arrow_drop_up arrow_drop_down
5 juni 2017 

Voorkom gedoe in je webwinkel met deze tips

Het runnen van een webshop doe je niet zomaar even, het is een serieuze business. Je hebt met consumenten te maken, die allerlei verwachtingen, wensen en eisen hebben. Als webwinkel eigenaar moet je bovendien aan bepaalde wetgeving voldoen, die er met name op gericht is om consumenten te beschermen. Al die regels kunnen soms best lastig zijn. Daarom heb ik Daniël La Porta van Stichting WebwinkelKeur gevraagd om een aantal tips te geven over hoe je je webwinkel zo in kunt richten dat het vertrouwen van consumenten vergroot wordt.

TIP 1 – Vraag een keurmerk aan, welke dat is laat ik in het midden. Laat zien dat je je webshop serieus neemt en dat je zaken doet met een partij die er voor de klant maar ook voor de webwinkelier is, wanneer het om klachten, geschillen of andere problemen gaat.

TIP 2 – Zorg er voor dat je je wettelijke documenten op orde hebt. Denk hierbij vooral aan algemene voorwaarden, herroepingsrecht, de privacy policy en hoe je met klachten omgaat.

TIP 3 – Regel je klantenservice goed in! Meld je in je webshop dat je altijd tussen 12 en 2 bereikbaar bent telefonisch? Zorg er dan voor dat dan ook zo is. Zorg daarnaast ook altijd voor een tweede of derde contactoptie, denk hierbij aan een chatfunctie of e-mail.

TIP 4 – Draag zorg voor een goed design en logische werking van je webshop. Niks zo vervelend voor een klant dan als hij moeite moet doen om überhaupt iets te vinden in je webshop, laat staan te bestellen.

TIP 5 – Als laatste tip en helemaal voor de beginnende webwinkelier, laat je webwinkel door meerdere mensen bekijken en vraag eerlijk hun mening. Vraag hoe de werking is, of zaken goed gevonden kunnen worden, met andere woorden, is het prettig winkelen in de webwinkel? Doe dit niet 1 keer maar meerdere keren in het jaar en gebruik daar elke keer andere mensen voor. Het doel hiervan is dat je je een beeld moet gaan schetsen hoe de gemiddelde gebruiker jouw webwinkel ervaart. Hoe meer feedback jij hierover krijgt, des te beter.

Hoeveel van bovenstaande tips heb jij al toegepast voor jouw webwinkel? Zie je nog verbeterpunten in je webwinkel op dit gebied, maak er dan direct werk van! Zorg dat je webwinkel aan de wettelijke eisen voldoet. Dat kan een hoop gedoe voorkomen.

Over Daniël La Porta

Daniël is werkzaam als partner manager bij Stichting WebwinkelKeur. Hij beheert de partnerrelaties, is verantwoordelijk voor het binnenhalen van nieuwe klanten en geeft support aan klanten, wanneer zij vragen hebben over het keurmerk en klantbeoordelingssysteem.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen