenperiode voortdurend te analyseren en waar nodig bij te sturen.
Volg het gedrag van je klanten en houd bij welke producten het beste converteren. Voer A/B-testen uit zodat je weet welke advertenties, marketingmails en verkooppagina’s het goed doen en welke niet. En natuurlijk verzamel je feedback. Want ook met de feestdagen leer je van niemand meer dan van je eigen klanten.
8. Maak cadeaugidsen
Om mensen te helpen bij hun zoektocht, kun je overwegen om cadeaugidsen te maken. Bijvoorbeeld per doelgroep, thema of prijsklasse. Er is zó veel te vinden dat mensen vaak blij zijn als ze een beetje hulp krijgen. Eigenlijk net als vroeger, toen je zat te wachten tot de Intertoys-gids op de mat viel. Ben jij degene die een einde maakt aan het ik-weet-niet-wat-ik-moet-kopen-syndroom? Dan weet je bijna zeker dat mensen ook bij jou aankloppen om hun slag te slaan.
9. Bied cadeaubonnen aan
Natuurlijk houd je ook altijd mensen voor wie je duizend cadeaugidsen kunt maken en die dan nog steeds niet weten waar ze iemand blij mee kunnen maken. Of mensen die heel praktisch in de wedstrijd zitten en vinden dat mensen zelf het beste weten wat ze willen hebben. Deze klanten maak je blij met een cadeaubon. Maar die stuur je natuurlijk niet gewoon in een pdf. Geef je cadeaubonnen een feestelijk jasje of doe er een klein cadeautje bij. En vergeet niet om daar een productfoto van te maken, anders weten bezoekers nog steeds niet dat jij ze een prachtig pakketje gaat sturen en geen zielig velletje papier in een envelopje.
10. Geef gratis cadeauverpakkingen
Iedereen is druk druk druk. Dat is ook een van de redenen dat zoveel mensen online shoppen: het kan vanuit huis of kantoor en is vaak een stuk sneller dan stad en land afstruinen. Een voordeel van fysieke winkels is natuurlijk wel dat ze cadeaus leuk inpakken. Maar raad eens? Dat kun jij ook! Omdat jij inderdaad beschikt over de gave om uit het niks een kunstwerkje te maken van ieder pakje, óf omdat je een gratis geschenkverpakking aanbiedt. Het bespaart jouw drukke klanten een frustrerend en teleurstellend in-de-weer-zijn met plakband én het voegt een persoonlijk accent toe aan de shopervaring. Bovendien kan een mooie verpakking net datgene zijn wat jou onderscheidt van je concurrent.
11. Denk niet alleen aan jezelf (en laat zien dat je niet alleen aan jezelf denkt)
Hoewel de feestdagen natuurlijk een onmiskenbaar commercieel tintje hebben, zijn de laatste maanden van het jaar ook de tijd van stilstaan bij hoe goed je het hebt en van geven aan een ander. Overweeg om een deel van je opbrengst te doneren aan een goed doel dat aansluit bij jouw webshop of bij jouw klanten. Je kunt ook een lokaal evenement sponsoren en zo je zichtbaarheid vergroten. En misschien is dit een goed moment om te kiezen voor duurzame verpakkingsmaterialen en verzendopties? Wat past, is afhankelijk van jou, je webshop en je klanten. Maar dat de feestdagen een mooi moment zijn om te geven en dat dat ook gewaardeerd wordt, dát staat vast.
12. Stoom je klantenservice klaar
Uitstekende klantenservice is altijd cruciaal, maar tijdens de feestdagendrukte nog nét een beetje meer. Iedereen zit op hete kolen (want ook als cadeautjes niet binnen zijn, wordt het toch Sinterklaasavond of kerst) en de pakketbezorging is vaak volledig overbelast. Dat gaat natuurlijk niet echt lekker samen. Hoewel dat deels buiten jouw controle valt, kun je wel duidelijk communiceren over bijvoorbeeld levertijden om onnodige teleurstellingen te voorkomen. Als klanten toch teleurgesteld raken, is het essentieel dat je ze snel te woord staat en vriendelijk helpt. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om tijdens de feestdagen een live chat aan te bieden. Het toevoegen van snelle leveropties kan - mits je die echt kunt garanderen natuurlijk - in deze periode een echte klantentrekker zijn.
EXTRA TIP: Voorkom de januari-dip
Veel webwinkeliers merken dat hun omzet in januari en februari flink terugloopt. Om deze neerwaartse trend bij voorbaat al de kop in te drukken, is het slim om in december bij elke bestelling een tegoedbon mee te geven die klanten alleen in januari en februari mogen gebruiken. Zo kun je de beruchte omzetdip in de eerste maanden minimaliseren, of misschien zelfs helemaal voorkomen.
Zie jij door de kerstbomen het bos niet meer? Dat snap ik heel goed: de feestdagen kunnen best overweldigend zijn. Maar het is zonde om door overweldiging een overweldigende omzet mis te lopen, zéker als je ook mee kunt doen aan onze Feestdagen Sprint. Het doel: jouw webwinkelomzet in de laatste maanden van dit jaar zo belachelijk boosten dat je jezelf versteld doet staan. Wat je omzet vorig jaar Q4 ook was, dit jaar gaat-ie keer twee!