3 manieren om meer te verdienen met je webwinkel
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
2 min

3 manieren om meer te verdienen met je webwinkel

2 min

De grootste wens van bijna al onze klanten is dat zij meer willen verdienen met hun webwinkel. Dat ze genoeg omzet maken om te kunnen investeren in bijvoorbeeld meer voorraad en marketing. Maar ook dat ze een salaris uit hun onderneming kunnen halen en zelfs (deels) uit loondienst kunnen.

Helaas is de realiteit dat er heel veel webwinkeliers zijn die nauwelijks winst maken. Er zijn veel ambitieuze ondernemers die het niet lukt om hun droom waar te maken. Die toch in loondienst moeten blijven omdat ze hun webwinkel niet goed van de grond krijgen. Die afhankelijk zijn van het inkomen van hun partner. Of zelfs weer moeten stoppen met hun webwinkel omdat ze verlies draaien en de uren die ze er in stoppen voor zichzelf niet meer kunnen verantwoorden.

Gelukkig zijn er ook genoeg succesverhalen. Zoals Laura, die afgelopen jaar de omzet in haar webwinkel verdrievoudigd heeft en nog genoeg plannen heeft om in de toekomst verder door te kunnen groeien.

En Ilona, die genoeg omzet maakt om een goed inkomen uit haar webwinkel te halen. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor haar man en drie medewerkers.

Verhoog je omzet

Grofweg zijn er drie manieren waarop je als webwinkeleigenaar meer omzet kunt binnenhalen.

1. Door meer bezoekers naar je webwinkel te trekken

Meer bezoekers in je shop betekent ook meer klanten. Mits de bezoekers tot je doelgroep behoren natuurlijk. Je hebt immers niks aan random voorbijgangers. Door het vergroten van je naamsbekendheid trek je meer potentiële klanten naar je webwinkel en stijgt je omzet.

Ik zal het verduidelijken met een voorbeeld: Stel je hebt 1.000 bezoekers per maand in je shop. 1% van hen koopt iets ter waarde van €50. Je omzet is dan €500 per maand. Als je nu niet 1.000 maar 2.000 bezoekers per maand hebt, waarvan 1% iets koopt t.w.v. €50, dan is je omzet gestegen naar €1.000. Een verdubbeling dus. Zie je wat dit kan betekenen als je maandelijks duizenden of tienduizenden bezoekers weet te trekken? Met een slimme strategie is dit absoluut haalbaar.

2. Door de conversie in je webwinkel te verhogen

Als je het voor elkaar krijgt dat meer bezoekers in je webwinkel een aankoop doen, dan stijgt je omzet. Dus als je 2.000 bezoekers per maand trekt, waarvan 1% iets koopt ter waarde van €50, dan is je omzet €1.000 per maand. Als je die 1% een klein beetje weet te verhogen, bijvoorbeeld naar 2%, dan is je omzet – met hetzelfde bezoekersaantal en hetzelfde orderbedrag – €2.000. Opnieuw een verdubbeling! Het is dus absoluut de moeite waard om te investeren in het verhogen van de conversie in je webshop.

3. Door klanten meer geld uit te laten geven

Vaak zie ik dat de focus bij webwinkeliers ligt op het trekken van meer bezoekers en het verhogen van de conversie. Maar het laten stijgen van het gemiddelde orderbedrag is minstens net zo interessant als je meer wil verdienen met je webwinkel. Als klanten 70 euro per bestelling uitgeven in plaats van 50, dan levert dit je een omzetstijging op van 40%. Het is zonde om niks met deze kennis te doen, toch?

Zoals je ziet zorgen de bovenstaande drie manieren er allemaal voor dat je meer verdient met je webshop. Wil je maximaal resultaat? Ga dan aan de slag met alle drie de opties.

Slim werken

Een webwinkel runnen is hard werken. Maar het is ook een kwestie van slim werken. Zo heeft het pas zin om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken, als je precies weet wie jouw ideale klanten zijn. Je doelgroep kennen is zo belangrijk voor het succes van je webwinkel. Want trek je de verkeerde personen, dan verkoop je alsnog niks. En je kunt wel investeren in het verhogen van je conversie, maar als je te weinig bezoekers trekt, dan zal het resultaat minimaal zijn.

Werk dus niet alleen hard, maar ook slim als je de omzet in je webwinkel wil verhogen.

Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.

Categorieën