Heading tags in SEO teksten, hoe gebruik je ze?
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 september 2014 
in SEO

Heading tags in SEO teksten, hoe gebruik je ze?

Ik heb al vaker genoemd dat goede teksten belangrijk zijn in je webwinkel. Ze vertellen zowel zoekmachines als bezoekers waar webpagina’s over gaan. Enerzijds goed voor de vindbaarheid in zoekmachines, anderzijds goed voor de conversie. Niet alleen het aantal woorden en het gebruik van zoekwoorden in deze teksten is van belang. De structuur van de tekst is minstens net zo belangrijk.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een groot deel van de bezoekers een tekst niet in zijn geheel leest. De meeste bezoekers scannen een tekst en besluiten dan of ze bepaalde stukjes helemaal lezen. Als bezoekers tijdens het scannen niet de woorden vinden waarnaar ze op zoek zijn, klikken ze weer weg. Daarom is het slim om een tekst goed op te bouwen:

  • Schrijf korte paragrafen en schijf per paragraaf over één onderwerp
  • Geef elke paragraaf een tussenkopje dat zoekwoorden bevat
  • Maak gebruik van opsommingen

Gebruik zoekwoorden in koppen en tussenkopjes

Door goede koppen en tussenkoppen te gebruiken maak je een lange tekst eenvoudig ‘scanbaar’. Gebruik geen algemene, nietszeggende koppen zoals ‘inleiding’, maar gebruik zoekwoorden in deze titels. Hierdoor vinden bezoekers (en zoekmachines) sneller de info die ze nodig hebben.

Gebruik heading tags voor koppen en tussenkopjes

Voor bezoekers zou het voldoende duidelijk zijn om de kopjes en tussenkopjes dikgedrukt en iets groter te maken. Zoekmachines weten echter alleen dat iets een kopje of tussenkopje is als jij ze dat vertelt. Dat doe je met heading tags. Er zijn 6 heading tags, H1 tot en met H6. H1 is de grootste kop. Deze gebruik je altijd voor de titel van je tekst. H2 is iets kleiner. Deze gebruik je voor een tussenkopje. H3 is weer iets kleiner en gebruik je voor een subonderwerp van je verhaal onder H2. Enzovoorts. In de praktijk gebruik ik eigenlijk alleen H1 en H2. Soms ook H3 of H4 als ik een tekst wat meer wil onderverdelen.

Onderstaande afbeelding laat zien hoe ik de heading tags in een artikel gebruik. De titel van een blog heeft een H1 kop en daarnaast zijn er tussenkopjes met H2 en H3 tags.

Heading tags in SEO teksten

Hoe geef je een kop heading tags?

Je kunt heading tags aan een tekst toevoegen door de html code van de pagina te bewerken. De heading tags plaats je voor en na een kop.

Bijvoorbeeld: <h1>Dit is de titel van mijn tekst</h1>
En voor een tussenkopje: <h2>Dit is een tussenkopje in mijn tekst</h2>

Gebruik je WordPress, dan zie je in de editor bijvoorbeeld Kop 1, Kop 2 … t/m Kop 6 staan. Je hoeft dan niet in de html code te werken en kunt gewoon per kop aangeven welke heading tag erbij hoort. Vaak geeft WordPress de titel van je bericht automatisch een H1 kop. Let hier even op, want per URL kan er maar één H1 kop zijn.

Gebruik de heading tags niet lukraak, zorg wel voor een logische verdeling. Zo begint een tekst altijd met een H1 kop, de titel. Daarna volgt logischerwijs een H2 kop. Wil je de tekst onder een H2 kop verder onderverdelen dan gebruik je H3 en H4. Na een H2 kop kan echter ook weer een andere H2 kop volgen. Zet nooit hele stukken tekst tussen H-tags. Dit leest niet prettig voor bezoekers en zoekmachines kunnen het zien als SEO spam.

Opmaak van koppen en supkoppen

Als het goed is heeft je webdesigner aan elke heading tag een bepaalde opmaak gekoppeld. Zo zijn alle H1 koppen in je webwinkel bijvoorbeeld dikgedrukt, blauw van kleur en hebben lettergrootte 24. Alle H2 koppen zijn bijvoorbeeld dikgedrukt, zwart van kleur en hebben lettergrootte 18, enz. Bijkomend voordeel hiervan is dat het je werk scheelt. Je hoeft niet voor elk kopje na te denken over de opmaak. De layout van de teksten is op de hele website hetzelfde. En dat geeft rust.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen