arrow_drop_up arrow_drop_down
28 mei 2015 

Zo wordt je persbericht NIET geplaatst

[fusion_text]Het versturen van persberichten is een goede manier om free publicity te krijgen, zowel online als offline, in kranten, magazines of weekbladen. Eerder schreef ik al een blog over hoe je een goed persbericht schrijft en verstuurt. Zoals je misschien weet beheer ik ook de Ultimate Webshops site en bijna dagelijks ontvang ik daarvoor persberichten van webwinkel eigenaren. Regelmatig plaats ik deze op de website of in de nieuwsbrief. Of ik een bericht wel of niet plaats heeft niet alleen te maken met de nieuwswaarde en of het interessant is voor onze bezoekers.

Maak het de ontvanger zo moeilijk mogelijk

Er is één belangrijk ding dat me tegenhoudt om een persbericht te plaatsen. En dat is als ik er te veel moeite voor moet doen. Dat klinkt heel lui, maar bij mij werkt het zo: wekelijks kijk ik naar de persberichten die ik die week ontvangen heb. Daaruit selecteer ik de berichten die ik het meest interessant vind voor onze bezoekers. Zijn dat berichten die ik (deels) zo over kan nemen, dan ben je verzekerd van plaatsing. Maar soms wordt een bericht zo onhandig vormgegeven, dat ik er op dat moment niks mee kan. En het dus direct naar de prullenbak verdwijnt.

Onhandige vormgeving van je persbericht

Hoe makkelijker je het maakt, des te meer kans dat je bericht overgenomen wordt. Zo ontvang ik regelmatig persberichten in de vorm van een afbeelding. In die afbeelding staat dan ook alle tekst. Vaak kan ik zien dat er hard op gewerkt is en ziet het er ook erg mooi uit, maar omdat ik vaak geen tijd (en zin) heb om hele teksten over te typen en geen berichten plaats die alleen uit een afbeelding bestaan, gaan ze direct de digitale prullenbak in. Zonde! Qua originaliteit een 10 dus, maar 0 kans op plaatsing, althans op Ultimate Webshops.
Hetzelfde geldt voor PowerPoint presentaties in PDF format. Zien er vaak super mooi uit, maar de informatie daaruit wordt zelden door mij geplaatst, zeker als er alleen korte zinnen en steekwoorden in staan.

Dus: schrijf niet in steekwoorden, maar maak er een mooi verhaal van. En plak de tekst niet in een afbeelding, maar stuur het zo door dat (delen van) de tekst eenvoudig overgenomen kunnen worden.

Nog een paar don’ts

  • Geen begeleidend schrijven toevoegen
  • Een onpersoonlijk bericht sturen terwijl je de ontvanger bij naam kent
  • Je persbericht versturen naar een totaal niet relevante website/magazine/krant/etc.
  • Een te lang persbericht. Max 1 A4 is voldoende. Heb je meer te vertellen? Verstuur dan meerdere persberichten
  • Te veel spelfouten, zinsbouw fouten en grammaticale missers
  • Geen contactgegevens vermelden

Hoe dan wel?

Hoe ik het wel graag wil (en met mij vele andere redacties)? Gewoon alle tekst in een mail, zodat ik gemakkelijk en snel (delen van) je bericht kan overnemen. Afbeeldingen mogen ook in de mail, of nog beter: in de bijlage. Eventueel ook het persbericht als mooi opgemaakt PDF of Word bestand in de bijlage.

Tip: plaats geen afbeeldingen in hoge resolutie in de bijlage, dan krijg je problemen met verzenden. Voeg een link toe naar je website of eventueel een beeldbank, waar de redacteur deze HR beelden direct kan downloaden.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen