Hoe organiseer je een goede winactie voor je shop?
5 min. leestijd

Hoe organiseer je een goede winactie voor je shop?

Iedere gebruiker van social media komt ze wel eens tegen: de like, share en win acties. De bedrijven achter die acties geven niet zomaar prijzen weg, ze hebben er zelf een belang bij. Wat is nu het nut van een winactie, waar let je op bij het organiseren van zo'n actie, welk kanaal kun je er het beste voor gebruiken en zijn er ook regels waar je je aan moet houden? Dat lees je allemaal in dit artikel.

Het nut van het organiseren van een winactie

Kort gezegd is het nut van een winactie je bedrijf en de bijbehorende producten en/of diensten onder de aandacht brengen. Mensen gaan af op je winactie en bekijken dan ook direct je betaalde aanbod. Het kan een geweldige manier zijn om je naamsbekendheid te vergroten en om mensen te bereiken die jouw bedrijf nog niet kenden. Een goed opgezette winactie zal tot meer naamsbekendheid, meer bezoekers, een grotere mailinglijst en/of meer volgers en uiteindelijk tot meer omzet leiden. Een winactie kan niet alleen worden ingezet voor meer volgers of aankopen, je kunt het ook als klantenbinding zien: een leuke actie om je volgers te belonen voor hun loyaliteit.

Belangrijke stappen voor het organiseren van een winactie

Een winactie kan je dus veel opleveren, maar alleen wanneer je het op de juiste manier opzet. Je leest hier enkele van de belangrijkste stappen die je moet zetten voor een succesvolle winactie.

Het doel van de winactie bepalen

Voordat je een complete winactie in elkaar en live zet, is het heel belangrijk dat je eerst bepaalt wat je doel is. Wat wil je hiermee bereiken? Dat is namelijk een heel belangrijke basis voor de actie en zal dan ook de vorm ervan bepalen. Denk aan doelen als een groter bereik of naamsbekendheid, het uitbreiden van je mailinglijst of het aantal volgers op social media. Maar ook het verzamelen van (extra) klantgegevens kan een goede reden zijn voor een winactie.

Kies je kanaal

Via welk kanaal doe je de actie? Wil je bijvoorbeeld meer volgers op social media, dan is dit direct het kanaal om je actie op uit te zetten. Of wellicht wil je meer verkeer op je website. Plaats dan op je website een inschrijfformulier voor je winactie. Dit kanaal past ook weer heel goed bij je doel om meer gegevens van je (mogelijke) klanten te verzamelen. Of het laten groeien van je mailinglijst. Het kanaal stem je dan ook af op je doel en kan daarbij beter niet de eerste stap zijn die je zet.

Tip: als je de winactie via je eigen website en mailinglijst laat lopen, kun je de deelnemers later makkelijker opvolgen met bijvoorbeeld een eenmalige kortingscode als bedankje voor hun deelname. Zorg dan wel dat de deelnemers jouw toestemming gegeven hebben om te mailen!

Kies een prijs die bij je past

Welke prijs geef je weg? Kies een prijs die goed aansluit op je assortiment, om te voorkomen dat je deelnemers trekt die nooit klant zullen worden omdat ze je doelgroep niet zijn. Ga dus geen iPad weggeven als lokkertje, als je kleding verkoopt. Vaak werkt een product uit je collectie of een cadeaubon voor je webshop heel goed.

Maak een plan

Een plan is de manier om vast te leggen hoe je de winactie gaat aanpakken. Denk na over wat de winactie is en zorg ervoor dat de prijs relevant is voor jouw doel en het aanbod van je webwinkel. Dit is wel zo belangrijk om maximaal resultaat met je winactie te behalen. Bedenk wat de deelnemers moeten doen om een kans te maken de prijs te winnen. Let hierbij wel op! Het is niet erg om een kleine prijs te verloten, maar zorg er wel voor dat de spelregels in verhouding staan tot de prijs. Zo kan je niet verwachten dat mensen, even uitvergroot, 30 anderen gaan taggen of uitnodigen, delen en liken voor een prijs met een waarde van een paar euro. En als je doel is om e-mailadressen te verzamelen, realiseer je dan dat mensen dat niet zomaar weggeven, je moet daar wel iets tegenover zetten dat interessant genoeg is.

