arrow_drop_up arrow_drop_down
Kwalitatieve backlinks voor je webshop, 3 tips
23 februari 2021 
in SEO

Kwalitatieve backlinks voor je webshop, 3 tips

Je hebt een geweldig productaanbod, je pronkt met een prachtig ontworpen webshop die mag worden gezien. De webwinkel werkt voortreffelijk op een mobiel apparaat en je blogs zijn volgens de normen van de SEO regels geschreven. De website wordt daarnaast volgens het boekje geïndexeerd en gecrawld door de verschillende spiders van de zoekmachines. En toch wil het tegen alle verwachtingen in maar niet lukken om tussen de concurrentie van je eigen nichemarkt gevonden te worden in de zoekresultaten. In deze blog ‘3 tips over kwalitatieve backlinks voor je webshop' krijg je nuttige tips hoe je via backlinks hoger opklimt in de zoekmachines.

Backlinks worden door Google als aanbeveling aanzien

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. De hoofdreden waarom je niet slaagt om hoog bij Google te scoren, heeft te maken met de lage kwaliteit van backlinks die naar je website verwijzen. Veel hangt immers af hoe autoritair en betrouwbaar deze websites zijn. Google of andere zoekmachines bekijken deze backlinks met argusogen en zien het alleen als een aanbeveling. Hoe groter die aanbeveling naar waarde wordt ingeschat door de webbrowsers, hoe hoger je website in de zoekresultaten klimt. Hoewel techniek en content meer en meer aan belang winnen bij de zoekmachines, is het haast een ‘mission impossible' om je website hoog te laten ranken zonder de aanwezige backlinks die kwalitatief een meerwaarde bieden. Het aantal is eerder van ondergeschikt belang. Hieronder lees je 3 tips die de ranking van je website een flinke boost geven:

Tip 1: Wat heb je zelf allemaal te bieden?

Linkruil in eigen beheer

Voordat je een speurtocht begint naar linkpartners die kwalitatieve feedback geven en deze op eigen houtje gaat benaderen, is het vooral belangrijk dat je andere ‘concurrerende' webmasters iets terug kan geven. Natuurlijk wordt een link naar je website door de buitenwacht als waardevol aanzien. Maar er schuilt meteen een addertje onder het gras. Google gaat meteen in de smiezen hebben dat het om een planmatige linkruil gaat en beschouwen de zoekmachines deze links als minder waardevol tussen de 2 websites. Daarom is het van cruciaal belang dat je voor elke backlink die je ontvangt, een link terugzendt op een andere soortgelijke site die je zelf in beheer hebt. Om dit concreet te creëren, kan je dit doen door een klein netwerk op touw te zetten voor mogelijkheden met linkruil. Zo bestaat de mogelijkheid om met WordPress een aparte website te maken en daarbij een blog te publiceren over de innovatieve ontwikkelingen binnen je niche.

Eigen netwerk vergt de nodige inspanningen

Wanneer je zo een gratis netwerk van backlink-mogelijkheden aanmaakt, vergt dit uiteraard de nodige inspanningen om deze sites een gepaste invulling te geven zodat het voor de linkpartners heel aantrekkelijk wordt. Na verloop van tijd gaat die extra inspanning sowieso zijn vruchten afwerpen. Het zal wellicht je gaan verbazen hoeveel webmasters tevreden gaan zijn met een link. Hierdoor brengt het ook wat afwisseling in hun linkprofiel.

Spreek je vrienden- of kennissenkring aan

Tracht ook je eigen omgeving hierbij te betrekken. Als je een goede vriend of een bepaalde kennis kent die bijvoorbeeld een Facebookpagina met veel volgers beheert en die gerelateerd is met je branche, is dit mooi meegenomen. Probeer een deal te sluiten waardoor je de Facebook-pagina gaat gebruiken als linkruilmiddel met een meerwaarde. Een andere alternatieve methode is het schrijven van een kwaliteitsvol gastblogartikel met daarbij een link naar je eigen website. Voor veel webmasters volstaat dit om niet meteen een backlink terug te vragen.

Tip 2: Het vinden van linkpartners die autoritair zijn

Backlinks ontdekken via de Moz-tool

Het vinden van kwalitatieve en relevante linkpartners, kan je achterhalen door het backlink-profiel van je rechtstreekse concurrenten te bekijken. Zo weet je welke autoritaire websites een link hebben geplaatst naar je concurrenten en die mogelijk ook een link naar jouw website plaatsen. Een handige kosteloze tool waar de directe concurrentie hun ruillinks vandaan halen, ontdek je via de ‘Open Site Explorer-tool' van Moz. De meest belangrijke backlinks identificeer je door een hoge Domain Authority (hoger dan 20) en Page Authority (hoger dan 30). Verstuur vervolgens een beleefd mailtje naar de website eigenaar met de vraag of ze een link naar je webshop willen plaatsen.

Beoordeel je potentiële linkpartners

Een kandidaat linkpartner evalueren op de nodige kwaliteit, dat doe je op het eerste gezicht via je buikgevoel. Zo kan je enkele parameters voor ogen houden:

  • De content wordt regelmatig ge-update
  • Hoe aanlokkelijk en attractief is de website?
  • Beschikt de website voldoende relevante inhoud zoals de website waar je eigenaar van bent?

Belangrijk is dat het gezond verstand zegeviert. Als de pagina van de linkpartner honderden (irrelevante) ruillinks heeft, kan je best verder zoeken.

Tip 3: Het benaderen van linkpartner: hoe doe je dat?

Vermijd gestandaardiseerde e-mails

Weten wie je moet benaderen volstaat niet. Je zal er werk van moeten maken dat je email-verkeer niet meteen in de prullenbak belandt of via de spamfolder. Een vaak gemaakte fout is om een bericht te sturen dat nogal gestandaardiseerd is. Ook wel bulkmails genoemd. Vergeet niet dat webmasters van websites met een vrij hoge autoriteit haast dagelijks een verzoek krijgen om een link te plaatsen. Onpersoonlijke e-mails maken daarom ook weinig kans om respons te krijgen.

Opvallen met een duidelijke boodschap

Om een overtuigende mail te sturen, zal je de klemtoon moeten leggen op oprechte betrokkenheid, gecombineerd met een vleugje humor en een helder bericht. Dit gaat uiteraard niet meteen van een leien dakje. Met onderstaande tips vergroot je de kans op succes:

  • Openingsregel waarover het onderwerp gaat
  • Een vriendelijke begroeting
  • Maak een bondige intro en laat blijken dat je ze kent
  • Houd het verzoek bondig en kort
  • Leg uit welke wederdienst je in ruil wil geven
  • Sluit af met een vleugje humor bijvoorbeeld of laat je empathie blijken
  • Ondertekening is belangrijk en laat zien dat je autoriteit uitstraalt
Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen