Een derde van de online shoppers geeft de voorkeur aan achteraf betalen voor hun aankopen. Dit betekent dat je conversie enorm kan stijgen als je dit aanbiedt in jouw webwinkel. Je biedt hiermee een stukje extra service en gebruiksgemak. Je haalt een drempel weg om online te bestellen, waardoor je omzet stijgt. Maar naast extra service is er nog een goede reden om achteraf betalen mogelijk te maken in je webwinkel. Je mag volgens de wet namelijk maar maximaal 50% aanbetaling eisen. Veel webwinkeliers weten dit niet, en consumenten evenmin.
Het aanbieden van een achteraf betaalmogelijkheid is verplicht
Ondanks dat iDEAL ontzettend veel gebruikt wordt in Nederland en goed ingeburgerd is, betekent dit dat je verplicht bent om minimaal één achteraf-betaalmogelijkheid aan te bieden in je webwinkel. Deze regel geldt overigens alleen als je je op consumenten richt en als je producten verkoopt. Voor zakelijke klanten en diensten geldt deze wet niet en kun je zelf bepalen hoe en wanneer je je geld wilt ontvangen.
Er zijn verschillende achteraf-betaalconstructies te bedenken
Je kunt bijvoorbeeld een factuur meesturen die de klant zelf kan overmaken nadat het product ontvangen is. Je loopt daarbij natuurlijk een risico, omdat je niet zeker weet of de klant ook daadwerkelijk gaat betalen. Je kunt ook voor een achteraf betaaldienst kiezen zoals Afterpay of Klarna. Zij zorgen ervoor dat de klant een factuur ontvangt en nog belangrijker – dat deze ook betaald wordt. Handig, want zo hoef je zelf niet achter je geld aan. Bovendien dragen zij het risico voor onbetaalde facturen zodat jij zeker weet dat je je geld krijgt. Uiteraard hangt hier een bepaald kostenplaatje aan dat een stukje hoger is dan bij bijvoorbeeld iDEAL of PayPal. In mijn eigen webwinkel gebruik ik Afterpay als achteraf betaal optie, en zij willen niet dat ik de betaalkosten doorreken aan de consument. Dit moet je dus al in de prijs van je producten incalculeren.
Overigens ben ik sowieso geen fan van het vragen van betaalkosten aan je klant. Het is niet klantvriendelijk. Iemand moet in feite betalen om iets bij jou te mogen kopen. Als je consumenten richting een bepaalde betaalmogelijkheid wil sturen (omdat die voor jou goedkoper is bijvoorbeeld) kun je beter een korting geven of een klein cadeautje voor iedereen die voor die bepaalde betaalmogelijkheid kiest. Zo geef je er een positieve draai aan.
Rembours geldt ook als achteraf betaalmogelijkheid
Ook verzenden onder rembours is een mogelijkheid waar toch redelijk wat webwinkeliers gebruik van maken. Hierbij betaalt de consument zijn bestelling (tot een maximum van €500) aan de deur, dus aan de postbode. Deze maakt het geld vervolgens binnen 10 dagen aan jou over, met aftrek van de verzendkosten. Eigenlijk betaalt de consument op deze manier nog steeds vooraf. Want op het moment dat de bezorger het geld int heeft de consument het product nog niet uitgepakt en bekeken. Desondanks wordt verzenden onder rembours als achterafbetaling gezien.
Een nadeel van verzenden onder rembours zijn de hoge kosten. Op dit moment kost het bijna €20 plus 1% van de pakketwaarde om een pakket op deze manier te bezorgen. Als webwinkelier mag je deze kosten volledig doorberekenen aan de klant, waardoor waarschijnlijk niemand voor deze optie zal kiezen. Maar.. je biedt zo wel een achteraf betaalmogelijkheid aan. Je voldoet aan de wet en laat de keuze bij de klant. Kiest deze voor betaling via iDEAL, dan gaat deze kennelijk akkoord met betaling vooraf. Is het klantvriendelijk om zo’n hoog bedrag te vragen? Nee, niet echt.
Welke betaalmogelijkheden bied jij aan in je webwinkel en waarom bied je wel/geen achteraf-betaalmogelijkheid aan? Laat het hieronder in een reactie weten!
Door
Wim Ysewijn
op 8 October 2015Door
Astrid van Kollenburg
op 8 October 2015Door
Yvette Houben
op 8 October 2015Door
Astrid van Kollenburg
op 8 October 2015Door
Philip Tuinenga
op 10 October 2015Door
Astrid van Kollenburg
op 12 October 2015Door
Nicoline
op 16 October 2015Door
Wim Ysewijn
op 16 October 2015Door
J
op 24 June 2016Door
Astrid van Kollenburg
op 27 June 2016Door
J
op 18 August 2016Door
A
op 29 July 2017Door
Cyn
op 22 April 2019