Stel ook duidelijke spelregels vast. Wie mag meedoen, hoe vaak en op welke manier doe je mee (liken, taggen, inschrijven, etc.), maar ook wanneer de winnaar bekend wordt gemaakt en op welke manier.

Regels omtrent winacties

Let goed op bij het publiceren van je winactie, want er zijn diverse regels waar je je aan moet houden. Negeer je deze regels, dan kan je account op social media in het ergste geval zonder pardon worden verwijderd. We lichten je dan ook graag in over de regels waar je je bij de grote spelers in social media land aan moet houden, Facebook en Instagram.

De regels voor winacties op Facebook

Facebook ziet een winactie in de basis als spam, ongewenste en ongevraagde reclame. Er zijn dan ook spelregels opgesteld voor het plaatsen van winacties, en met die regels ben je bij het aanmaken van een account akkoord gegaan. Nu kan het best zijn dat je je account een eeuwigheid geleden hebt aangemaakt, maar nu voor het eerst een winactie organiseert. Het is dan ook niet gek dat je niet goed meer weet aan welke regels jij je dient te houden. We vertellen je er graag meer over!

Wat je van Facebook niet mag

Spam dient te worden voorkomen, en dat is waar de regels van Facebook vooral om draaien. De voorwaarden om te winnen mogen niet alleen draaien om het delen, liken en taggen. In theorie mag je deelnemers best vragen om vrienden uit te nodigen, een like te geven, de pagina te delen, etc. Het mag alleen niet een voorwaarde zijn om te winnen.

Wat je van Facebook wel mag

Je mag zeker wel voorwaarden verbinden aan je winactie, zolang ze maar voldoen aan de regels van Facebook. Je mag van Facebook wel een winactie opzetten waarbij de deelnemers alleen kans op de prijs maken door te reageren op het betreffende bericht omtrent de winactie, dit bericht te liken en een bericht aan je pagina te sturen. Houd ook rekening met de AVG, de privacywetgeving, waarbij je de deelnemer altijd duidelijk maakt op welke manier zijn of haar gegevens worden gebruikt. Het is wellicht een schot voor open doel, maar je mag ook geen misbruik maken van de persoonsgegevens. Hebben deelnemers je een e-mailadres gegeven, dan mag je eenmalig met een opt-out de deelnemers benaderen met de vraag of ze de nieuwsbrief en andere acties willen ontvangen die losstaan van je winactie.

De regels voor winacties op Instagram

Hierbij gelden over het algemeen dezelfde regels als voor winacties op Facebook, vooral omdat het allemaal onder dezelfde vlag vaart. Wel is het ook belangrijk om duidelijk te maken dat er geen enkele sponsoring van een derde partij hierbij aan de orde is. Ook een onpartijdige selectie van de winnaar is belangrijk. Deelnemers denken al snel dat ze een hogere winkans hebben wanneer ze een bericht heel vaak hebben gedeeld. Als organisator van de winactie dien je de winnaar echter onpartijdig te selecteren, zonder te kijken naar hoe vaak de deelnemer heeft gedeeld. Winacties waarbij de prijs een waarde van meer dan €4500 omvat, mogen maar eens per jaar worden uitgeschreven.

Leuke winactie ideeën

Er zijn winacties die bij voorbaat gedoemd zijn te mislukken, zoals een enorme waslijst aan eisen voor een minimale prijs. Ook moet je met een winactie op social media aan strenge eisen voldoen. Maak dus eerst een goed plan, voordat je start. Er zijn hoe dan ook enkele leuke ideeën om een winactie mee op te starten. Zo kan je je volgers vragen om je aanbod te bekijken, een product te selecteren dat ze graag zouden winnen met daarbij de reden waarom ze dat zouden willen winnen. Laat mensen ook een foto van hun favoriete product van jouw site plaatsen met daarbij een uitleg, maar ook raadspelletjes vallen goed. Denk hierbij aan: raad hoeveel van onze producten van ons je op deze site ziet en win. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zolang jij een goed plan hebt bedacht dat voldoet aan de regels en past bij je doelgroep, dan zal jij je doel bereiken.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief