Copycats. Hoe ga je hier als ondernemer mee om?
5 min. leestijd

Copycats. Hoe ga je hier als ondernemer mee om?

Als ondernemer heb je misschien maandenlang of zelfs wel jarenlang keihard gewerkt aan jouw eigen unieke idee of concept. Je herinnert je nog wel de blijdschap die je ervaarde toen jij jouw eigen concept vol trots op je website zette. Na al die tijd van investeren is nu de tijd aangebroken om je succes te oogsten. Hoe frustrerend is het als je er dan achter komt dat een copycat jouw ideeën op exact dezelfde manier heeft gekopieerd?

Je vindt jouw concept op een identieke wijze terug op een andere website, soms met exact dezelfde beschrijvingen en teksten. JOUW teksten! Er is niks meer voor nodig om je bloed nog meer te laten koken. Je hebt een pesthumeur en je zint op wraak. Maar hoe ga je dit nu aanpakken? In dit artikel vertellen we je wat jouw opties zijn.

Wees trots dat je bent gekopieerd

Een copycat voldoet aan enkele kenmerken.

  • Gebrek aan creativiteit
    Jouw creatieve vermogen, wat de totstandkoming van jouw concept heeft opgeleverd, behoort overduidelijk niet tot de vaardigheden en capaciteiten van de kopieerder. Jij hebt een uniek creatief vermogen, kopieerders absoluut niet.
  • Ongeschikt voor het ondernemerschap
    Een kopieerder is niet geschikt om op eigen benen te staan. Er is niks mis met je te laten inspireren door andere mensen, zelfs concurrenten kunnen je inspiratie geven. Een belangrijk teken aan de wand van een gebrek aan succesvol ondernemerschap is als je geen eigen inbreng hebt, maar enkel klakkeloos kan kopiëren.

Wat zo’n persoon wel heeft gezien, is dat jij dus WEL over deze vaardigheden beschikt. Geef je slechte humeur hier een draai mee en beschouw het als een groot compliment. Jij hebt iets unieks op de markt gezet en dat is gezien door mensen.

De juridische opties

Het zou geweldig zijn geweest als er nu bemoedigende woorden zouden volgen die je gerust zouden stellen met simpelweg een advocaat in de arm te nemen. Je start een juridische procedure en het recht zal geschieden. Helaas werkt het in de praktijk niet altijd zo. Mocht je een rechtszaak tegen jouw copycat willen beginnen, dan moet je echt met de volgende zaken rekening houden:

  • Rechtszaken kosten geld.
  • Je kan de rechtszaak winnen. Maar ook verliezen.
  • Je wint de rechtszaak. En dan gaat de tegenpartij failliet.

Rechtszaken kosten geld

Veel geld. Als je je nog niet hebt verdiept in de kosten van juridische procedures, sta er dan niet gek van te kijken dat een rechtszaak algauw tienduizenden euro’s kan gaan kosten. Ook al weet je dat de copycat jouw concept schaamteloos heeft gejat, je kan er spijtig genoeg niet van uit gaan dat de rechter zomaar in jouw voordeel beslist. Daarvoor zit de wet net iets te gecompliceerd in elkaar.

Je kan de rechtszaak winnen. Maar ook verliezen

Door die ontzettend hoge bedragen die een rechtszaak kost, zal je veel stress ervaren in de lange periode naar aanloop van de gerechtelijke beslissing. Het is ook geen uitgemaakte zaak dat je de rechtszaak gaat winnen. De Amerikaanse wet kent bijvoorbeeld een apart wetboek dat gedachtegoed beschermt. Dat wetboek hebben wij in Nederland niet. In Nederland bestaat wel het auteursrecht. Logo’s en productnamen worden hiermee beschermd. Maar stijlen en ideeën niet. En laat dat nou juist vaak hetgeen zijn wat schaamteloos van jou is gestolen. Dat geeft een copycat in Nederland juridische enkele voordelen.

  • Als het nagemaakte product ook maar de kleinste afwijking heeft ten opzichte van jouw unieke concept, is de kans groot dat de kopieerder er mee weg komt.
  • Het komt regelmatig voor dat jouw concept identiek is nagemaakt, maar van een veel slechtere kwaliteit is. Dan is de kans heel groot dat de rechtbank oordeelt: Het concept is weliswaar gelijk, maar van een dusdanige slechte kwaliteit dat het niet als een gelijkwaardig product kan worden gezien.

De tegenpartij gaat failliet

Je kan de rechtszaak ook winnen natuurlijk. Als de beslissing van de rechtbank in jouw voordeel uitvalt, zal je minstens net zo blij zijn als toen je jouw eigen idee op de markt had gebracht. De energie rovende procedure zit er nu eindelijk op. En al jouw gemaakte advocaatkosten kun je mooi factureren aan de copycat. Zo komt boontje om zijn loontje. Totdat je het bericht krijgt dat de tegenpartij failliet is gegaan. De copycat is niet meer, maar is het je allemaal waard geweest? En jouw advocaat wil graag nog betaald krijgen voor het geleverde werk…

Andere juridische opties

Het mag duidelijk zijn dat een rechtszaak veel energie én geld kan gaan kosten. Waarbij de uitkomst nog lang niet zeker is. Er bestaan nog een paar juridische opties om kopieergedrag op voorhand te bemoeilijken, ook al zijn die ook niet waterdicht.Je kan octrooirecht aanvragen of een rechtsbijstandverzekering afsluiten.

Octrooirecht

Voor jouw uitvinding kun je de exclusieve rechten vastleggen in het octrooirecht. Ook hier biedt de Nederlandse wet weer veel haken en ogen. Het is een zeer ingewikkelde procedure en, ook weer typisch Nederlands, een hele dure procedure. Octrooirecht geldt in Nederland bijvoorbeeld alleen voor technische uitvindingen. Heb jij een gaaf concept bedacht voor bijvoorbeeld een kledingstuk, dan heeft octrooi aanvragen al geen zin.

Rechtsbijstandverzekering

Je kan een rechtsbijstandverzekering afsluiten. Dat zal een rechtszaak aanspannen een stuk eenvoudiger maken. Een groot deel van de stress van een rechtszaak is natuurlijk het voortdurende gemaal over het eventueel verliezen van de rechtszaak. En daarmee voor het opdraaien van alle kosten. Die zorgen heb je nu tenminste niet meer.

Een kanttekening die bij een rechtsbijstandverzekering moet worden gemaakt, is het al dan niet uitvoeren van de door jouw gewenste rechtszaak. De juridisch specialisten van jouw verzekeraar nemen jouw zaak eerst goed onder de loep en schatten de winstkansen in. Als zij tot oordeel komen dat het te riskant is, kan de verzekering een beroep doen op de kleine lettertjes waarbij zij afzien van een juridische procedure.

Dreigen met een procedure

Er is nog één juridisch alternatief over. En dat is een goedkoop alternatief waarbij je niets te verliezen hebt. Je stuurt de copycat een aangetekende brief waarbij je vermeldt dat je op de hoogte bent van zijn of haar kopieergedrag. In de brief eis je de onmiddellijke stopzetting van het gebruik van jouw concept. Zo niet, dan vermeld je in de brief dat je een rechtszaak begint.

Ook al heb je na het lezen van dit artikel nu zoiets van: “No way, ik ga echt geen rechtszaak meer beginnen…”, bedenk dan dat je de dreiging van een komende rechtszaak wel als het zwaard van Damocles boven het hoofd van de copycat kan laten hangen. Zonder daadwerkelijk tot deze actie over te gaan. Nooit geschoten is altijd mis. Je kan een advocaat desnoods ook zo’n brief laten sturen. Dan komt de boodschap luid en duidelijk over.

Denk niet als advocaat, maar als ondernemer

Je bent nu goed op de hoogte van jouw juridische opties. Die zijn helaas niet altijd even rooskleurig. Er is nu eenmaal een risico aan dit soort rechtszaken. Bekijk het daarom als ondernemer. Jouw creatieve ondernemerschap is opgevallen. Dat is een compliment op zich. Gebruik het feit dat je gekopieerd bent gerust. Verwijs handig naar het feit dat er namaakspullen op de markt zijn door jouw originaliteit en hoge kwaliteit van jouw concept te benadrukken.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief