Welke regels gelden voor je webshop?
Als je een webshop hebt, moet je je aan veel regels houden. Meer dan als je een ‘gewone’ winkel hebt. Om je een idee te geven van de regeltjes die voor jou gelden, hebben wij een antwoord op vijf belangrijke vragen.
- Welke rechten hebben mijn klanten tegenover ‘normale’ klanten?
- Welke informatie moet er op mijn site staan?
- Wat moet ik allemaal vertellen over de bestelling?
- Hoe moet ik omgaan met privacy? En hoe zit het met cookies?
- Zijn algemene voorwaarden verplicht?
Welke rechten hebben ‘online klanten’ tegenover ‘normale klanten’?
Een “consumentenkoop op afstand” wordt extra beschermd door de wet. Zo moet je een online shopper een wettelijk verplichte ‘bedenktijd’ geven. Dit houdt in dat een klant zijn gekochte spullen zomaar terug mag sturen, zonder reden, zonder dat je er geld voor mag rekenen. Deze bedenktijd moet minstens veertien dagen zijn.
Dit is natuurlijk niet in alle situaties eerlijk. Zo krijgen we wel eens de vraag of deze bedenktijd ook verplicht is voor spullen die gecustomized zijn voor klanten. Speciaal bedrukte, ge-3d-printe of gelaserde artikelen kun je niet zomaar nog een keer verkopen. Dit is dan ook één van de uitzonderingen: in die gevallen heeft de klant niet de wettelijke bedenktijd. Andere uitzonderingen zijn bijvoorbeeld magazines. En films, cd’s of computerprogramma’s als ze verzegeld zijn bezorgd en de verzegeling is verbroken.
Welke informatie moet er op mijn site staan?
Tijd voor een checklist!
- Naam, adres en telefoonnummer;
- E-mailadres;
- KvK- en btw-nummer;
- Belangrijkste kenmerken van je product(en);
- De bedenktijd, kosten van levering en manier van betalen;
- Algemene voorwaarden.
Wat moet ik allemaal vertellen over de bestelling?
Omdat klanten het product niet in hun handen hebben, moet je ze héél duidelijk maken wat ze kopen. Een fotootje is vaak niet genoeg. Natuurlijk moet je ze laten weten wat de prijs van het product is. Maar wat moet je nog meer vermelden?
- De kosten van bezorging;
- Hoe er bezorgd wordt;
- Betalingsmethodes.
Hoe moet ik omgaan met privacy? En hoe zit het met cookies?
Er zijn drie soorten cookies waarmee je rekening moet houden: functionele -, analytische – en tracking cookies. Bij elk van deze cookies horen aparte regeltjes.
- Functionele cookies: deze cookies maken van je website een webshop. Je hebt deze cookies nodig om een winkelmandje te laten werken en om iemand te kunnen laten inloggen.
- Analytische cookies: hiermee kun je zien hoe ‘goed’ je website is. Je gebruikt ze bijvoorbeeld om te meten hoe goed bepaalde advertenties werken.
- Tracking cookies: deze ‘koekjes’ vertellen je wie er op welke pagina zit.
Cookies zijn ingewikkeld, maar met zevenmijlslaarzen: als je functionele cookies gebruikt, hoef je nooit cookietoestemming te vragen van je bezoekers, als je analytische cookies gebruikt soms en bij tracking cookies altijd.
En de privacy dan? Voor die vraag is het heel belangrijk wat je doet met de gegevens van je webshoppers. Je hebt natuurlijk adresgegevens nodig om een pakketje af te leveren. Gebruik je die gegevens ook alleen daarvoor, dan hoef je ook geen toestemming te vragen. Wil je meer doen met de gegevens van je klanten, dan moet je wel opletten.
Ten eerste moet je je klanten vertellen wat je doet met hun gegevens. Als je bijvoorbeeld een verjaardagskorting of andere persoonlijke aanbiedingen wilt sturen, moet je dit melden in een privacy policy. Maar ook als je kijkt vanuit welke regio meer gekocht wordt, moet je dit melden in een privacy policy.
Ten tweede kan het zelfs zo zijn dat je toestemming moet vragen, bijvoorbeeld voor het sturen van een nieuwsbrief.
Een privacy policy is trouwens sowieso een aanrader, ook als je daar wettelijk niet toe verplicht bent. Een privacy policy schept namelijk vaak vertrouwen.
Zijn algemene voorwaarden verplicht?
Algemene voorwaarden voor je webshop, de kleine lettertjes die niemand leest, zijn een onderdeel van jullie afspraken. Het zijn ‘regeltjes’ die jullie afspraken aanvullen. Dus nee, deze zijn niet verplicht, maar wel echt superhandig.
Mocht je algemene voorwaarden gebruiken, let dan op. Omdat ze een onderdeel worden van jullie afspraken en de klant moet weten waar hij precies ‘ja’ tegen zegt, mag je ze niet verstoppen. Je moet ze “ter hand stellen”, zoals dat heet.