arrow_drop_up arrow_drop_down
Financiële tips voor webwinkeliers
2 juni 2017 

Financiële tips voor webwinkeliers

Een van de dingen waar je mee te maken krijgt als je een webwinkel runt zijn geldzaken. Niet altijd even leuk of makkelijk. Heb jij een idee over je omzet van de afgelopen drie maanden? En je winst? Waarschijnlijk ben je gewoon lekker aan het werk aan je webwinkel en houd je je daar niet zo mee bezig. Maar toch is het heel belangrijk dat je deze cijfers kent. Als je je bewust bent van de ‘cijfers’ in je webwinkel kun je daar heel gericht op sturen om zo je winst te vergroten.

Omdat kennis en inzicht in geldzaken zo belangrijk zijn voor webwinkel eigenaren, heb ik geldcoach Hilde Radt gevraagd om een aantal tips te geven waarmee jij onder aan de streep meer over houdt.

TIP 1 – Wist je dat je de kosten die je maakt in de aanloopfase van je bedrijf mag aftrekken bij je belastingaangifte? Ook als je op dat moment nog niet ingeschreven bent als ondernemer. Zodra je dan wel ingeschreven bent mag je deze kosten aftrekken bij jouw aangifte. Dit kan zelfs voor kosten die je tot 5 jaar terug hebt gemaakt. Bewaar dus goed alle bonnetjes! En profiteer van deze extra aftrekpost.

TIP 2 – Zorg ervoor dat de betaling voor de klant gemakkelijk gaat. Bied dus de mogelijkheid tot het betalen met iDeal en Bancontact. Dan kan de betaling meteen afgerond worden.

TIP 3 – Boost je inkomen door actief gebruik te maken van allerlei manieren van upselling. Laat bijvoorbeeld een product zien dat heel goed past bij hetgeen ze net in hun winkelwagentje hebben gestopt en vraag of ze deze ook willen.

TIP 4 – Maak het in het begin zo simpel mogelijk. Je hoeft niet meteen de meest professionele en dure systemen te hebben voor je bedrijf. Het is heel verleidelijk om te denken dat je meteen van alles nodig hebt. Maar dit is niet waar. Begin stap voor stap. Elke keer als je beter gaat verdienen kun je weer investeren in een upgrade. Je weet dan ook veel beter wat je nodig hebt.

TIP 5 – Een tip over de omzetbelasting. Wist jij dat er een kleine ondernemers regeling bestaat? Deze houdt in dat als jij in een jaar minder dan € 1883,- aan BTW moet betalen dat jij in aanmerking komt voor een vermindering of kwijtschelding van dit bedrag. Of jij hiervoor in aanmerking komt en hoeveel jouw korting dan bedraagt kun je hier bekijken.

Over Hilde Radt

Geld is leuk! Want met geld kun je dromen waarmaken. Een leven leiden zoals jij het altijd hebt willen doen. Of zoals zij dat noemt: RIJK LEVEN. Het is haar missie om zoveel mogelijk vrouwelijke ondernemers een rijk leven te laten leven. Ze zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw negatieve emoties en overtuigingen rondom geld positiever worden. Daarnaast geeft ze allerlei tips om meer te verdienen, te besparen of om slimmer om te gaan met geld.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Jessica Krijvenaar
Door

Jessica Krijvenaar

op 5 July 2017

Tip 3 ik heb gemengde gevoelens hier over , komt dat niet te pusherig over, Astrid wat is jouw standpunt hierover om dit toe te voegen in de webshop?

Astrid van Kollenburg
Door

Astrid van Kollenburg

op 5 July 2017

Mijn ervaring is ook dat upselling erg goed werkt Jessica. Bijvoorbeeld bij sieraden: je bekijkt online een ketting en de webwinkel toont automatisch de bijpassende armband. Of je koopt een fles shampoo en de webwinkelsoftware toont automatisch een voordeelverpakking die in verhouding veel voordeliger is. Het wijzen van consumenten op dit soort dingen kun je ook als een vorm van service zien. Kies dan wel zorgvuldig welke producten wanneer getoond worden en zorg dat het goed op elkaar aansluit. De kans dat een consument dit als storend ervaart is dan kleiner. Test het gewoon eens uit en kijk of dit voor jouw producten en jouw doelgroep werkt!

Reactie plaatsen