arrow_drop_up arrow_drop_down
8 oktober 2015 

Achteraf betalen, verplicht of gewoon klantvriendelijk?

Een derde van de online shoppers geeft de voorkeur aan achteraf betalen voor hun aankopen. Dit betekent dat je conversie enorm kan stijgen als je dit aanbiedt in jouw webwinkel. Je biedt hiermee een stukje extra service en gebruiksgemak. Je haalt een drempel weg om online te bestellen, waardoor je omzet stijgt. Maar naast extra service is er nog een goede reden om achteraf betalen mogelijk te maken in je webwinkel. Je mag volgens de wet namelijk maar maximaal 50% aanbetaling eisen. Veel webwinkeliers weten dit niet, en consumenten evenmin.

Het aanbieden van een achteraf betaalmogelijkheid is verplicht

Ondanks dat iDEAL ontzettend veel gebruikt wordt in Nederland en goed ingeburgerd is, betekent dit dat je verplicht bent om minimaal één achteraf-betaalmogelijkheid aan te bieden in je webwinkel. Deze regel geldt overigens alleen als je je op consumenten richt en als je producten verkoopt. Voor zakelijke klanten en diensten geldt deze wet niet en kun je zelf bepalen hoe en wanneer je je geld wilt ontvangen.

Er zijn verschillende achteraf-betaalconstructies te bedenken

Je kunt bijvoorbeeld een factuur meesturen die de klant zelf kan overmaken nadat het product ontvangen is. Je loopt daarbij natuurlijk een risico, omdat je niet zeker weet of de klant ook daadwerkelijk gaat betalen. Je kunt ook voor een achteraf betaaldienst kiezen zoals Afterpay of Klarna. Zij zorgen ervoor dat de klant een factuur ontvangt en nog belangrijker – dat deze ook betaald wordt. Handig, want zo hoef je zelf niet achter je geld aan. Bovendien dragen zij het risico voor onbetaalde facturen zodat jij zeker weet dat je je geld krijgt. Uiteraard hangt hier een bepaald kostenplaatje aan dat een stukje hoger is dan bij bijvoorbeeld iDEAL of PayPal. In mijn eigen webwinkel gebruik ik Afterpay als achteraf betaal optie, en zij willen niet dat ik de betaalkosten doorreken aan de consument. Dit moet je dus al in de prijs van je producten incalculeren.

Overigens ben ik sowieso geen fan van het vragen van betaalkosten aan je klant. Het is niet klantvriendelijk. Iemand moet in feite betalen om iets bij jou te mogen kopen. Als je consumenten richting een bepaalde betaalmogelijkheid wil sturen (omdat die voor jou goedkoper is bijvoorbeeld) kun je beter een korting geven of een klein cadeautje voor iedereen die voor die bepaalde betaalmogelijkheid kiest. Zo geef je er een positieve draai aan.

Rembours geldt ook als achteraf betaalmogelijkheid

Ook verzenden onder rembours is een mogelijkheid waar toch redelijk wat webwinkeliers gebruik van maken. Hierbij betaalt de consument zijn bestelling (tot een maximum van €500) aan de deur, dus aan de postbode. Deze maakt het geld vervolgens binnen 10 dagen aan jou over, met aftrek van de verzendkosten. Eigenlijk betaalt de consument op deze manier nog steeds vooraf. Want op het moment dat de bezorger het geld int heeft de consument het product nog niet uitgepakt en bekeken. Desondanks wordt verzenden onder rembours als achterafbetaling gezien.

Een nadeel van verzenden onder rembours zijn de hoge kosten. Op dit moment kost het bijna €20 plus 1% van de pakketwaarde om een pakket op deze manier te bezorgen. Als webwinkelier mag je deze kosten volledig doorberekenen aan de klant, waardoor waarschijnlijk niemand voor deze optie zal kiezen. Maar.. je biedt zo wel een achteraf betaalmogelijkheid aan. Je voldoet aan de wet en laat de keuze bij de klant. Kiest deze voor betaling via iDEAL, dan gaat deze kennelijk akkoord met betaling vooraf. Is het klantvriendelijk om zo’n hoog bedrag te vragen? Nee, niet echt.

Welke betaalmogelijkheden bied jij aan in je webwinkel en waarom bied je wel/geen achteraf-betaalmogelijkheid aan? Laat het hieronder in een reactie weten!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Wim Ysewijn

Door

Wim Ysewijn

op 8 October 2015

Beste Astrid, Op onze website bieden wij al enkele jaren betaling achteraf aan via Klarna. Deze formule werkt uitstekend naar onze klanten toe en de kosten voor deze service vallen wel mee. Deze service geldt enkel voor de Nederlandse klanten die een aankoop verrichten, want Klarna waagt zich niet op de Belgische Markt. Er is echter ook nog geen andere financiële instelling in België die soortgelijke service aanbiedt. Dit is wel een gemiste kans...

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 8 October 2015

Bedankt voor je reactie Wim. Het is zeker een gemiste kans, ik verwacht dat hier in de toekomst wel verandering in zal komen. Online winkelen is immers in België ook steeds meer ingeburgerd.

Yvette Houben

Door

Yvette Houben

op 8 October 2015

Hoi Astrid, Ben je zelf tevreden over AfterPay? En heb je enig idee hoe je klanten het betalen via AfterPay ervaren? Groetjes, Yvette

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 8 October 2015

Ik gebruik Afterpay nog te kort om daar echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik zal hier binnenkort een update geven.

Philip Tuinenga

Door

Philip Tuinenga

op 10 October 2015

hallo Astrid, Het gebruik van de mogelijkheid voor achteraf betaling, is dat wel haalbaar als de gemiddelde prijs van het artikel rond de 15 euro ligt. De marge is al minimaal en het lijkt me dat de netto winst (ongeveer 1,50 ) dan volledig opgaat aan de kosten van achteraf betalen. Als je rekent dat 30% van de consument de voorkeur hieraan geeft is deze optie niet echt aantrekkelijk. Is hier een oplossing voor ? Ik weet niet of de betaaldienst de kosten per transactie aan de verkoopprijs aanpast. Groet Philip

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 12 October 2015

Hoi Philip, dat is altijd een afweging die je maakt. Als je marges klein zijn is het inderdaad de vraag of achteraf betaling zinvol is. Over de prijs valt altijd te onderhandelen, al is er met €1,50 marge natuurlijk wel erg weinig ruimte.

Nicoline

Door

Nicoline

op 16 October 2015

Ik bied ook betaling via Afterpay aan, maar het is behalve duur, ook nog eens zo dat je heel erg lang op je geld moet wachten. Als een bedrag op een overzicht verschijnt wordt het pas 4 weken later uitbetaald. Daarnaast houd ik met verzenden van de facturen rekening met de retour termijn in dat geval krijg ik pas 7 weken later mijn geld. Ik heb ook geen grote marges en je merkt dat er juist bij aanbiedingen/uitverkoop van deze betaalmethode gebruik wordt gemaakt, waardoor de marges nog kleiner worden. Ik bied het aan omdat het moet, maar anders zou ik toch echt overwegen om er mee te stoppen. MvG, Nicoline

Wim Ysewijn

Door

Wim Ysewijn

op 16 October 2015

Nicoline, ik heb geen ervaring met Afterpay, maar wel met Klarna. Bij Klarna heb ik een paar jaar geleden éénmalig 299 Euro excl. btw betaald na de registratie. Voor de service betaal je per maand 29 Euro excl. btw. Wanneer je een product verkoopt print je de "Klarnafactuur" af en verzend je het samen met het artikel of je verzend de factuur via email. Na een 3-tal weken ontvang ik het bedrag - een klein percentage op het volledige aankoopbedrag via mijn bankrekening in België. Inderdaad voor kleine aankoopbedragen of artikelen met een heel kleine winstmarge is het niet zo interessant. Toch geeft het aanbieden van Afterpay of Klarna de bezoeker meer vertrouwen, namelijk dat ze weten dat het om een echte website gaat die handel drijft en niet een valse of virtuele website die geen artikelen of diensten levert.

J

Door

J

op 24 June 2016

Wij gebruiken Afterpay. Werkt prima, maar je moet inderdaad wel lang op je geld wachten. Verder zijn we wel tevreden of hun service en bij vragen heb je snel antwoord. We merken overigens wel dat sinds Afterpay/achteraf betalen (we hadden dit niet direct als optie) veel meer retouren hebben gekregen.

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 27 June 2016

Wat gek dat je meer retouren hebt gekregen. Zijn dit met name bestellingen waarbij men voor Afterpay gekozen heeft of merk je het ook bij de andere betaalmethoden?

J

Door

J

op 18 August 2016

Ja, met name Afterpay. Mensen bestellen een enorme hoeveelheid, en dan gaat de helft (of soms meer) retour. Gaat bijna altijd om Afterpay klanten.

A

Door

A

op 29 July 2017

Wij hebben inderdaad ook veel meer retouren sinds we Afterpay aanbieden. Kost behoorlojk veel geld doordat veel klanten hun hele bestelling retour sturen en wij dus voor de kosten opdraaien (verzendkosten en Afterpay kosten).

Cyn

Door

Cyn

op 22 April 2019

Hoe zit het met retouren en afterpay?

Reactie plaatsen