Zomerdip in je webwinkel – zie het als een kans
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
2 min

Zomerdip in je webwinkel – zie het als een kans

2 min

In menig webwinkel is het in de zomermaanden schrikbarend rustig. Je zou je er bijna zorgen om gaan maken. Bijna, want intussen weten we dat er altijd pieken en dalen in de verkopen zijn en dat een zomerdip in je webwinkel niets geks is, tenzij je zwemkleding of barbecues verkoopt natuurlijk. Zodra de temperaturen oplopen zijn mensen nu eenmaal meer buiten te vinden en zijn ze minder online om te winkelen. En dan heb je ook nog de zomervakantie, waarin consumenten massaal naar de camping, naar vakantieparken en hotels vertrekken. Op de plek van bestemming hebben ze natuurlijk wel wat anders te doen dan bij jou te shoppen. Dit alles kan in de zomermaanden een flinke dip in je omzet betekenen.

Zie de zomerdip als een kans

Zo’n zomerdip in je webwinkel is vervelend natuurlijk, maar je kunt het ook als een kans zien. Het geeft jou namelijk de gelegenheid om even op adem te komen en om je alvast voor te bereiden op de feestdagen; het drukste seizoen in de e-commerce branche. Daarnaast heb je de komende maanden eindelijk eens tijd voor zaken waaraan je normaal niet toe komt. Ik geef je 3 zomerdip-tips waarmee jij de zomer wel doorkomt.

Zomerdip-tip 1 – Bepaal (opnieuw) je online strategie

De zomer is voor veel webwinkeliers de stilte voor de storm. Vanaf september trekken de online aankopen weer aan en november en december zijn voor velen de piekmaanden, waarin je een top-omzet draait. Als het toch even wat rustiger is in je shop, is dit een perfect moment om je online strategie voor de komende tijd te bepalen, of bij te stellen. Welke doelen heb jij jezelf begin dit jaar gesteld? Lig je mooi op schema of moet je er nog even flink aan trekken om deze doelen te behalen? Bepaal welke dingen je komende maanden gaat doen zodat je 2021 met een goed gevoel afsluit en je de omzet hebt behaald die je je als doel gesteld had. Komt er nog een uitverkoop – en hoe ga je deze promoten onder je doelgroep? Ga je komende maanden nog een actie doen? Wat ga je doen om je bestaande klanten te verrassen en te verleiden tot een herhalingsaankoop? En wat ga je doen om nieuwe klanten te trekken? De zomerdip is hét moment om over dit soort dingen na te denken. Dat kan natuurlijk prima op een zonnig terras of terwijl je lekker in de achtertuin in je hangmat ligt. Niemand zegt dat werken met zomerse temperaturen niet leuk kan zijn 😉

Zomerdip-tip 2 – Werk vooruit

Blogs en nieuwsbrieven kun je natuurlijk prima in voorraad maken. Zelf werk ik altijd vooruit. Op dit moment staan de blogs voor de komende 8 weken al ingepland en ben ik bezig met de nieuwsbrieven die tijdens mijn vakantie verstuurd zullen worden. Dit geeft zoveel rust. Op het moment dat ik echt geen tijd heb om een blog te schrijven, als ik een keer ziek ben of gewoon geen zin heb om te schrijven, komt er toch gewoon een nieuw blog online. Ook handig voor als je op vakantie gaat trouwens. Terwijl jij op het strand ligt te chillen of een pittoresk stadje bezoekt, kunnen jouw volgers zich toch laten inspireren door jouw nieuwste blog of door een nieuwsbrief. Je blijft aan je marketing en aan je online zichtbaarheid werken, ook als jij er zelf even niet bent. Heb je last van een zomerdip in je webwinkel, schrijf dan alvast een aantal blogs en nieuwsbrieven in voorraad. Daar ben je straks blij mee, als de feestdagen-drukte losbarst. Of maak voor de rest van dit jaar een blogplanning, zodat je voor de komende maanden genoeg onderwerpen hebt waarover je kunt schrijven.

Zomerdip-tip 3 – Volg eindelijk die training waarvoor je eerder geen tijd had

De rustige periode in je webwinkel kun je natuurlijk ook gebruiken om jezelf te verdiepen in een bepaald onderwerp of om je skills te verbeteren. Zo kun je een training volgen over bloggen voor je webwinkel, over online marketing of over Google Ads bijvoorbeeld. Waar zou jij meer over willen leren? Nu heb je er waarschijnlijk tijd voor en als de online aankopen in het najaar weer aantrekken en consumenten jouw webwinkel weer weten te vinden, pluk je er direct de vruchten van. Die investering is dan zo terugverdiend.

Categorieën