Snelle webwinkels scoren beter in zoekresultaten
Bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten spelen verschillende factoren een rol; de ene wat meer dan de andere. De snelheid van je webwinkel is zo’n factor. Laden je website en de pagina’s snel, dan heeft dat een positieve invloed op de positie in de zoekresultaten. Bovendien is een snelle site ook voor bezoekers fijn, waardoor het bouncepercentage daalt en de conversie stijgt.
Snelheid webwinkel meten
Met de Pingdom Website Speed Test kun je zelf meten hoe snel je webwinkel is. Vul de URL van je webwinkel in en kies bij Settings voor ‘Amsterdam, Netherlands, NL’.
Klik op Test Now, dan zie je hoe snel (de homepage van) je webwinkel laadt. Scroll je verder naar onderen dan zie je de laadtijd van elk afzonderlijk bestand in je webwinkel. Klik je op Performance Grade en Page Analysis dan zie je precies hoe je de snelheid van je webwinkel kunt verbeteren.
Snelheid van je webwinkel verbeteren
Probeer de snelheid van je site onder de 2 seconden te houden. Voor iedere seconde die je website langzamer laadt verlies je bezoekers en (potentiële) klanten. Is je website traag, doe daar dan iets aan. Dit komt niet alleen je posities in zoekmachines ten goede, maar ook de beleving van je potentiële klanten en daarmee de conversie.
Wil je de snelheid van je website verbeteren? Met deze algemene tips ben je goed op weg. Wil je tips specifiek voor jouw webwinkel, doe dan de speedtest zoals hierboven beschreven.
- Breng je website onder bij een goede host. De ene webhost is de andere niet. Het loont daarom om goed onderzoek te doen naar de kwaliteit en snelheid van de webhost.
- Verklein afbeeldingen voordat je ze naar de website upload. Plaats afbeeldingen niet groter dan nodig is om een product (en alle details) goed te kunnen bekijken.
- Verwijder afbeeldingen van uitverkochte producten. Deze maken je website onnodig traag, zeker als je een continue wisselend assortiment hebt en daardoor regelmatig uitverkochte producten.